Politievakbond ACP: vuurwerkverbod is te handhaven

Plum Bloom

Registered User
De politie heeft de mogelijkheden om een landelijk verbod op knalvuurwerk en pijlen te handhaven. Daarvoor hoeft iemand die toch knalvuurwerk afsteekt niet op heterdaad te worden betrapt, zegt voorzitter Gerrit van de Kamp van de politievakbond ACP.

„Er is steeds meer technologie om te bewijzen dat iemand het gedaan heeft. Ook de vele camera’s in het publieke domein helpen daarbij. En burgers kunnen ook fotootjes maken, dan hoeven de mensen die gastjes niet aan te spreken en hebben we toch bewijs dat ze het gedaan hebben.” Ook opsporing via digitale routes is steeds beter mogelijk, stelt Van de Kamp.

Een gedeeltelijk verbod in bepaalde gebieden of in bepaalde gemeentes werkt volgens Van de Kamp niet. „Dan ontstaat er een waterbedeffect in omliggende plaatsen, omdat mensen op zoek gaan naar plaatsen waar ze wel vuurwerk kunnen afsteken. Een landelijk verbod is veel gemakkelijker te handhaven.”

De ACP-voorman verwacht dat de meeste mensen zich aan een dergelijk verbod houden, zeker als ze nog wel siervuurwerk kunnen kopen. De politie kan haar aandacht dan beperken tot degenen die zich niets van een verbod aantrekken. „Nu moeten we eerst kijken of het vuurwerk dat ze afsteken wel of niet illegaal is, dat is bij een knalverbod veel duidelijker.”

Sweet Laker

Registered User
Tuurlijk is het te handhaven want onze agenten zijn afgericht om weg te kijken bij echte criminaliteit. Liever de burger pakken die toch al luistert. Niet zo moeilijk om dan iets te 'handhaven'.

En als je dit leest dan lijkt het mij dat ze het echt nog steeds niet begrepen hebben: "De ACP-voorman verwacht dat de meeste mensen zich aan een dergelijk verbod houden, zeker als ze nog wel siervuurwerk kunnen kopen. "

Daarbij wordt er subtiel melding gemaakt van de vele camera's die er al beschikbaar zijn. Het begin van een totalitair systeem; en voor wat. Een paar knallers.

GMP82

Zilveren Member
Ja want de burger heeft verstand van vuurwerk, want die zijn geïnformeerd door de media die alles wat de lucht ingaat een vuurpijl noemt.

Dan zou het ook nu zo moeten werken als er jeugd gemeente meubilair aan het verbouwen is met illegale knallers en wasbenzine. Maar nee, ongeacht waarvoor je de politie ook maar zou bellen, dan komen ze niet.
Net zoals ze nog steeds 2 fietsendiefstallen en 1x vandalisme (fiets kapot geragd) te onderzoeken hebben. Nooit meer wat van gehoord...

Laatst bewerkt:

Koetje

Registered User
"En burgers kunnen ook fotootjes maken, dan hoeven de mensen die gastjes niet aan te spreken en hebben we toch bewijs dat ze het gedaan hebben.”

Dit is toch wel echt om te janken maar niet verrassend. 80 jaar geleden waren er ook al heel erg veel Nederlanders heel erg fout. Heb het na deze jaarwisseling ook gezien in fb groepen. Buurman van 3 hoog die foto van balkon maakt van buurman beneden die klein fikkie stookt. Foto op fb knallen en janken, toen ik heb vroeg of hij de buurman toevallig had aangesproken bleef het stil 🤮 🤮

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Ha ha ha.
Vuurwerk verbod valt te handhaven?
Dus.... Niet!

Elk poedertje en pilletje is beter verkrijgbaar dan een zak patat.
Als een crimineel een meter pakket besteld, dan bedoeld hij of zij een wapen met de bijbehorende munitie.

Ja ja een vuurwerk verbod is te handhaven.
Ga eens kijken op straat man.

joszie

Zilveren Member
En wederom blijkt dat ons 'geweldige' politieapparaat compleet de weg kwijt is.

Als je gaat roepen dat je kunt handhaven door burgers onderling foto's van elkaar te laten maken dan ben je de totale realiteitszin toch wel kwijt.

De implicatie van deze uitspraak is zeer, zeer gevaarlijk.

Richardus

Registered User
Politie is onderhand het lachertje van hufterig Nederland en zo langzaam ook van braaf Nederland. En nu willen ze ons ook nog tegen elkaar opstoken? Mijn broek zakt af wat een zwakte hiervan uitstraalt. Oorzaken moeten niet vergeten worden; ze zijn uitgekleed door de regering en de (social) media schreeuwt moord en brand als ze 1 vinger verkeerd lijken uit te steken, en ziedaar een ontwapend handhavingsapparaat.

Plum Bloom

Registered User
Verbod op pijlen en knallers was wat de politie zo graag wilde. Als er niet of amper wordt gehandhaafd, hebben Akerboom c.s. begin volgend jaar wat uit te leggen. Het is aan ons, de liefhebbers, de publiciteit te zoeken. Ik ben er zeker van dat media daar open voor staan. En het volk ook.

AWG

Registered User
drugsverbod is ook te handhaven
wapenverbod is ook te handhaven
mensenhandel is ook te handhaven
peeskamertjes verbod is ook te handhaven
pedo-aanpak is ook te handhaven
verkrachtingen zijn te voorkomen
moord ,diefstal,mishandeling,hondenbeten ,vandalisme ,hooligans etc etc allemaal te voorkomen dan wel te handhaven

toch fijn te weten dat in de nabije toekomst de politie dit allemaal wel zal lukken,
ik kan vannacht weer op 2 oren slapen in de wetenschap dat de toekomst gezekerd is..

Sweet Laker

Registered User
Ik hoop niet voor je dat je tegelijk op twee oren kan liggen hahaha

Maar inderdaad, gelukkig dat onze overheid met honderden man aan agenten tekort, en teams die opgedoekt worden, alles nog steeds kan handhaven. En wat ben ik blij met dat kopje 'overige' binnen de statistieken. Dat ruimt zo lekker op 🤮

petertje23

Registered User
drugsverbod is ook te handhaven
wapenverbod is ook te handhaven
mensenhandel is ook te handhaven
peeskamertjes verbod is ook te handhaven
pedo-aanpak is ook te handhaven
verkrachtingen zijn te voorkomen
moord ,diefstal,mishandeling,hondenbeten ,vandalisme ,hooligans etc etc allemaal te voorkomen dan wel te handhaven

toch fijn te weten dat in de nabije toekomst de politie dit allemaal wel zal lukken,
ik kan vannacht weer op 2 oren slapen in de wetenschap dat de toekomst gezekerd is..
+1, gaat allemaal al zo lekker in de maatschappij, met een prima functionerende politie...
al dat struisvogelgedrag en gegoochel met cijfertjes, maar daadwerkelijk doortastend optreden is er niet bij.

joszie

Zilveren Member
Nu het verbod op consumenten knalwerk en vuurpijlen vrijwel zeker gaat komen hoop ik van harte dat het de komende jaarwisseling gigantisch mis gaat in de grote steden. Zware overlast van de cobra's en grote branden, veel geweldpleging tegen hulpverleners.

Klaarblijkelijk moet het in dit land zo dramatisch fout gaan voordat men de waarheid wil gaan zien.

Hoewel, afgaande op het verleden, de welbekende partijen zullen bij bovenstaand probleem direct roepen dat ook de sterretjes en fonteinen maar verboden moeten worden.

Sweet Laker

Registered User
Gevalletje orde uit chaos. De overheid heeft er baat bij als alles uit de klauwen loopt. Echte misdaad wordt niet gehandhaafd, de brave burger wordt gepakt waardoor onvrede toeneemt.
En uiteindelijk heb je de welbekende vlam in de pan waarna de overheid opeens, net als bij de boeren, met pantserwagens en defensie klaar staat om 'orde op zaken te stellen'. Want de politie heeft het allemaal niet meer op orde. Dat de overheid dit doelbewust heeft veroorzaakt, daar mauwt dan niemand meer om. Want iedereen wil veilig zijn en verwacht, vreemd genoeg, nog steeds van de overheid dat zij dit gaan leveren,.

En als we naar een jaar of 80 geleden kijken dan zijn de acties daarop volgend vanzelfsprekend. Zij het dan met de middelen van deze tijd, in plaats van gedateerd.

Overigens zie ik nu al in het nieuws van die zielige figuren die gewond zijn geraakt met een oproep om het siervuurwerk ook te verbieden. Met daarbij van die kleine simpele potjes van de Aldi of een dergelijk soort categorie.

goofygrunn

Registered User
Ik dacht dat we 40-45 niet meer wilden en het daar overeens waren. Hiorde gister nog een stukje dat politie geen onderscheid kan maken in harde knal of een zachte knal, dan heb je echt een bret voor je kop. Weten we al wat knalverbod inhoud? Als we dan toch lopen te klagen, wat betreft cat1 de knalerwtjes, ritsen etc? Gaan we die nu ook aan banden leggen? Wat betreft de mooie knalcakes als een finale, die ook maar aan banden? De buurman of vrouw kan dus straks een foto maken waar ik met mijn zoon van 5 knalerwtjes sta te gooien? Ziek!! Ik begrijp werkelijk niet dat men net zo bang is voor een rotje dan voor een cobra. Het heeft verdomme allemaal te maken met voorlichting en herkennen van bij politie. En de branche buigt alweer veel te snel qua meelullen terwijl de achterban zich niet herkend in uitspraken.

joszie

Zilveren Member
Cat 1 vuurwerk mag niet verboden worden Op europees vlak. Alhoewel het mij niet zal verbazen dat de knetterlinten uiteindelijk ook weg gaan. Knalerwtjes zal gewoon blijven.

Knalcakes zijn officieel niet toegestaan geweest. Vandaar dat importeurs hier altijd minimaal 1 sierster in stopten.

goofygrunn

Registered User
Ned zal echt wel iets vinden om alles qua knal te verbieden. Genoeg mensen hebben geen idee wat cat1 is dus tjah gelijke monniken, gelijke kappen dan graag. Men jankt dat er geen onderscheid te zien is, dan ook niks blijven gedogen.

joszie

Zilveren Member
Het probleem is inderdaad dat de gemiddelde burger niet het verschil weet tussen de verschillende soorten.

De anti's maken hier dankbaar gebruik van. En helas leven we in een maatschappij waarin men niet meer weet dat zij kritisch moet zijn voordat men een mening geeft.

GMP82

Zilveren Member
Ned zal echt wel iets vinden om alles qua knal te verbieden.
Ze hadden beter de afgelopen decennia bepaalde mensen een figuurlijk knalverbod op moeten leggen, dan hadden we er nu geen kansenwijken vol van gehad...

Maar dat mag je dan weer niet zeggen.

En nee, dan heb ik het niet over mensen van 1 bepaalde afkomst, ik discrimineer niet, ik heb een tyfushekel aan ELK asociaal, kansloos, uitnemend en crimineel figuur.

Bovenaan