Politie wil graag dat vuurwerkoverlast wordt gemeld

Richardus

Registered User
Het mag niet, maar gebeurt wel: het afsteken van vuurwerk. Nu het jaareinde nadert, zijn er meer meldingen van vuurwerkoverlast. Hoeveel meer is niet duidelijk. De politie kan daarover geen exacte uitspraken doen.
'Hoe vaak er vuurwerk wordt afgestoken kunnen we niet zeggen. Dat is ook afhankelijk van de meldingen. Soms wordt er over tien nitraatbommen één melding gedaan en over één nitraatbom tien meldingen. Wel proberen we vuurwerkoverlast zoveel mogelijk te voorkomen', zegt woordvoerder Ingrid Coenen van de politie.

Politie bezig met handelaren en afstekers
Volgens Coenen zijn politie en gemeenten op twee sporen bezig. Enerzijds is dat het in de kraag vatten van vuurwerkhandelaren. 'We hebben al een paar successen geboekt', zegt Coenen. Het gaat daarbij niet alleen om de grotere jongens in het vak, maar ook de kleine handelaren.

Aan de andere kant is dat het tegengaan van het vuurwerk afsteken. 'Dat is soms lastig. Zeker als een melding pas de volgende dag binnenkomt. Maar bij meldingen kort op de overlast is er meer kans op het pakken van de daders. 'Het is bij ons een prioriteit, aldus Coenen. Geen topprioriteit, maar we gaan er op af als dat maar enigszins kan.'

'Meer melding doen betekent beter reageren'
Ook houdt de politie een speciaal oogje in het zeil in bepaalde wijken waar meer vuurwerkoverlast is. Ook voor bepaalde personen van wie bekend is dat ze vaker in de overlaststatistiek voorkomen is extra aandacht. 'Maar veel staat of valt met het doen van een melding als er vuurwerk wordt afgestoken', zegt Coenen. 'Als we een beter beeld hebben van de overlast, kunnen we ook beter reageren. Een melding kan ook anoniem worden gedaan'.

15-20 jongeren vuurwerkgooiers in De Hoogte
Zo rukte de politie zaterdagavond om tien uur met meerdere eenheden uit na zes meldingen van vuurwerkoverlast bij het fietstunneltje aan de Oostzaan in de Groningse wijk De Hoogte. Daar was een groep van vijftien à twintig jongeren vuurwerk aan het gooien, tot schrik van passerende fietsers. Daarvoor is niemand aangehouden. Wel werden de jongeren gefouilleerd.

goofygrunn

Registered User
Dit is precies wat vorig jaar al geopperd is en wordt nu steeds meer duidelijk, verraden en klikken tot je een ons weegt

GMP82

Zilveren Member
Je zou bijna overwegen om ze op dezelfde manier te overbelasten als we met het meldpunt van groen links hebben gedaan... Iedere freak 10 belletjes per dag, laat ze maar rijden (de verkeerde kant op). Op de Afsluitdijk schijnt het elk jaar nogal raak te zijn, dat tuig ook.

Koetje

Registered User
"Aan de andere kant is dat het tegengaan van het vuurwerk afsteken. 'Dat is soms lastig. Zeker als een melding pas de volgende dag binnenkomt"
🤦‍♂️ :LOL:
Denk dat ze toch nog ff zijn gaan kijken voor de zekerheid hahaha

Ach ja, de aloude nsb mentaliteit zit bij flink wat mensen in het bloed hoor in dit kleine landje. Alsmede de overheid. Niks veranderd in 80 jaar.
Jaar of 5 geleden al zag ik eens meerdere posters op A3 formaat in een Connexxion bus waarin werd gevraagd om zwartrijders te verlinken. Het was vroeg in de ochtend dus ik dacht dat ik het verkeerd las maar het stond er gewoon echt.:sick:🤮 Treurig maar waar.

GMP82

Zilveren Member
Ach, voor hetzelfde geld is deze oproep ook maar gewoon een methode voor de bühne. Kijk we hebben zoveel meldingen gehad, we konden maar op 1% reageren. We hebben echt echt ECHT meer geld nodig bij de politie. (Ja je leest het goed, meer geld, meer mensen interesseert de top geen fluit)

petertje23

Registered User
Ja echt bizar dit soort oproepen! Eerst al met Corona samen scholingen of weet ik veel wat, nu weer met dit.
Het houd niet op, niet vanzelf!

Wellicht dat we een demonstratie in Amsterdam aan kunnen vragen, daar kijken ze niet zo nauw op een grote bijeenkomst.
Misschien dat we wel de inhoud van de demonstratie wat moeten verbloemen, maar ik zie mogelijkheden.

Bovenaan