Politie raakt mortieren Gaanderen kwijt

GMP82

Zilveren Member
nee, zou een rare hond zijn anders....

Maar ik begreep uit een ander bericht dat zowel de mortieren (afschietinstallatie genoemd) als de shells (mortieren genoemd) in het water heeft gelegd. In hoeverre maakt dit een mortiershell onschadelijk? Dat hangt af van de tijd dat ie in het water ligt, lijkt me. Het is te hopen dat iemand niet besluit ze alsnog af te vuren, terwijl bijv de stijglading is "aangetast".....

Bonbridge

Registered User
nee, zou een rare hond zijn anders....

Maar ik begreep uit een ander bericht dat zowel de mortieren (afschietinstallatie genoemd) als de shells (mortieren genoemd) in het water heeft gelegd. In hoeverre maakt dit een mortiershell onschadelijk? Dat hangt af van de tijd dat ie in het water ligt, lijkt me. Het is te hopen dat iemand niet besluit ze alsnog af te vuren, terwijl bijv de stijglading is "aangetast".....

Ze waren inderdaad, inclusief buizen, in het water 'veilig gesteld'.
Het maakt voor de inhoud weinig uit als deze kort in het water ligt, de lont en stijglading zullen weigeren als ze nat zijn.
Na droging is het gewoon mogelijk dat deze shells nog kunnen ontploffen.

smilli

FPM Filmer
Had blijkbaar weinig prioriteit als ze onbehoord worden achter gelaten, vraag me wel vaker af waar het blauw mee bezig is...

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Zoals bekend stroomt water.
Dus kan het hele verhaal gewoon niet weg gedreven zijn.
Of misschien nog logischer, gezonken....

Niet erg over nagedacht door de agenten....:crying:

The Cigarman

Moderator
Medewerker
En het verhaal krijgt een staartje....
Lees onderstaand bericht maar eens.

Ik heb het even van Vuurwerkcrew geleend.

ylke zei:
GAANDEREN - Twee Jongens hebben in het water in Gaanderen drie vuurwerkmortieren aangetroffen. Het gaat zeer waarschijnlijk om de mortieren die begin deze week zoekraakten, aldus meldt de politie.

Het zware vuurwerk werd vorige week zondag door de politie aangetroffen in het natuurgebied in de omgeving van de Beekstraat in Gaanderen. Agenten hadden de vuurwerkmortieren tijdelijk veiliggesteld in het water, in afwachting van een opruimteam. Toen de opruimploeg de volgende ochtend het materiaal wilde ophalen, bleek het te zijn verdwenen. In de omgeving van de plek waar het vuurwerk zoekraakte, hebben de jongens het zaterdagmiddag aangetroffen. Ze belden de politie. Hoe de drie mortieren hier weer terecht zijn gekomen, is niet duidelijk.

De vuurwerkmortieren zijn, doordat de aansteeklonten zijn verwijderd en ze vervolgens in het water zijn gelegd door de politie, onschadelijk gemaakt en daardoor niet meer af te steken. Het vuurwerk is op het politiebureau veiliggesteld en zal worden vernietigd.

Bron

Bovenaan