Politie moet achter makers vuurwerkfilmpjes aan

Moontan

Moderator
Medewerker
'Politie moet achter makers vuurwerkfilmpjes aan'

Hoe een vuurwerkbom maakt, kun je gewoon vinden op Youtube. Sterker nog, vaak is ook goed te zien wie die vuurwerkbom heeft gemaakt. De politie heeft op die manier daders gepakt.

Maar de taskgroep die er bovenop zat, is al twee jaar geleden opgedoekt. En daar is Arno Bonte, GroenLinks-raadslid in Rotterdam en oprichter van het Meldpunt Vuurwerkoverlast is hier niet blij mee. Hij vindt dat de politie harder moet optreden tegen de mensen die dit soort vuurwerkvideo's plaatsen. "Ik vind het ten eerste van de gekken dat mensen klaarblijkelijk het zo stoer vinden om te stunten met vuurwerk, dat ze zelf trots filmpjes van maken en dat op internet zetten. Maar als dat gebeurt is dat natuurlijk perfect bewijsmateriaal voor de politie. Ik vind ook dat de politie daar direct achteraan moet, zeker als ze herkenbaar in beeld zijn."

Bewijsmateriaal
De filmpjes zijn overal op Youtube te vinden en niet zelden staan de makers herkenbaar in beeld. "Het is gewoon bewijsmateriaal. Hard bewijsmateriaal, harder kan eigenlijk niet. Dus zo moeilijk hoeft het voor de politie ook niet te zijn om hier op te treden", zegt Bonte. "Daar gaat vervolgens hopelijk een duidelijk signaal tegen de makers van die filmpjes en vooral de mensen die dat gevaarlijke vuurwerk afsteken vanuit.

Gevaarlijke fratsen'
De politie meldde eerder dat ze dit jaar tot nu toe drie keer meer illegaal vuurwerk in beslag hebben genomen dan vorig jaar. Dus blijkbaar doen ze iets goed. Bonte kijkt hier kritisch naar. "Dat, of er is meer illegaal vuurwerk in omloop. Dat weet je natuurlijk niet. Maar ik wil best geloven dat de politie strenger optreedt tegen illegaal vuurwerk, dat is alleen maar goed. Want dat vuurwerk is heel zwaar en dat levert veel ongelukken op. En je moet dus de handel aanpakken, maar ook de mensen die het kopen en daar gevaarlijke fratsen mee uithalen", zegt Bonte.

Eind 2012 is het meldpunt opgericht. Begin 2016 worden alle klachten van dit 'vuurwerkseizoen' verzameld en in de Tweede Kamer aangeboden

http://www.bnr.nl/nieuws/147502-1512/politie-moet-achter-makers-vuurwerkfilmpjes-aan

chromeeh

Registered User
Wat nog vreemder is... Bonte heeft eens een keer een goed punt....
Beetje eng zelfs....

Laatst bewerkt:

Zaliotuur

Registered User
Het is bijna eng om te zeggen maar hier scoort Arno toch een puntje bij mij. Je kunt het bewijs zo van Youtube trekken en je hoeft nauwelijks te zoeken, pak ze maar lekker aan en zorg dat die cobra+iets video's verdwijnen.

Firewebs

kalender beheerder / fotograaf
Dit is nu een algemeen probleem in Nederland. We willen ALLES verbieden, maar ondertussen laten we de mensen die ervoor zorgen dat we het willen verbieden gewoon hun gang gaan. Zelfs als de politie genoeg mankrachten had, zelfs als ze de tijd en centen hadden, zelfs als ze dan dus achter die criminelen aan gaan. Dan nog leven we in een land waar alle rechters PRO criminaliteit zijn, ze willen centjes zien, en dus kun je ze zeer makkelijk omkopen. Ze geven geen reet om gerechtigheid. Dus, daardoor komen dit soort mensen direct weer vrij. Met alle gevolgen van dien. (Kijk maar naar de beroemdste crimineel van Nederland. Willem Holleeder, in Amerika was die allang gedood, maar hier loopt die gewoon nog lekker vrij buiten). Onze rechtsstaat is een lachertje, niet waardig om te bestaan. Zelf rechtertje spelen is effectiever. En als je dan nog ff wat extra's doet, dan word je nog beloond ook. Alleen als je ZELF slachtoffer ben, dan word jij ineens gestraft. Alleen als jij wel een brave/nette burger ben die alles doet zoals die klote overheid het eist, word jij gestraft alsof je een moordenaar etc. ben. Alleen als je met psychologische of emotionele problemen kampt neemt de politie de tijd bij je langs te komen. Nee, dit land, dit probleem. Gaat nooit opgelost worden. Zeker niet zolang ons wet systeem voor geen meter klopt en alle rechters corrupt zijn. Zullen o.a. deze criminelen blijven bijdragen aan de vernieling van onze passie.

Goed, voor mensen die dit hele stuk tekst onzin vinden.

Eindelijk zegt meneer Bonte eens wat goeds, ze moeten inderdaad eens een keer die gasten aanpakken (Je kan video's RAPPORTEREN he! Daarmee worden ze verwijderd! Doe dat eens mensen!!!)

Valt inderdaad op dat er minder woorden zijn uit zijn mond die de media bereiken. Maar helaas zie ik nog steeds dagelijks berichten van "illegale" vondsten.

Hairy Harry

Registered User
Het is trouwens vreemd dat het meldpunt nog steeds dicht is.

Nee hoor, dat is niet vreemd. Die gaat pas de laatste dagen van het jaar open, en volgens mij meen ik ergens gelezen te hebben dat het vorig jaar al later was dan eerdere jaren ivm gebrek aan budget. Ook krijgt dit meldpunt steeds minder aandacht in de media, en worden er steeds vaker vraagtekens bij gezet.

Zaliotuur

Registered User
Eindelijk zegt meneer Bonte eens wat goeds, ze moeten inderdaad eens een keer die gasten aanpakken (Je kan video's RAPPORTEREN he! Daarmee worden ze verwijderd! Doe dat eens mensen!!!)

Misschien moeten we een topic maken met video's met vuurwerkmisbruik zodat meer mensen die video's kunnen rapporteren op Youtube?

MrXtremeFireworks

Registered User
Niet alleen in de videos is genoeg bewijsmateriaal te vinden. Ik zie vaak genoeg in de comments op youtube handelaren voorbij komen met een mail adres erbij. Op zich zou de politie toch een 'afspraakje' kunnen maken om vervolgens alles in beslag te nemen en te beboeten? Maar blijkbaar hebben ze daar nog niet aan gedacht..

Hoe komt het trouwens dat meneer Koet ook nog steeds niet is gepakt? Hij heeft duizenden video's waarin hij illegaal vuurwerk afsteekt. En mij maak je niet wijs dat het niet in Nederland is opgenomen...

Laatst bewerkt:

ifeelfine

Registered User
Heb Arno Bonte een compliment gegeven op zijn Twitter maar ik denk dat ie deze maand ondergedoken zit in zijn eigen bunker

alle rotzooi mr extre je weet wel voorop zo snel mogelijk van youtube af gooien

en ik rapporteer me gek bij youtube maar alle video's staan er nog steeds op

ifeelfine

Registered User
Niet alleen in de videos is genoeg bewijsmateriaal te vinden. Ik zie vaak genoeg in de comments op youtube handelaren voorbij komen met een mail adres erbij. Op zich zou de politie toch een 'afspraakje' kunnen maken om vervolgens alles in beslag te nemen en te beboeten? Maar blijkbaar hebben ze daar nog niet aan gedacht..

Hoe komt het trouwens dat meneer Koet ook nog steeds niet is gepakt? Hij heeft duizenden video's waarin hij illegaal vuurwerk afsteekt. En mij maak je niet wijs dat het niet in Nederland is opgenomen...

Ruben claimt dat je het wel mag afsteken maar niet mag opslaan drogreden natuurlijk maar dat is de reden volgens hem dat ie nog steeds niet gepakt is.

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Dit is nu een algemeen probleem in Nederland. We willen ALLES verbieden, maar ondertussen laten we de mensen die ervoor zorgen dat we het willen verbieden gewoon hun gang gaan. Zelfs als de politie genoeg mankrachten had, zelfs als ze de tijd en centen hadden, zelfs als ze dan dus achter die criminelen aan gaan. Dan nog leven we in een land waar alle rechters PRO criminaliteit zijn, ze willen centjes zien, en dus kun je ze zeer makkelijk omkopen. Ze geven geen reet om gerechtigheid. Dus, daardoor komen dit soort mensen direct weer vrij. Met alle gevolgen van dien. (Kijk maar naar de beroemdste crimineel van Nederland. Willem Holleeder, in Amerika was die allang gedood, maar hier loopt die gewoon nog lekker vrij buiten). Onze rechtsstaat is een lachertje, niet waardig om te bestaan. Zelf rechtertje spelen is effectiever. En als je dan nog ff wat extra's doet, dan word je nog beloond ook. Alleen als je ZELF slachtoffer ben, dan word jij ineens gestraft. Alleen als jij wel een brave/nette burger ben die alles doet zoals die klote overheid het eist, word jij gestraft alsof je een moordenaar etc. ben. Alleen als je met psychologische of emotionele problemen kampt neemt de politie de tijd bij je langs te komen. Nee, dit land, dit probleem. Gaat nooit opgelost worden. Zeker niet zolang ons wet systeem voor geen meter klopt en alle rechters corrupt zijn. Zullen o.a. deze criminelen blijven bijdragen aan de vernieling van onze passie.

Ik heb toevallig zondag op de Belgische zender 5, het programma gezien van Peter R. de Vries, waarin hij de zaak behandeld van de dame van 21 jaar, met het pijpfilmpje wat op Facebook stond.

Ze is meerdere malen naar de politie geweest.
Daar stuurden ze haar steeds met een kluitje het riet in, dat het onderzocht werd, dat er contact met haar opgenomen werd, enz.
Naar een paar maanden, had ze nog steeds niets gehoord.
Navraag door Peter R, kwam de politie met een verklaring dat gewoonweg geen tijd er voor hadden.

Ik denk dat dit het grootte probleem is bij de politie.
Geen tijd, ivm te kort aan personeel en waarschijnlijk weten ze bij de politie amper hoe ze internet criminaliteit aan moeten pakken/onderzoeken.
Je ziet het al jaren met de oplichtingszaken op de welbekende 2 hands verkoop site, valse concert kaarten die verkocht worden, telefoons of dure apparatuur wat niet geleverd wordt.
En als mensen dan aangifte gaan doen, dan krijgen ze een reactie, ja dat is een civiele zaak, daar kunnen wij niks mee.

Wat MrXtremeFireworks ook aankaart, er wordt op Youtube gewoon naar handel gevraagd, compleet met gegevens een zo.
Dat is toch zeer gemakkelijk om aan te pakken, scoren voor open doel zeg maar....

Vincentw24

Registered User
Politie die geen tijd heb vind ik zo ontiegelijk kansloos. Ze staan wel met 700 man bij een voetbalwedstrijd waar in Nederland niets gebeurd. Maar een paar knulletjes een huisbezoekje brengen is teveel werk.

Laat 1 dag 100 agenten langs dan kennen ze per 2 300 adressen langs gaan. Doe dat 6x en je hebt er 1800 als er dan nog niets tussen zit.....

Bovenaan