Politie: jaarwisseling is hoog-risico-evenement door niet-onschuldig vuurwerk

Moontan

Moderator
Medewerker
Politie: jaarwisseling is hoog-risico-evenement door niet-onschuldig vuurwerk

224 gevallen van oogletsel. 10.000 gemelde incidenten. Miljoenen euro’s schade. Het is de balans van de afgelopen jaarwisseling in ons land. En toch meldden de media de volgende dag als gewoonlijk dat de jaarwisseling ‘rustig is verlopen’. “In het buitenland zouden ze spreken van een rampzalige nacht, wij vinden het gewoon. Maar hier is niks gewoons aan.”

Aan het woord is Ruud Verkuijlen, programmamanager Jaarwisseling en Geweld tegen Politieambtenaren (GTPA) en werkzaam bij de Staf Korpsleiding van de politie. Het onderzoek dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid in opdracht van de vier grote steden uitvoert naar de veiligheidsrisico’s tijdens de jaarwisseling moet op het moment van gesprek nog verschijnen, maar Verkuijlen verwacht nu al deze conclusie: de jaarwisseling moet gezien worden als een hoog risico-evenement. Het is ook zijn eigen oordeel. “Een dergelijk hoog risico-evenement vraagt een goede voorbereiding, maatregelen en inzet van zowel politie als gemeenten om risico’s zoveel mogelijk te beperken. Ook al maak je je daarmee misschien niet populair bij de knallende jeugd.”

Vuurwerk onschuld voorbij

Sinds begin dit jaar is Verkuijlen bezig met het onderwerp. Directe aanleiding vormt het dodelijke incident dat zich in de nieuwjaarsnacht van 2017 in Den Haag afspeelde, waarbij een Haagse politieman omkwam. “Dat was feitelijk niet eens een vuurwerkincident. Maar tijdens de hulpverlening aan onze collega na een verkeersongeluk werden deze collega’s door jongeren bestookt met vuurwerk. Het was het zoveelste incident van geweld tegen hulpverleners. De politievakbonden hebben daar terecht veel aandacht voor gevraagd en dat is ook door de korpschef van de politie Erik Akerboom opgepakt. In de zomer heeft dat geleid tot een congres in het World Forum in Den Haag, onder de titel ‘Vijf voor Twaalf, veilig werken tijdens de jaarwisseling’. Burgemeester van Rotterdam Aboutaleb sprak daar en gaf terecht aan dat ‘vuurwerk z’n onschuld heeft verloren’. Steeds vaker worden we geconfronteerd met illegaal knalvuurwerk van het type Cobra 6 of 8. Dat zijn explosieven met de kracht van een aanvalsgranaat!”

Onderzoek en aanpak

Akerboom riep de politiek op tot een verbod te komen van zwaar knalvuurwerk en vuurpijlen, met behoud van siervuurwerk. De Onderzoeksraad voor Veiligheid startte op verzoek van de burgemeesters van de vier grote steden een onderzoek naar de risico’s gedurende de jaarwisseling. Vooral om na te gaan of vuurwerk tijdens oud en nieuw een onlosmakelijk deel van onze traditie behoort te blijven. De destijds verantwoordelijk minister Blok zei dat onderzoek te willen afwachten vóór met nieuwe regels te komen. De conclusies worden medio december bekend.
Een exploderende Cobra 8 heeft een verwoestend effect. Dergelijk vuurwerk wil je echt niet op straat hebben.

De politie liet ondertussen zelf een onderzoek uitvoeren door TNO, om te testen of veel illegaal knalvuurwerk inderdaad zo gevaarlijk is als de politie al vermoedde. Verkuijlen: “Dat onderzoek liet weinig te gissen over. Een exploderende Cobra 8 op de motorkap van een politieauto heeft een verwoestend effect. Dergelijk vuurwerk wil je echt niet op straat hebben. Laat staan in een verzamelpakket onder het bed van een puber. Je moet er niet aan denken dat zo’n Cobra 8 samen met anderen exemplaren afgaat. Dergelijk vuurwerk is namelijk massaexplosief, wat wil zeggen dat wanneer er één afgaat, de rest in de doos ook meteen explodeert. Dat maakt dit vuurwerk werkelijk levensgevaarlijk.”

Totaalverbod

Niet alleen de politie trekt aan de bel om het steeds zwaardere vuurwerk een halt toe te roepen. 1.200 organisaties, artsen voorop, ondertekenden inmiddels een oproep om tot een totaalverbod van vuurwerkverkoop aan particulieren te komen en dit uitsluitend nog aan professionals over te laten. Op hun site vuurwerkmanifest.nl staan ook de trieste cijfers. Met onder meer 176 gevallen van ernstig oogletsel, waarvan 80 blijvend, tijdens de laatste jaarwisseling. Verkuijlen: “De cijfers worden door de jaren heen gelukkig wat beter, maar de aantallen blijven bizar en onacceptabel. Wat ons betreft is een volledig verbod nu nog niet haalbaar, maar ik denk dat we daar, stap voor stap, uiteindelijk wel op uitkomen. De maatschappelijke mening is aan het veranderen; inmiddels is 50 procent van de bevolking voor zo’n algeheel verbod.”
De cijfers worden door de jaren heen gelukkig wat beter, maar de aantallen blijven bizar en onacceptabel.

Vuurwerkshow

Vooralsnog streeft de politie een verbod van het gevaarlijkste vuurwerk na: alle knallers en zware vuurpijlen. En juicht het initiatieven van gemeenten als Hilversum en Rotterdam toe om particulier afsteken te verbieden en in plaats daarvan een vuurwerkshow te organiseren. Verkuijlen: “In Hilversum heeft burgemeester Pieter Broertjes hier afgelopen jaar z’n nek voor uitgestoken. Aanvankelijk maakte hij zich daar niet populair mee, het vroeg ook erg veel uitleg over het waarom hiervan vooraf. En daarnaast vergt het strikte handhaving tijdens oudejaarsnacht, plus na afloop de terugkoppeling van de resultaten. Nu is er onder de inwoners al veel meer draagvlak voor de Hilversumse aanpak. In plaats van de gebruikelijke schade van een halve ton was dat nu 20.000 euro.” Het initiatief krijgt nu navolging in enkele andere gemeenten. Maar er zijn nog tal van gemeenten die nog niet in actie komen, ondanks dat we de jaarwisseling mogen beschouwen als ‘hoog risico-evenement’.

Gemeentelijke maatregelen

Wat kunnen gemeenten doen als ze nog niet tot een verbod op particulier afsteken willen overgaan, maar wel de zaak in de hand willen houden? “Genoeg”, aldus de programmamanager. “Burgemeesters kunnen bestuurlijke maatregelen treffen, zoals een meldplicht, en zware boetes uitdelen. Dat is heel effectief en leniger dan terugvallen op het strafrecht dat uitgaat van wettelijk en overtuigend bewijs. De gemeenteraad kan vooraf uitspreken dat ze de burgemeester hierin steunen, zodat deze zich ook politiek gedekt voelt. Wat goed werkt, is als straf een meldplicht opleggen voor de volgende jaarwisseling. Dat betekent dat jongeren niet meer de jaarwisseling met hun vrienden kunnen vieren. Daar zijn ze erg gevoelig voor. Ik raad gemeenten verder aan om een schadecoördinator aan te stellen. Zo breng je niet alleen de schade in kaart, maar kun je die ook verhalen op de daders.”

https://www.toezine.nl/artikel/235/...sico-evenement-door-niet-onschuldig-vuurwerk/

Schuim

Moderator
Medewerker
Pff, wat een uitspraken weer.
Verbod op zwaar knal vuurwerk.
Illegale knallers..
Cobra 6 en 8..

Alsof het spul uberhaubt op de markt mag zijn in Nederland, laat staan de andere Europese landen.
Ik heb mijn rugharen weer vol overeind staan na het lezen van dit stuk.

rodepo

Registered User
Kijk dit is nu precies een goed voorbeeld van media manupilatie.
Pleiten voor een verbod waar al een verbod voor is. Namelijk cobra 8.
Cijfers die in vergelijking met het aantal mensen en die op straat zijn eigelijk niet veel zijn, worden schikbarend genoemd. Ook hier wordt wederom geen onderscheid gemaakt in legaal en illegaal vuurwerk. Ook wordt er geen woord gesproken over de omstandigheden, bijvoorbeeld: was het slachtoffer in beschonken toestand, of liet de ouder zijn kind zonder toezicht vuurwerk afsteken.
Bij geweld tegen politie en hulpverleners is het vuurwerk inrelevant. Het gaat om het geweld tegen hulpverleners.Of hier nu vuurwek bij gebruikt wordt of stoeptegels of bierflesjes enz. doet er niet toe.

Je mag (moet) toch verwachten dat politie functionarissen de waarheid spreken en zich beperken tot de FEITEN. Dat ze zonder sentiment en zakelijk hun functie uitoefenen. Op deze manier gaat deze man dus eigelijk buiten zijn boekje om.

Laatst bewerkt:

rodepo

Registered User
Ik heb gelijk maar even gemaild.

toezine@hetccv.nl

Indien je geroepen voelt om te mailen graag. Maar hou het netjes en beperk je tot de feiten.
Scheld partijen en aanvallende mails werken afrechts.

Moontan

Moderator
Medewerker
De zinsnede: De Onderzoeksraad is een onderzoek gestart vooral om na te gaan of vuurwerk een onlosmakelijk deel van onze traditie behoort te blijven.

Vuurwerk zelf afsteken is juist die traditie. Een Oudejaarsavond zonder vuurwerk houdt gelijk op te bestaan.
Handen af van onze traditie s.v.p. Nederland heeft al zo weinig tradities.

joszie

Zilveren Member
Wij willen dat de voetbal verboden wordt bij iedere voetbalwedstrijd zodat de problemen met hooligans niet meer gebeuren.

Dat is voor mij een vergelijking waar bovenstaande op neer komt. Compleet de weg kwijt zulke lui. Ik had toch verwacht dat een dergelijk persoon meer met feiten zou komen.

joszie

Zilveren Member
Ook ik ben in de digitale pen geklommen en heb een email aan de website verzonden:

Geachte heer/mevrouw,

Met veel interesse maar vooral met verbazing heb ik zojuist het artikel 'Politie: jaarwisseling is hoog-risico-evenement door niet-onschuldig vuurwerk', dat sinds 14 november op uw website staat, gelezen.

Ik verbaas mij zeer over de uiterst negatieve inhoud en uitspraken door verschillende personen, met die van dhr. Akenboom als zeer ongefundeerd.

Laat ik allereerst beginnen met de strekking van het artikel. In de basis kan, mijn inziens, niemand twijfelen aan de juistheid of de jaarwisseling als een hoog risico evenement gezien moet worden. Wel zou ik hier aan willen toevoegen dat dit hoofdzakelijk in de randstad van toepassing is. Immers, het zijn alleen de 4 grote steden die sinds jaar en dag aangeven grote problemen te hebben met de jaarwisseling. Persoonlijk hoor ik bijvoorbeeld nooit de burgemeester van Sloten (Friesland) over de jaarwisseling.

Er van uitgaande dat de politie de jaarwisseling als hoog-risico-evenement ziet verbaas ik mij er erg over dat de verdere inhoud van het artikel alleen gericht is op vuurwerk. Ik zou graag een wetenschappelijk onderbouwd verslag willen zien waaruit zou blijken dat alleen het vuurwerk voor de vele problemen met de jaarwisseling zorgt. Om een kleine zijstraat te noemen, het is een algemeen bekend feit dat menigeen met de jaarwisseling een dermate hoeveelheid alcohol tot zich neemt, dat hieruit verschillende risico's voort vloeien.

Dat hulpverleners ongestoord (veilig) hun werk kunnen doen zal(hopelijk) iedereen willen. Niet alleen met de jaarwisseling, maar iedere dag van het jaar. Dat er bepaalde personen zijn die menen, al dan niet met behulp van zeer zware knallers, het leven van een ander te willen verpesten is meer dan treurig, zo niet absurd, te noemen. Dat voorkomen moet worden dat dergelijke zware knallers, waaronder de genoemde cobra's binnen de Nederlandse grenzen gebracht worden is ook zeer wenselijk.

Dat meneer Akenboom hierom pleit voor een verbod op deze knallers is echter verbazingwekkend te noemen. Indien dhr. Akenboom zich iets beter in de materie had verdiept, had meneer zich gerealiseerd dat een dergelijk verbod reeds van toepassing is in Nederland. Sterker nog, dergelijke knallers zijn nooit legaal geweest binnen de Nederlandse grenzen. Genoemde cobra's wordem in Nederland in geen enkele winkel verkocht en ook in het buitenland zijn er zeer weinig 'bedrijven' die dergelijk materiaal fabriceren en verkopen.

Het is nogal naïef van dhr. Verkuijlen om het vuurwerk te willen uitbannen in de hoop op minder overlast en incidenten. Nogmaals, in het hele betoog wordt alles wat tijdens de jaarwisseling gebeurd weggezet alsof het vuurwerk hiervan altijd de schuldige is. Mijn inziens getuigt dit nogal aan een gebrek van gedegen onderzoek. De conclusie die dhr. Verkuijlen aan het einde van zijn betoog trekt is dan ook onjuist te noemen. Dat er jaarlijks een groter draagvlak voor een verbod op (consumenten)vuurwerk is valt niet te maatstaven met welk wetenschappelijk onderbouwd onderzoek dan ook. Zowel voor- als tegenstanders van een verbod zijn al jaren op gelijk niveau zonder dat er eenduidig een van beide partijen een overduidelijke meerderheid heeft.

Het 'groeiend besef bij de Nederlandse bevolking dat de oud-en-nieuwviering in de huidige vorm niet langer houdbaar en acceptabel is' is inderdaad alom vertegenwoordigd. Ansich een zeer goede zaak. Als onderdeel van deze maatschappij moeten wij allen na gaan denken over de problematiek die speelt en bewustzijn creëren over de negatieve kanten die de invulling van onze tradities kan geven . Om daadwerkelijk tot een goede oplossing te komen hoop ik echter, dat eenieder die zich mengt in het debat en/of enig aanzien heeft,

zich niet wil verlagen tot het doen van populistische, ongefundeerde uitspraken zoals helaas ook in uw artikel beschreven zijn.

Met vriendelijke groet,

Sweet Laker

Registered User
Hoog risico evenement. Nou, misschien moeten ze eens wat vaker op straat handelen zoals vandeweek bij die vooraf besproken vechtpartij.

Meer respect, minder thee graag.

Schuim

Moderator
Medewerker
Ik kan me ook niet voorstellen dat de jaarwisseling een zwaarder "hoog risico evenement" is dan Koningsdag.
Beetje smaak makende titel.

Sweet Laker

Registered User
Als we volgens deze beredenering gaan kijken dan is auto rijden, sporten en thuis zijn ook een hoog risico evenement :yaeh am not durnk:

petertje23

Registered User
Dit is wel weer een stukje stemmingmakerij, oud en nieuw is inderdaad een hoog risico evenement,maar om dat nu op het vuurwerk te schuiven?
Beter dat ze de dronken en/of doorgesnoven medemens wat beter in toom houden, en op voorhand zorgen dat er geen bommen en/of handgranaten }{lees cobra's} het land inkomen, en de handelaren en afstekers hiervan een passende straf geven!

Vuurwerk023

Registered User
Na het lezen van het eerste kopje ben ik al gestopt met lezen...
Dat vergelijken ook altijd met het buitenland word ik ook een beetje moe van. Neem bijvoorbeeld een voetbalwedstrijd... In Duitsland kun je gewoon tussen de harde kern zitten met je kind naast je, in Nederland zijn er bij sommige wedstrijden zelfs supporters verboden... En zo zijn er nog een tal van voorbeelden met vergelijkingen.... Nederland is gewoon een land met een k*t orde in de samenleving, waar de staat het deels ook zelf naar heeft gemaakt. Enige wat helpt zijn hardere straffen uitdelen en dat geldt ook voor het zware illegale vuurwerk, dat is naar mijn mening de enige manier om het te verminderen, want helemaal oplossen lukt natuurlijk nooit, net zoals al die andere problemen die spelen.

Bovenaan