Politie in burger gaat met rollator op zoek naar vuurwerk

Moontan

Moderator
Medewerker
Politie in burger gaat met rollator op zoek naar vuurwerk

‘In een Super Cobra 6 zit 48,5 gram flitspoeder. In een handgranaat zit ‘maar’ 35 tot 37 gram’

“Het is rustiger in Rotterdam, maar het vuurwerk is wel zwaarder geworden de afgelopen jaren”, merkt Johan van der Lee, vuurwerkcoördinator van de politie Rotterdam-Rijnmond op. Ook al is het in bezit hebben of het afsteken van vuurwerk op dit moment verboden, toch zijn er regelmatig knallen te horen in de stad.

Door Kevin Spanjersberg
Rotterdam

Volgens Van der Lee hoef je tegenwoordig niet meer de deur uit om illegaal vuurwerk te kopen. “Vroeger moest je naar België of naar Duitsland. Nu bestellen ze het gewoon via internet en wordt het vanuit Polen of Tsjechië per post bezorgd.”

Niet alleen voor de kopers is het makkelijker geworden, ook de politie heeft minder moeite om verdachten op te sporen. “Mensen verkopen illegaal vuurwerk tegenwoordig via forums en Twitter. Ze denken vaak niet na over de gevolgen. Ik loop in een digitale snoepwinkel.” Na een minuut zoeken op Twitter is inderdaad een verkoper te vinden; “moet iemand Cobra 6, lawinepijlen, nitraten of vlinders kopen?”

Gevangenisstraf
Illegaal vuurwerk hebben lijkt stoer, maar is een misdrijf. Straffen kunnen flink oplopen. Zo kan je voor het afsteken van één lawinepijl drie tot zes maanden gevangenisstraf krijgen. Datzelfde geldt voor knalvuurwerk met meer dan zes gram netto explosieve massa (NEM).

NEM is de stof wat de explosie veroorzaakt. In het meeste illegalen vuurwerk zit flitspoeder, buskruit maar dan sterker. In Nederland is dit poeder verboden. “In een Super Cobra 6 zit 48,5 gram van dat spul. Dat is super gevaarlijk. Zeker als je weet dat in bijvoorbeeld een handgranaat ‘maar’ 35 tot 37 gram zit.”

Johan van der Lee merkt dat Rotterdamse jongeren steeds minder vuurwerk kopen dan jongeren in andere plaatsen in Nederland. “We hebben vanaf 1 november 166 meldingen gekregen in Rotterdam via 112. Dat zijn er ongeveer vijf per dag. Dat is niet veel. Ik zit hier als coördinator in een luxe positie.” Voor de politie zijn de tips via het 0900-nummer het meest interessant. “Dat zijn vaak de mensen die weten wie de dader is. Hun buurjongen bijvoorbeeld.” Als er een patroon te zien is in het afsteken van vuurwerk gaat Van der Lee met een team naar de plek waar vaak wordt afgestoken. “Wij gaan nooit meer met een politieauto die kant op. Dan gaan ze namelijk met ons ‘spelen’. Steken ze eerst in de ene straat vuurwerk af en vervolgens weer in een andere straat.”

In burger erop af
Tegenwoordig gaat de politie als burger naar de locatie. “Ik verkleed me bijvoorbeeld als een oude man met een rollator. Ze verwachten nooit dat zo’n iemand ze oppakt.” Ook als Johan van der Lee weet dat er bij iemand thuis illegaal vuurwerk ligt, gaat hij in burger. “Als ik aanbel en zeg: ‘Goedendag, ik ben vuurwerkcoördinator’ hoef ik al niet meer verder gaan. Dan schrikken ze bijna allemaal en dan weet ik dat we goed zitten”, aldus Van de Lee. “Kortom we zijn niet te herkennen als we mensen gaan oppakken.”

De politie mag op het bureau 25 kilo in beslag genomen vuurwerk bewaren. “De rest wordt (terug)gestuurd naar Polen, want hier in Nederland mogen we het niet vernietigen. Een kostenpost voor de gemeente: het kost de Rotterdammer acht euro per kilo.”

Bron: Weekkrant De Havenloods

Pancake77

Registered User
De politie mag op het bureau 25 kilo in beslag genomen vuurwerk bewaren. “De rest wordt (terug)gestuurd naar Polen, want hier in Nederland mogen we het niet vernietigen. Een kostenpost voor de gemeente: het kost de Rotterdammer acht euro per kilo.”

Bron: Weekkrant De Havenloods

Toch niet per post mag ik hopen :hehe!:

DeejayTim

Registered User
Jaaaaaah hoorrr. Dit bericht is weer bijna een en al kul.
Handgranaten 35 tot 37 gram flash? Dacht het niet! Daar zit een mix in van TNT en RDX.
25 kilo illegaal vuurwerk op politiebureau... staan zij "boven de wet" dat zij het wel mogen opslaan (en vervolgens waarschijnlijk gewoon onder de collega's verdelen)? Nee, ook zij zijn voor de wet gelijk en horen alleen volgens de wet te handelen.
Flashkruit in NL verboden? Niet in cakes, singleshots en vuurpijlen.
Knalvuurwerk met meer dan 6 NEM gevangenisstraf? Dat zou betekenen dat je met een buskruitknaller uit Categorie 3 dit al kunt krijgen. Trieste strafmaat, werkelijk waar. Waarom is het hier in Nederland zo achterlijk streng en verdient ieder mini-incident met illegaal vuurwerk meteen de krant volgens media, echt krankzinnig!

Tip voor auteur Kevin Spanjersberg: lezen in plaats van schrijven.

Laatst bewerkt:

smilli

FPM Filmer
‘In een Super Cobra 6 zit 48,5 gram flitspoeder. In een handgranaat zit ‘maar’ 35 tot 37 gram’

Domste opmerking tot nu toe in de de krant.
Laatst ook al zo'n held gezien die beweerde dat er 40 gr blackpowder in een granaat zat:crying:

nismo

Registered User
Lagen der l*l uit hun broek daar in Polen,eerst verkopen en het daarna gratis terug krijgen.Staat me iets bij dat ze dat vroeger ook zo in België deden.Alles wat in beslag werd genomen wat uit België kwam konden ze terug kopen.:tounge:
Wat een land leven we toch.Teveel regeltjes en te dom om het te snappen.

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Politie in burger gaat met rollator op zoek naar vuurwerk.
Het klinkt mij in de oren als een aflevering van Benidorm bastards.

Laatst bewerkt:

Sweet Laker

Registered User
heb net eens even zitten googlen en de Mecar (Frag Gren M72 van het Belgisch leger; geen idee of die nog gebruikt wordt. Ben een échte kenner lol) maar daar zit 60 gram springstof, een fragmentatiemof (Jawohl!) en als klap op de vuurpijl nog wat scherven die van het omhulsel afspringen. En de dodelijke lading is 4 meter (al zal dat per uitzondering vast ook wat verder kunnen zijn.

Ach ja, inderdaad LEVENSgevaarlijk die harde knallers.

Bovenaan