Politie bezorgd om eigen veiligheid bij jaarwisseling

KoenL

Registered User
REGIO - De politie Hollands Midden maakt zich grote zorgen over de veiligheid van haar eigen agenten tijdens de jaarwisseling. Het gebruik van illegaal vuurwerk is de afgelopen weken enorm gestegen. Dat zegt districtschef Marlé van Tol.

Het vuurwerk is zo zwaar, dat het te vergelijken is met de kracht van een mortiergranaat. De afgelopen weken vielen al diverse gewonden bij explosie van het illegale vuurwerk.

Via internet wordt het vuurwerk besteld. Het komt uit landen als Polen, Tsjechië en Portugal. De politie roept iedereen op tips te geven als mensen iets weten over illegaal vuurwerk.

Bron: http://www.westonline.nl/nieuws/politie-bezorgd-om-eigen-veiligheid-bij-jaarwisseling

sw0rdys

Registered User
Naja, als ik in oorlog was, en ik mocht kiezen tussen een mortiergranaat zonder scherven of een geweer gewoon gevuld met munitie, Had ik toch voor de 2e gekozen. en niet heel veel te vrezen hebben voor de mortier.

Is het niet zo dat waneer er personen zijn die de agente bestoken met vuurwerk.
dan betekend dit toch gevaar voor de agent waardoor deze bevoegd is wapen te trekken?
klinkt mischien meteen stoer en overdreven, maar als ze bestookt worden met zo zwaar vuurwerk lijkt het me niet meer dan normaal in die situatie.
het nadeel is, je hebt voor het nieuwe jaar eerst een maand papierwerk omdat je een keer je wapen trekt.

Klinkt mischien heel erg stom maar is het een idee dat de agente oordopjes mee kunnen krijgen en een veiligheidsbril?

Dreek

Registered User
Politie: 'Oudejaarsavond wordt oorlog'

Oudejaarsavond vroeger: op de televee 'Spel Zonder Grenzen'. Van 19:00 uur tot 22:30 uur slapen. Oliebollen, appelflappen, kerstboom met naaldenverlies. Wim Kan, Freek de Jonge (ooit LOL), Youp van 't Hek (zie Freek). De klok. En dan: vuurwerk! Sterretjes. Astronauten. Romeinse kaarsen (om in de hand te houden). Bengaals vuur ('Oooooh!'). En dan om 01:00 uur nog even de goedkope appelcider wegtikken en gaan pitten want de volgende dag weer Garmisch-Partenkirchen kijken, tiete-kont-tiete-kont zingen met de Wiener Philharmoniker en dan naar opa en oma. Via de Chinees want daar is het altijd zo mooi rood van de rotjespapieren.

Maar, hoe viert men tegenwoordig oudejaarsavond? Zo: Dolf Janssen als cabaretier ("ratelratelratelratelratelzwetszwets, Wilders!") en dan naar buiten om oorlog te voeren. Keiharde straatguerilla. Street fighting man. Bewapend met lawinepijlen de luxe, mortierbommen en superstrijkers. Zei de politie in voorgaande jaren nog eufemistisch dat de jaarwisseling rustig was verlopen, nu vrezen ze een maand van te voren al voor afgerukte ledematen en politieagenten die KIA gaan. Dit worden bittere man tegen man gevechten. Beschietingen met dynamietpijlen vanuit zolderramen. Vreugdevuren van witte fosfor. Thermite-sterretjes voor de allerkleinsten. Clustermunitie. Oprukkende politiecordons die huis na huis moeten heroveren op de vuurwerkmongolen. Stapels dode huisdieren. Caviapolitie die overwerkt. Geen verkeersbord nog veilig. Oudejaarsavond 2011 - 2012 zal de geschiedenis ingaan als De Nacht Van Het Begin Van Het Einde. Hadden de maya's toch gelijk. Sterkte.

Aldus http://www.geenstijl.nl/

Laatst bewerkt:

painkiller

Registered User
Grappig stukje maar kan me er wel iets bij voorstellen.
Ik denk er ook wel eens aan. Dit jaar zullen we meer harde klappen horen als ooit tevoren, verwacht ik. Er is een hoop illegaal in beslag genomen maar als er veel word gepakt is er ook veel beschikbaar.
Het is er altijd al geweest maar nu is het in de verkeerde handen terecht gekomen.

ThunderBall

Registered User
Ben blij dat ik niet op een eerste hulp werkzaam ben, maar dit heeft indirect te maken met het feit dat in Ned. nog niet eens een legale fatsoenlijke kanonslag te verkrijgen is.:sad:

bloodveins

Registered User
Er is een hoop illegaal in beslag genomen maar als er veel word gepakt is er ook veel beschikbaar.
Het is er altijd al geweest maar nu is het in de verkeerde handen terecht gekomen.

Wat ze vinden is het topje van de ijsberg. Wat bedoel je met in de verkeerde handen terecht gekomen?

san quinton

Registered User
Ben blij dat ik niet op een eerste hulp werkzaam ben, maar dit heeft indirect te maken met het feit dat in Ned. nog niet eens een legale fatsoenlijke kanonslag te verkrijgen is.:sad:

Wat op zijn beurt weer te maken heft met de Neerlandse consument die (ooit) voor een duppie op de eerste rang wil/wou zitten en zodoende zelf de kanonslagen, jumping jacks, baby-vuurpijltjes etc naar de spreekwoordelijke donder hielp.
Overigens met hulp van importeurs die gingen stunten met de prijzen van deze vuurwerkwaar.

Groet,

vonk

FPM Moderator
Medewerker
Wat op zijn beurt weer te maken heft met de Neerlandse consument die (ooit) voor een duppie op de eerste rang wil/wou zitten en zodoende zelf de kanonslagen, jumping jacks, baby-vuurpijltjes etc naar de spreekwoordelijke donder hielp.
Overigens met hulp van importeurs die gingen stunten met de prijzen van deze vuurwerkwaar.

Groet,

Ben ik niet met je eens. Het gaat erg offtopic maar wil toch reageren. Vroeger toen de sloffen nog 7,50-10 gulden waren gingen die ook als zoetje broodjes over de toonbank. Ik heb echt nog nooit iemand horen klagen vroeger dat de sloffen zo duur waren en dat ze maar goedkoper lees slechter moesten worden zodat er meer gekocht konden worden.

Het is in mijn ogen vooral een importeurs en winkeliers probleem.

GMP82

Zilveren Member
We kunnen allemaal vallen over gebruikte (overdreven) termen, maar ik zouzelf voor geen goud diender willen zijn op oudjaarsavond. Mafkezen met een slok (pil, snuif of spuit) op zijn op zich zelf al geen feestje, laat staan als ze lawinepijlen en cobra 6 e.d. tot hun beschikking hebben.

Ik zou daar niet reikhalzend naar uitkijken. Dat je dat dan breed in de media gaat uitmeten, valt wel weer over te twisten.

painkiller

Registered User
Wat ze vinden is het topje van de ijsberg. Wat bedoel je met in de verkeerde handen terecht gekomen?

Klopt helemaal, er is dus nog ontzettend veel in omloop.
De verkeerde handen bedoel ik de 14 jarige mee die ongestoord via internet zijn Delana bla bla en cobra's kan bestellen.

ThunderBall

Registered User

Groet,

Volgens mij is de Ned. legale kanonslag en het andere losse grond knalspul door regeldruk en verandering van regelgeving de nek omgedraaid.

Jouw antwoord is meer een excuus uit de vuurwerkindustrie voor het te weinig lobbyen voor betere regelgeving aangaande het legale Nederlandse knalvuurwerk (en weinig creativiteit in het ontwikkelen van een goede Ned. legale kanonslag).

Ik heb de tijd meegemaakt dat de Ned. kanonslag nog goed knalde en versnipperde ('70/'80er jaren) toen waren ze idd. in verhouding duurder, ik heb er nooit iemand over horen klagen, laat staan dat er iemand was die zei; ik wil liever voor een goedkopere prijs een stuk slechtere plof knalletjes waar de klei je mee om de oren mee springt!

Als laatste denk ik dat de explosief gestegen verkoop van dure grote cakes ermee te maken heeft, daar wordt het grote geld mee verdiend en daardoor heeft de vuurwerkindustrie een beetje zijn aandacht verloren op het Ned. knal en traditionele vuurwerk.

- 01-12-2011, edited op spelfouten.:hehe!:

Laatst bewerkt:
Bovenaan