Politie achterhaalt ruim 900 accounts voor verkoop illegaal vuurwerk

Tony

Administrator
Medewerker
De politie heeft meer dan 900 Instagram-accounts gevonden waarop illegaal vuurwerk werd aangeboden. De accounts worden de komende dagen offline gehaald. De politie doet onderzoek naar de mensen die erachter zitten.

De Instagram-accounts kwamen in beeld na uitgebreid onderzoek door hogeschool Windesheim en het landelijk project vuurwerk.

Met privé-accounts is de politie de verkopers gaan volgen:
Vannacht zijn die privé-accounts omgezet naar een herkenbaar account van de politie. Daarop waarschuwt de politie dat de verkoper zich schuldig maakt aan een strafbaar feit en daarmee moet stoppen. In samenwerking met het OM worden alle opsporingsmiddelen ingezet om achter de identiteit van de vuurwerk-aanbieders te komen.

Met de actie wil de politie de handel in illegaal vuurwerk via Instagram frustreren, en voorkomen dat grote hoeveelheden explosief materiaal in slaapkamers of schuren wordt opgeslagen.

Bron: https://nos.nl/artikel/2260052-poli...-accounts-voor-verkoop-illegaal-vuurwerk.html

KruitFreak

Registered User
Goed bezig! Kan ik straks weer normaal slapen i.p.v. midden in de nacht rechtop in je bed zitten wakkergeblazen door een abnormaal harde knal.

KruitFreak

Registered User
Goed bezig? Heb liever dat ze echte boeven vangen ipv Instagram gedoe. En toch niks mis met wakker worden ve knal.

Opmerkelijke reactie van je:(
Door al dat illegaal gedoe gaat onze hobby eraan. Het is pure overlast en zorgt voor steeds meer klachten en steeds meer gezeik. Instagram is een van de bronnen waar handel ontstaat en heel fijn dat ze ook hier ingrijpen.

Verder heb ik, mijn vrouw en kinderen gewoon nachtrust nodig net zoals elk ander normaal mens. Elk weekend is het midden in de nacht raak met absurde knallen van zwaar kaliber en dat ben ik enorm zat!

ifeelfine

Registered User
Goed bezig! Kan ik straks weer normaal slapen i.p.v. midden in de nacht rechtop in je bed zitten wakkergeblazen door een abnormaal harde knal.

Daar heb ik dus al een paar jaar helemaal geen last meer van tijd voor Middelburg om wat aan de straatschoffies te doen i.p.v. het op het vuurwerk te gooien

Verder hoe meer handelaren er gestopt worden hoe beter (maar dat kan je ook in mijn geschiedenis lezen etc)

htevents

Registered User
Ik denk dat ie je wil vertellen dat, ondanks hij een kruitfreak is, zich kan ergeren aan het feit dat hij snachts rechtop in bed zit omdat er zo'n idioot een mega zware knaller aan het afsteken is. Ik kan me dat goed voorstellen. 1 het is gewoon enorm klote om zo wakker geknald te worden en 2 je weet dat het om illegaal vuurwerk gaat en dus weer een druppel in een overlopende emmer is in deze vuurwerk discussie. Ik hou best van zulke zware knallers, op een Zena Trophy bijvoorbeeld, maar niet in handen van zo'n idioot, die het nodig vindt om snachts mensen wakker te gaan knallen.

KruitFreak

Registered User
Exact!
Liefhebber vanuit volle overtuiging (zoals de meeste van jullie op dit forum) maar hoef niet elk weekend wakker te worden omdat jochies na het stappen nog even een cobraatje in de straat werpen.

htevents

Registered User
u heeft nooit illegaal vuurwerk afgestoken en zich altijd keurig aan de afsteektijden gehouden?
Wat we in het verleden hebben gedaan heeft niets met de situatie van nu te maken. Ik kan dan alleen voor mezelf spreken, maar ja ik heb wel eens een nitraat afgestoken, dus illegaal, maar geen idioot harde vlinders of cobra's nee. Ik stak ze nooit midden in de nacht af en deed dat niet naast iemands keukenraam o.i.d. het punt hier is niet dat er illegaal vuurwerk afgestoken wordt, maar dat het veel te zwaar en op een onverantwoordelijke manier wordt gedaan. Woonwijk en midden in de nacht. Daar vallen we over. Dat is wat ik (en KruitFreak denk ik ook) wil dat je snapt.

bridge

Bronzen Member
Ik snap het echt niet. dat jullie op deze manier je aansluiten bij Groen Links. Alles wat anderen doen maar veroordelen, betuttelen en maar wat roepen op t internet. staan juichen als de politie een vuurwerkjochie oppakt. jammer.

ifeelfine

Registered User
u heeft nooit illegaal vuurwerk afgestoken en zich altijd keurig aan de afsteektijden gehouden?

dat heeft niks met de huidige discussie te maken bridge toen wij jong waren hadden we nitraten en geen bommen om s' nachts af te steken (of je bouwde zelf wat met het risico je hand op te blazen zeer onstabiel dat strijkerkruit in die tijd ) maar de oplossing zit natuurlijk in handhaven en niet het het zeiken over vuurwerk zo drijven we een wig tussen de liefhebbers (daar is de anti vuurwerk lobby al jaren mee bezig) en dat lijkt nu toch zijn vruchten af te gaan werpen

KruitFreak

Registered User
Ik snap het echt niet. dat jullie op deze manier je aansluiten bij Groen Links. Alles wat anderen doen maar veroordelen, betuttelen en maar wat roepen op t internet. staan juichen als de politie een vuurwerkjochie oppakt. jammer.

Ik heb al 2x gezegd dat je het niet snapt en nu zeg je het zelf eindelijk ook;) Als er iemand is die oordeelt ben jij het wel, dat is geen mening maar een voldongen feit!
Voor mij is deze discussie gesloten, ik ga me weer richten op positiever vuurwerknieuws.

htevents

Registered User
@bridge: Ik sluit me alles behalve aan bij GL. Als ik overdag een knalletje hoor, dan kriebelt het bij mij ook, dan kan ik zelf bijna niet wachten tot we weer mogen. Echter, als ik snachts tegen het plafond aan knal van schrik, omdat een idioot het nodig vindt om een Cobra ofzo (want dat zijn echt wel zwaardere dreunen als een nitraat ofzo) af te steken midden in de nacht, dan kan ik me daar gewoon boos over maken. Dat heeft niet zozeer met vuurwerk te maken, maar het feit dat ik gewoon mijn nachtrust wil en er niet bij kan, dat iemand het nodig vindt die te verstoren en al helemaal niet op die manier. Tevens lijken we het er met de meesten hier over eens te zijn, dat zulk zwaar vuurwerk niet thuis hoort in handen van zulke jochies en dat, mede door hun handelen, onze hobby er op die manier aangaat. Ik snap dan ook jouw reactie niet over het aansluiten bij GL. Ik heb namelijk meermaals brieven e.d. naar partijen en burgemeesters gestuurd, dat de oplossing op EU niveau ligt, door dit soort zware knallers volledig te verbieden i.p.v. ons geliefde, legale vuurwerk, dus ik ben juist het tegenovergestelde van een groene aanhanger.

@ifeelfine: ik zeik niet over het vuurwerk, maar over de manier waarop het wordt gebruikt door deze jochies. We moeten blij zijn dat dit spul uit hun handen wordt gehaald, want dan kan er minder van worden afgestoken, minder kans op zeikende tegenstanders en dus minder kans op het verdwijnen van onze hobby.

@KruitFreak: Voor mij is ie na dit bericht ook gesloten. Laten we hopen dat de teller van de federatie cijfers laat zien waar GL jaloers op zou zijn en dat we een vuurwerk vol uiteinde gaan hebben en er nog vele mogen komen:cool:

Bovenaan