'Pleidooi SGP Rijssen-Holten voor vuurwerkverbod is onzinnig'

Plum Bloom

Registered User
RIJSSEN - De SGP heeft 'geen benul' waar ze over praat als ze consumentenvuurwerk in Rijssen-Holten wil verbieden. Dat zegt vuurwerkverkoper Stefan Schöppers uit Holten. De SGP pleitte deze week voor het instellen van vuurwerkzones. Alleen daar mogen inwoners van Rijssen-Holten hun vuurwerk afsteken.

Aanleiding zijn onder meer de vernielingen rond de jaarwisseling met vuurwerk. SGP-raadslid Sander Haase: "Er is voor maar liefst 16.145 euro aan schade aangericht aan gemeentelijke eigendommen, de schade aan particuliere eigendommen niet meegenomen."

Opblazen
Maar volgens Schöppers kun je met consumentenvuurwerk helemaal geen verkeersborden, kolken of speeltoestellen opblazen. "Ik zoek als vuurwerkverkoper en professioneel beziger al enkele jaren het consumentenvuurwerk dat ook maar enigszins dergelijke schade kan aanrichten, zodat ik dat uit mijn assortiment kan halen. Tot op heden zonder succes."

Illegaal
Het probleem is volgens Schöppers het illegale vuurwerk. Ook burgemeester Arco Hofland stelde eerder dat zwaar, illegaal vuurwerk voor de schade zorgt. Schöppers: "Hoe gaat de SGP het illegale vuurwerk verbieden wat al verboden is? Dit vuurwerk zit ook in de maar liefst 200 klachten die gedaan zijn op het meldpunt. Maar deze vraag wordt altijd ontweken omdat men geen grip heeft op de illegale handel."

De SGP vraagt het college het Vuurwerkmanifest te steunen, dat inmiddels al 43.800 keer is ondertekend. "Procentueel gezien is dat maar 0,2 procent van de Nederlanders. Mijn indruk is dat de vuurwerktraditie, net als de zwartepietendiscussie, kapot wordt gemaakt door symboolpolitiek."

Schöppers kwam na de jaarwisseling in het nieuws door een YouTube-video van zijn show met consumentenvuurwerk op straat in Holten. Het filmpje is al meer dan een miljoen keer bekeken op Dumpert.nl

Bron: http://www.tubantia.nl/regio/regges...vuurwerkverbod-is-onzinnig-1.6860760#comments

Stefanfreak

Registered User
Hier het artikel in de krant zelf. Deze is anders dan het internetartikel.

Tubantia27januari2017.jpg

Bovenaan