Piloten doorheen vuurwerk, mag dat?
Op 16 augustus 2014 werd in Nederland een man gearresteerd nadat hij opnames had gemaakt van het vuurwerk tijdens het 35ste internationale vuurwerkfestival in Scheveningen.
De 45-jarige man uit Den Haag stuurde zijn drone overheen de toeschouwers op het strand en de Boulevard, en wordt ervan verdacht verschillende regels voor modelvliegtuigen te hebben overtreden.
Patrouillerende politieagenten merkten de kleurrijk verlichte drone op toen die op dezelfde hoogte vloog als het vuurwerk. Nadat het vuurwerk was afgelopen volgde de politie de drone in de lucht tot bij de landingsplaats, zodat ze bij de man uitkwamen.
De eigenaar werd in hechtenis genomen en de drone werd in beslag genomen wegens overtreding van de code voor modelvliegtuigen. Die stelt dat vluchten verboden zijn bij afwezigheid van daglicht, en dat er niet boven bebouwing of boven een menigte mag worden gevlogen.
De drone blijft in afwachting van een hoorzitting door de luchtvaartpolitie in beslag genomen.
De Amerikaanse Federal Aviation Administration (FAA) onderzoekt een aantal incidenten waarbij drones van burgers zich in de zone begeven waar op dat moment vuurwerk wordt afgestoken. Men gaat na of er inbreuk wordt gemaakt op al bestaande federale wetten en op de restricties die gelden voor de gewone luchtvaart.
De hobbyist heeft geen voorafgaandelijke toestemming nodig van de FAA om recreationele vluchten te maken boven Amerikaans grondgebied. Toch dienen burgers die met modelvliegtuigen vliegen zich aan de wet te houden. Ook heeft de FAA een aantal richtlijnen opgesteld waaraan de hobby piloot zich dient te houden.
Zo mag er niet dichter dan 5 mijl bij een vliegveld worden gevlogen zonder dat de verantwoordelijke van de luchthaven en de controletoren hiervan op de hoogte zijn. Verder moeten de onbemande vliegtuigen in het zichtsveld van de piloot blijven en mogen ze enkel gebruikt worden voor hobby en recreatie.
In Frankrijk ging men al een stap verder en werden er al verschillende classificaties van vluchten erkend, waaronder de auto-pilot vluchten of vluchten op lange afstand die buiten het zichstveld van de piloot gaan maar worden gestuurd door FPV.
De vlucht met een multirotor van een Franse piloot boven La Défense, het financieel centrum in hartje Parijs maakte de Franse luchtvaartauthoriteit alert op het gebruik van deze technologie door burgers. De hobbyist die de vlucht uitvoerde werd opgespoord en wordt vervolgd voor twee aanklachten.
Niet lang daarna zette de man andere beelden online van een vlucht tijdens het traditionele vuurwerk op 14 juli. Tijdens de vlucht wordt tot aan de zone van het vuurwerk gevlogen, dat plaatsvond boven een stadium, met het publiek op grote afstand.
“In mijn vlucht vlieg ik over één brandweerwagen en de hoek van een leegstaand gebouw voor een aantal seconden, ik vlieg niet overheen een massa mensen,” schrijft de piloot.
“De toeschouwers staan hier op een veilige afstand, ver weg van de veiligheidszone rond het vuurwerk op een plek waar ik niet dichterbij kom. Iedereen stond hier bij mekaar naar het spektakel te kijken op zulke grote afstand van de velden waar ik overheen vloog, dat dit de ideale plek was om dit de doen.”
Jos Stiglingh, de piloot van een vlucht doorheen vuurwerk in Florida eerder dit jaar heeft volgens een opiniestuk in ‘Forbes’ magazine toch op zijn minst een aantal bestaande federale wetten overtreden. Zo kan hij worden aangeklaagd voor het betreden van de veiligheidzone rond het vuurwerk.
De kustwacht zorgt tijdens dit soort events dat geen enkel schip in de buurt kan komen, en mensen worden niet toegelaten in een ruime perimeter rond het gebied waar men vuurwerk afsteekt.
Het vliegen doorheen vuurwerk kan gevaarlijk zijn voor de toeschouwers omdat er geen enkele garantie bestaat dat de drone niet wordt geraakt en behouden terug zal keren. Ook kunnen de pyrotechnische kenmerken van het vuurwerk verstoord worden door de drone wat in het ergste geval kan betekenen dat het vuurwerk buiten de veiligheidszone wordt gestuurd en niet op de voorziene plaatsen ontploft.
“Het vrijwaren van de veiligheidszone van een vuurwerk is een primaire opdracht voor de veiligheidsdiensten en de organisator. Had de organisator van het vuurwerk de drone opgemerkt dan had hij het spektakel onmiddellijk moeten stopzetten of hij had samen met de piloot mede-verantwoordelijk kunnen worden gesteld voor daaruit voortvloeiende incidenten,” aldus de opinieschrijver in Forbes.
Voorlopig wordt nog niemand vervolgd voor het maken van een vlucht in het vuurwerk, maar duidelijk is dat de zaak door verschillende instanties onder de loep wordt genomen en de ervaren hobbyist dit soort van gedrag als roekeloos en ongehoord bestempelt.
http://droneblog.be/2014/10/piloten-doorheen-vuurwerk-mag-dat/
Op 16 augustus 2014 werd in Nederland een man gearresteerd nadat hij opnames had gemaakt van het vuurwerk tijdens het 35ste internationale vuurwerkfestival in Scheveningen.
De 45-jarige man uit Den Haag stuurde zijn drone overheen de toeschouwers op het strand en de Boulevard, en wordt ervan verdacht verschillende regels voor modelvliegtuigen te hebben overtreden.
Patrouillerende politieagenten merkten de kleurrijk verlichte drone op toen die op dezelfde hoogte vloog als het vuurwerk. Nadat het vuurwerk was afgelopen volgde de politie de drone in de lucht tot bij de landingsplaats, zodat ze bij de man uitkwamen.
De eigenaar werd in hechtenis genomen en de drone werd in beslag genomen wegens overtreding van de code voor modelvliegtuigen. Die stelt dat vluchten verboden zijn bij afwezigheid van daglicht, en dat er niet boven bebouwing of boven een menigte mag worden gevlogen.
De drone blijft in afwachting van een hoorzitting door de luchtvaartpolitie in beslag genomen.
De Amerikaanse Federal Aviation Administration (FAA) onderzoekt een aantal incidenten waarbij drones van burgers zich in de zone begeven waar op dat moment vuurwerk wordt afgestoken. Men gaat na of er inbreuk wordt gemaakt op al bestaande federale wetten en op de restricties die gelden voor de gewone luchtvaart.
De hobbyist heeft geen voorafgaandelijke toestemming nodig van de FAA om recreationele vluchten te maken boven Amerikaans grondgebied. Toch dienen burgers die met modelvliegtuigen vliegen zich aan de wet te houden. Ook heeft de FAA een aantal richtlijnen opgesteld waaraan de hobby piloot zich dient te houden.
Zo mag er niet dichter dan 5 mijl bij een vliegveld worden gevlogen zonder dat de verantwoordelijke van de luchthaven en de controletoren hiervan op de hoogte zijn. Verder moeten de onbemande vliegtuigen in het zichtsveld van de piloot blijven en mogen ze enkel gebruikt worden voor hobby en recreatie.
In Frankrijk ging men al een stap verder en werden er al verschillende classificaties van vluchten erkend, waaronder de auto-pilot vluchten of vluchten op lange afstand die buiten het zichstveld van de piloot gaan maar worden gestuurd door FPV.
De vlucht met een multirotor van een Franse piloot boven La Défense, het financieel centrum in hartje Parijs maakte de Franse luchtvaartauthoriteit alert op het gebruik van deze technologie door burgers. De hobbyist die de vlucht uitvoerde werd opgespoord en wordt vervolgd voor twee aanklachten.
Niet lang daarna zette de man andere beelden online van een vlucht tijdens het traditionele vuurwerk op 14 juli. Tijdens de vlucht wordt tot aan de zone van het vuurwerk gevlogen, dat plaatsvond boven een stadium, met het publiek op grote afstand.
“In mijn vlucht vlieg ik over één brandweerwagen en de hoek van een leegstaand gebouw voor een aantal seconden, ik vlieg niet overheen een massa mensen,” schrijft de piloot.
“De toeschouwers staan hier op een veilige afstand, ver weg van de veiligheidszone rond het vuurwerk op een plek waar ik niet dichterbij kom. Iedereen stond hier bij mekaar naar het spektakel te kijken op zulke grote afstand van de velden waar ik overheen vloog, dat dit de ideale plek was om dit de doen.”
Jos Stiglingh, de piloot van een vlucht doorheen vuurwerk in Florida eerder dit jaar heeft volgens een opiniestuk in ‘Forbes’ magazine toch op zijn minst een aantal bestaande federale wetten overtreden. Zo kan hij worden aangeklaagd voor het betreden van de veiligheidzone rond het vuurwerk.
De kustwacht zorgt tijdens dit soort events dat geen enkel schip in de buurt kan komen, en mensen worden niet toegelaten in een ruime perimeter rond het gebied waar men vuurwerk afsteekt.
Het vliegen doorheen vuurwerk kan gevaarlijk zijn voor de toeschouwers omdat er geen enkele garantie bestaat dat de drone niet wordt geraakt en behouden terug zal keren. Ook kunnen de pyrotechnische kenmerken van het vuurwerk verstoord worden door de drone wat in het ergste geval kan betekenen dat het vuurwerk buiten de veiligheidszone wordt gestuurd en niet op de voorziene plaatsen ontploft.
“Het vrijwaren van de veiligheidszone van een vuurwerk is een primaire opdracht voor de veiligheidsdiensten en de organisator. Had de organisator van het vuurwerk de drone opgemerkt dan had hij het spektakel onmiddellijk moeten stopzetten of hij had samen met de piloot mede-verantwoordelijk kunnen worden gesteld voor daaruit voortvloeiende incidenten,” aldus de opinieschrijver in Forbes.
Voorlopig wordt nog niemand vervolgd voor het maken van een vlucht in het vuurwerk, maar duidelijk is dat de zaak door verschillende instanties onder de loep wordt genomen en de ervaren hobbyist dit soort van gedrag als roekeloos en ongehoord bestempelt.
http://droneblog.be/2014/10/piloten-doorheen-vuurwerk-mag-dat/