Petitie niet rechtsgeldig ??!!

Rufes

Registered User
Zo te zien gaat Petities.nl door de mazen van de wet:

Reacties van Petities.nl:

Ik heb met een lid van de commissie gebeld in december. Ze gaan een mailing doen per e-mail naar een % van de ondertekenaars waarin ze wordt verzocht om alle gegevens op papier (kopietje ID enzo) aan te leveren. Dus het lastigste onderdeel komt nog...

Met vriendelijke groet,

ReindeR Rustema
webmaster@petities.nl
Stichting Petities.nl - Keizersgracht 74 - 1015 CT Amsterdam

Rufes

Registered User
Dit het stuk waar ik een interview voor heb gedaan. Achteraf heeft hij er dus niets ingezet, alleen de argumenten gebruikt:

rufesjh7.jpg

Richardus

Registered User
Jammer dat het gesprek met jou niet wordt gebruikt. Het is natuurlijk wel heel goed dat Spits die onderwerp objectief en serieus benadert!! Fijn om te zien dat andere politici ook al hun twijfels hebben en aangeven dat er zelfs over gestemd is. Het dubieuze duo heeft weinig poot om op te staan hoor...

Richardus

Registered User
In dit kader even een vraag:

Heeft iemand een link naar de meest recente overzichtscijfers over vuurwerkslachtoffers, algemeen slachtoffers (door ongelukken/alc.) tijdens de jaarwisseling, verkoop cons.vuurwerk, handel ill. vuurwerk, fijnstofdeeltjes, schadeposten tijdens jaarwisseling.
En mss afgezet tegen andere cijfers van vandalisme en ongelukken door alcohol?

Als iets ga schrijven wil ik wel de juiste cijfers bij de hand hebben. Ik vermoed dat sommigen hier ze eerder paraat hebben dan het mij moeite kost ze op het internet te zoeken. Daarbij denk ik dat andere initiatiefnemers ook gebaat zijn bij alle cijfers op een rijtje.

bij voorbaat dank!

Leon2008

Registered User
In principe er goed nieuws maar is deze petitie niet anders opgesteld dan de vorige ?

Volgens mij ging het bij de vorige om het afschaffen van vuurwerk en deze keer is daar aan toegevoegd dat het afsteken centraal door proffessionals moet gebeuren, toch ?

2 verschillende petities worden naar mijn idee wel besproken.

Ik kan de petitie van vorig jaar niet meer vinden dus ik juich niet te vroeg, maar duidelijk is wel dat deze uitkomst perspectieven biedt.

Het is nu aan de vuurwerkbranche en de gehele posse van vuurwerkliefhebbers de komende 2 jaar vuurwerk een vriendelijker gezicht te geven!
Op voorwaarde dat deze petitie natuurlijk word verworpen.

Red Eagle

Registered User

Heeft iemand een link naar de meest recente overzichtscijfers over vuurwerkslachtoffers, algemeen slachtoffers (door ongelukken/alc.) tijdens de jaarwisseling, verkoop cons.vuurwerk, handel ill. vuurwerk, fijnstofdeeltjes, schadeposten tijdens jaarwisseling.

Als iets ga schrijven wil ik wel de juiste cijfers bij de hand hebben. Ik vermoed dat sommigen hier ze eerder paraat hebben dan het mij moeite kost ze op het internet te zoeken. Daarbij denk ik dat andere initiatiefnemers ook gebaat zijn bij alle cijfers op een rijtje.

bij voorbaat dank!

lijkt me beter als je die cijfers dan in een pm te gemoet ziet:idea:

Red Eagle

Registered User
had ook een vraag stel: dat wij ook een petitie indienen ( waar ik wel vanuit ga)
Is het dan een welles nietes spelletje ? of meeste stemmen gelden?
Worden de twee petities dan tegen elkaar afgewogen?
en hoe gaat het nu verder?

Alvast bedankt!

Leon2008

Registered User
had ook een vraag stel: dat wij ook een petitie indienen ( waar ik wel vanuit ga)

Alvast bedankt!

Probleem in deze is dat je dan een petitie opsteld VOOR vuurwerk terwijl dat al wettelijk toegestaan is.
Zo'n petitie gaat alleen werken als het vuurwerk afgeschaft is en we het terug willen.
Je kunt wel een tegenpetitie aanmaken maar dat is dan alleen om een signaal af te geven, de tweede kamer zal niet een petitie aannemen tegen het voorstel van Arno Bonte en kornuiten aangezien het dan een kwestie wordt die op een persoon gericht is en niet op een rijksvraagstuk.

Dit staat volgens mij ook besproken op:

http://www.tweedekamer.nl/hoe_werkt_het/uw_mening_telt/burgerinitiatief/index.jsp

Laatst bewerkt:

EschR

Registered User
Wat ook handig kan zijn is van elke partij de kamerleden die dit onderwerp in hun portefeuille hebben aanschrijven met de eerdergenoemde argumenten.
Zij zijn uiteindelijk degenen die het erover zouden moeten gaan hebben in de kamer. Moeten we er wel voor zorgen dat ze op de hoogte zijn van alle eerdergenoemde punten.

Wizz

Registered User

Alvast bedankt!

Het enige wat de petitie tot effect heeft is dat de kamer zich zal buigen over wat er in staat. Dus zo'n tegenpetitie heeft ook eigenlijk totaal geen nut..

Master-G

Registered User
Stel dat het verbod er komt en er centraal vuurwerk afgestoken gaat worden.
Wie gaat dat dan betalen?
Wie gaat dat afsteken,hoeveel mensen zijn er in Nederland die hier voor een certivicaat hebben?
Het lijkt mij dan onmogelijk om in elke gemeente vuurwerk aftesteken.
Ik denk dat het wel los zal lopen.

Arjan

Registered User

Dat is nou het mooie eraan, die exacte cijfers zijn er ook helemaal NIET! :blink1: De argumenten van partijen tegen vuurwerk slaan 9 van de 10x als een tang op een varken en zijn gebaseerd op niets of anders op oude onderzoeken van jaren terug.. Dan word er voor het mooie geheel weer een oogarts e.d. bijgehaald die wel even zal vertellen hoe gevaarlijk het wel weer niet is, maar tja.. dat is schaatsen in deze dagen op open water ook :blink1:

Alles word op 1 hoop gegooid, en of die ene brievenbus nou met vuurwerk eraf geblazen is of gewoon eraf getrapt is door een dronken persoon word helemaal niet genoemd...

Richardus

Registered User
Er is door VROM dus nooit consequent onderzoek gedaan naar die aspecten los, laat staan gecombineerd?! Hoe kan een politiek dan beslissingen op dat gebied nemen, baseren ze dat op los zand?

joszie

Zilveren Member
Rufus, je bent goed bezig! Mijn respect daarvoor.

Overal in de media staan stukken die het er niet duidelijker op maken. In de ene staat dat het behandeld moet worden, op de andere dat het geen kans maakt....

Mijn inziens zou de kamer dit niet moeten behandelen, niet alleen omdat ik mijn hobby niet wil verliezen, maar omdat het al genoeg in de poltiek besproken is vorig jaar. Daarbij heb ik grote twijfels in hoeverre we hier van een burgerinitiatief spreken daar het door 2 groenlinks personen opgestart is.. Het is dan niet een landelijk groenlinks petitie, maar de 2 heren maken wel gebruik van hun bekendheid en positie....

tevens is er te weinig controle op petite.nl, mensen moeten te weinig informatie achterlaten om serieus gecontroleerd te worden.

Anderzijds geeft het feit dat er zoveel mensen tekenen wel aan dat we niet zo door kunnen gaan. er moeten goede oplossingen bedacht worden om de jaarwisseling weer leuker en veiliger te maken.

Ik zie wel wat de commissie uiteindelijk besluit. MOcht het behandeld worden in de kamer dan lijkt het me sterk dat ze hun mening van vorig jaar ineens bijstellen?

Moontan

Moderator
Medewerker
dinsdag, 14 april 2009

Burgerinitiatief over vuurwerk niet behandeld

Novum) - Het eerste digitale burgerinitiatief, dat pleit voor een verbod op consumentenvuurwerk, wordt niet in behandeling genomen door de Tweede Kamer. Dit heeft initiatiefnemer Arno Bonte, raadslid voor GroenLinks in Rotterdam, dinsdag laten weten. VVD-Kamerlid Johan Remkes, voorzitter van de commissie burgerinitiatieven, heeft Bonte verteld dat vorig jaar al een beslissing is genomen over het plan.

In februari dienden Bonte en David Rietveld, GroenLinks-raadslid in Den Haag, het burgerinitiatief 'Meer plezier met minder vuurwerk' in bij de Tweede Kamer. Ze hadden ruim 63 duizend digitale handtekeningen verzameld van mensen die net als zij vonden dat vuurwerk tijdens de jaarwisseling alleen nog maar door professionals mag worden afgestoken. Het was het eerste digitale burgerinitiatief in Nederland dat ingediend werd.

Voordat een burgerinitiatief in de Tweede Kamer behandeld wordt moeten er veertigduizend handtekeningen zijn verzameld. Aan deze voorwaarde was ruimschoots voldaan. Johan Remkes oordeelde echter dat het onderwerp op 29 januari van vorig jaar al besproken was en dat minister van Binnenlandse Zaken Guusje ter Horst toen al 'indirect' besloten had om geen verbod voor consumentenvuurwerk in te stellen.

Bonte is het niet eens met Remkes. Volgens hem heeft de minister vorig jaar tijdens een overleg 'in een bijzin' iets gezegd over het verbod, maar is daarmee geen officieel besluit genomen. Volgens Bonte probeert de Kamer 'op een creatieve wijze onder dit burgerinitiatief uit te komen'. "De Kamer had blijkbaar geen zin om dit controversiële onderwerp te bespreken", aldus een teleurgestelde Bonte. Volgens hem durven partijen hun handen niet te branden aan het vuurwerkverbod, omdat het gevoelig ligt bij kiezers. Ondanks dat de Kamer het burgerinitiatief niet in behandeling neemt, is Bonte wel blij dat het onderwerp op de maatschappelijke agenda staat.

http://nieuws.nl.msn.com/algemeen/article.aspx?cp-documentid=16072062

Nappie

Registered User
natuurlijk zal bonte zijn kop in januari weer opsteken

Haha veel eerder.
Elk jaar is die knakker er steeds eerder bij.

Moet wel toegeven dat die arme Bonte doorzettingsvermogen heeft.
Nu is het hopen dat de betutteling niet doorzet. Maar over het algemeen zie ik geen angst voor een verbod. Dat wil niet zeggen dat ik er niks aan doe.

Maar ik zie het kabinet niet zo gauw een linkse koers varen omdat die gewoon te weinig stemmen hebben deze tijd en dat kunnen ze Europees niet maken. Daarbij komt dat het vuurwerkverbod heel gevoelig ligt bij de partijen en met de komende verkiezingen kan geen enkele partij zich minder stemmen permitteren.

Cameo

Registered User
Ik denk dat Bonte harder zijn best moet doen dan ooit tevoren. Samen met David Rietveld hebben zij flink aan geloofwaardigheid ingeboet het afgelopen jaar. Zo hebben we Arno gearresteerd zien worden na "burgerlijke ongehoorzaamheid" bij een protestaktie in Rotterdam (geldt de wet soms niet voor politici?) en heeft David Rietveld zich immens "populair" gemaakt met een staaltje domeinkapen om Geert Wilders "een lesje te leren". En kijken we naar de best gelezen onderwerpen op Davids' weblog dan treffen we daar onder andere ... het Eurovisie songfestival!? :worried: En wat te denken van de zielige poging om de Nederlandse democratie te corrumperen middels een motie van wantrouwen? Beide heren zijn, zoals terecht wordt opgemerkt, behoorlijk mediageil.

Bij een inhoudelijk debat dreunen ze met gemak de eerder verzamelde kreten op, maar lopen vervolgens in een discussie met feiten al snel vast. Men verdiept zich te weinig in de materie en is dus ook niet bereid de diepte in te gaan voor een opbouwend betoog. Het gaat ze enkel om onrust scheppen en aandacht scoren.

Het nadeel hiervan (voor hen) is dat dit niet eeuwigdurend effect blijft hebben. Politiek en publiek weten deze Don Quichotes inmiddels op waarde te schatten. En deze waarde daalt nog elke dag.

Desondanks ben ik ervan overtuigd dat we uit deze hoek flink wat overlast kunnen verwachten. Het zij zo. Wij kunnen niet anders dan elke mediageile kreet rustig en zorgvuldig beantwoorden met een gezonde dosis feiten en realiteitszin.

Cameo

Bovenaan