PETITIE: Laat vuurwerkgooiers opdraaien voor ALLE gemaakte kosten

KoenL

Registered User
Het is belachelijk dat het soort etterbakken (m/v) dat vuurwerk gooit er vaak alleen afkomen met een waarschuwing of een veels te kleine werkstraf terwijl hun slachtoffers (mensen en/of dieren) hier de rest van hun leven door achtervolgd worden.

PETITIE

Wij:
Het Nederlandse volk

Constateren:
Dat vuurwerkgooiers er te gemakkelijk vanaf komen met slechts een kleine boete of een te korte werkstraf als ze ongelukken veroorzaken

En verzoeken:
Dat de vuurwerkgooiers alle gemaakte kosten na een ongeluk betalen. Hieronder vallen o.a. het volgende: lichamelijk letsel (b.v. een oog kwijt, gehoorschade), materiële schade (zoals kleding), psychologische schade (b.v. straatvrees), het opleiden van een nieuwe hulphond (zoals een blindengeleidehond).

Ook moet er betere voorlichting komen over wat je iemand (of een dier) kan aandoen door vuurwerk naar ze te gooien.

Teken de petitie hier:
http://petities.nl/petitie/laat-vuurwerkgooiers-opdraaien-voor-alle-gemaakte-kosten

bridge

Bronzen Member
Als het gooien van vuurwerk als onrechtmatig in de zin van het Burgerlijk Wetboek te beschouwen is, dan geldt zonder meer al een schadevergoedingsplicht. Het enkele gooien van vuurwerk (bijv een rotje) is niet onrechtmatig. Dat wordt het pas als er bijkomende omstandigheden zijn, zoals het gooien in of naar een groep mensen.

Vuurwerk023

Registered User
Ik ben het wel wel mee eens, en vind inderdaad dat die mensen de kosten zelf moeten vergoeden! Ik vind het zeer jammer dat vuurwerk door dit een slechte naam krijgt

quexx

Registered User
heb getekend en vind het een goed plan, Als je wat sloopt moet je het ook vergoeden, als de spullen niet van jou zijn

smilli

FPM Filmer
Ik ga dit niet tekenen, ik vind de stelling te luchtig. Laat de vuurwerkgooiers opdraaien? Klinkt alsof we hiermee onze eigen hobby gaan tegenwerken, word de volgende petitie zeker helemaal geen vuurwerk meer voor particulieren.

KoenL

Registered User
Het is belachelijk dat het soort etterbakken (m/v) dat vuurwerk gooit er vaak alleen afkomen met een waarschuwing of een veels te kleine werkstraf terwijl hun slachtoffers (mensen en/of dieren) hier de rest van hun leven door achtervolgd worden.

PETITIE

Wij:
Het Nederlandse volk

Constateren:
Dat vuurwerkgooiers er te gemakkelijk vanaf komen met slechts een kleine boete of een te korte werkstraf als ze ongelukken veroorzaken

En verzoeken:
Dat de vuurwerkgooiers alle gemaakte kosten na een ongeluk betalen. Hieronder vallen o.a. het volgende: lichamelijk letsel (b.v. een oog kwijt, gehoorschade), materiële schade (zoals kleding), psychologische schade (b.v. straatvrees), het opleiden van een nieuwe hulphond (zoals een blindengeleidehond).

Ook moet er betere voorlichting komen over wat je iemand (of een dier) kan aandoen door vuurwerk naar ze te gooien.

Teken de petitie hier:
http://petities.nl/petitie/laat-vuurwerkgooiers-opdraaien-voor-alle-gemaakte-kosten

Aangezien lezen voor een aantal blijkbaar erg moeilijk is, schept het rode gedeelte in de tekst misschien wat duidelijkheid.

Als je vuurwerk afsteekt zorg je toch niet voor kosten? Een betere definitie van vuurwerkgooiers dan bij 'en verzoeken' omschreven staat kan je niet geven. Zoals is in dit stuk duidelijk wordt gezegd gaat het om vuurwerkgooiers die ongelukken en schade veroorzaken. Kom op heren, wees eens realistisch en lees eens goed wat er staat in plaats van weer die negatieve toon op te zetten. Wees eens blij dat iemand met wat anders komt dan een vuurwerkverbod.

Pancake77

Registered User
Lezen is idd een manco hier merk ik, men reageert hier veelal puur uit emotie en heeft z'n mening al klaar voordat men werkelijk door heeft wat er gezegd wordt.

biertje

Registered User
Lezen is idd een manco hier merk ik, men reageert hier veelal puur uit emotie en heeft z'n mening al klaar voordat men werkelijk door heeft wat er gezegd wordt.

Na denken of informatie opzoeken om een mening te kunnen beargumenteren ook.

Dit is een leuke petitie die eigenlijk gewoon een open deur in trapt omdat hier al een wetsartikel voor is waar Brigde het al over had. Om precies te zijn art 162 uit het 6 boek van het Burgerlijk wetboek.

Artikel 6:162.

Hij die jegens een ander een onrechtmatige daad pleegt, welke hem kan worden toegerekend, is verplicht de schade die de ander dientengevolge lijdt, te vergoeden.
Als onrechtmatige daad worden aangemerkt een inbreuk op een recht en een doen of nalaten in strijd met een wettelijke plicht of met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt, een en ander behoudens de aanwezigheid van een rechtvaardigingsgrond.
Een onrechtmatige daad kan aan de dader worden toegerekend, indien zij te wijten is aan zijn schuld of aan een oorzaak welke krachtens de wet of de in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.

Hier in is precies geregeld dat mensen ook de overheid recht hebben op een schade vergoeding als er sprake is van schade en er een dader aangewezen kan worden. Het is zelfs zo als jij door gladheid je auto om een boom heen vouwt jij een rekening kan verwachten van de gemeente van de boom ook al komt het door de gladheid.

Dus deze petitie is dus eigenlijk totaal zinloos er zijn nog meer artikelen over onrechtmatige daad dat ouders verantwoordelijk zijn voor hun kinderen en zo maar ik zal jullie daar niet mee vermoeien.

Dreek

Registered User
ik heb de petitie ook getekend. vandalisme moet gewoon kei hard worden aangepakt.

Ik zie nergens iets staan over vandalisme hoor, ik vind die petitie ook behoorlijk zinloos, zoals al gezegd, die wet bestaat al.

Wat gaan we straks krijgen dan, iemand die beweert dat ie ''psychologische schade'' heeft opgelopen doordat er 2 straten verder op een potje is afgestoken, en de ''schade'' wil verhalen op degene die het heeft afgestoken?

Bovenaan