Persoonlijke brief Tweede Kamer: Mijn zorgen over voorgenomen vuurwerkverbod

Hyper

Registered User
Ik heb zojuist per e-mail de volgende persoonlijke brief gestuurd naar de Tweede Kamer fracties van VVD, GroenLinks-PvdA en PvdD:
Het is mijn verhaal, met mijn zorgen vanuit mijn situatie en mijn voorgestelde aanpassingen en het is in geen geval een brief namens álle vuurwerkliefhebbers in Nederland.

Middelburg, 18 januari 2026

Betreft: Het voorgenomen vuurwerkverbod

Introductie
Ik weet niet of ik bij u een luisterend oor krijg. Maar ik wil het wel proberen. Ik ben een introverte man van 45. Ik heb autisme en een normale intelligentie en met de juiste begeleiding kan ik hier redelijk zelfstandig mee leven. Sinds mijn jeugd is vuurwerk en het zelf afsteken hiervan één van mijn grootste interesses. Sinds mijn tienertijd koop ik, eerst nog samen met pappa of mamma, ieder jaar een pakket met mooie fonteinen (Cat. F2) en wat grondvuurwerk. Legaal bij één van de vuurwerkwinkels in mijn stad Middelburg.

Ik houd van vuurwerk, de spanning van het lontje aansteken en om te kijken, luisteren en ruiken naar de prachtige uitwerking. Voor mij is het afsteken van vuurwerk het gevoel wat het dichtst bij magie komt wat ik in mijn leven heb mogen ervaren.

Ik heb me altijd aan alle afsteekregels gehouden. Sterker nog. Als kind en jongere ging ik langs bij het HALT bureau. Niet omdat ik straf had maar omdat ik voorlichtingsmateriaal zocht over het verantwoord afsteken van vuurwerk. Iets dat ik vervolgens op school gebruikte voor mijn werkstuk en spreekbeurt over vuurwerk. Ik koop enkel legaal Nederlands oudejaarsvuurwerk bij Nederlandse winkels. Ik steek het af binnen de toegestane tijden. Houd rekening met mijn omgeving en volg de aanwijzingen van de gebruiksinstructie.

Ik woon alleen. Ik heb eigenlijk geen vrienden. (Contacten maken en vooral onderhouden is moeilijk met mijn vorm van mijn beperking). Vroeger stak ik samen met mijn vader en mijn broers af. Nu zijn mijn broers verder met hun leven en vieren hun eigen jaarwisseling. Maar nog elk jaar koop ik aan het eind van het jaar wat legaal Nederlands siervuurwerk, fonteinen en ik steek af terwijl mijn oude vader kijkt. Zo houd ik de magie van het vuurwerk en de jaarwisseling voor mij in leven.

Verder heb ik weinig aan evenementen. Ik kan niet zelfstandig op vakantie. Popfestivals, concerten en het uitgaansleven zijn voor mij veel te massaal: Het geeft me veel te veel sociale drukte en complexiteit. Maar met oud-en-nieuw kan ik één keer per jaar, kleinschalig en in vertrouwde kring mijn moment hebben. Ik houd zelf de controle, ben in een vertrouwde omgeving en sta even in het middelpunt van de belangstelling en geniet van de magie van mijn mooie siervuurwerk.

Vuurwerkverbod
Echter overweegt u door te gaan met het invoeren van een verbod op Cat. F2 oudejaarsvuurwerk. Ik ben niet blind voor de overlast die elk jaar plaatsvindt tijdens de jaarwisseling. Echter wordt dit veroorzaakt door een relatief kleine groep raddraaiers die zich verzetten tegen onze maatschappij en samenleving en bewust de confrontatie aangaan met onze handhavers en hulpverleners. Vaak is dit met illegaal vuurwerk, voornamelijk in de grote steden. Al dit gedrag is al verboden onder de huidige regels en wetgeving.

Het is maar één keer oud-en-nieuw per jaar. De rest van het jaar is er al een vuurwerkverbod. Ook legaal Nederlands siervuurwerk heeft een zeker risico. Maar dat risico is beperkt en te overzien. Ook andere activiteiten en bezigheden van de mens hebben een zeker risico. En dat hebben we als maatschappij en overheid min of meer geaccepteerd. Te denken valt aan het drinken van alcohol wat elk jaar vele doden veroorzaakt. De wedstrijden in betaald voetbal waarbij onevenredig veel incidenten bij voorkomen in vergelijking met andere sportwedstrijden. Het verkeer en werkzaamheden als in de bouwsector en doe-het-zelven wat veel fijnstof veroorzaakt, waarbij elk jaar doden vallen en wat veel geluidsoverlast geeft die niet beperkt is tot één voorspelbare avond per jaar of het houden van honden als huisdier waarbij er vaak overlast is door geblaf, hondenpoep op straat en soms zeer ernstige bijtincidenten. Toch hebben we deze zaken geaccepteerd en gereguleerd en niet botweg verboden. Vuurwerk veroorzaakt ook milieubelasting zoals fijnstof. Maar het is maar één moment per jaar en als je dit op jaarbasis bekijkt dan is dit minimaal.

De afgelopen jaren is er al steeds meer vuurwerk verboden. Zoals knalvuurwerk als rotjes en matjes en siervuurwerk als vuurpijlen en Romeinse kaarsen. Met een verbod op ál het cat. F2 consumentenvuurwerk treft u een grote groep liefhebbers die zich altijd netjes aan de geldende regels hebben gehouden en dat voelt als een groot onrecht. Deze vuurwerkliefhebbers hebben net zo’n hekel aan de misdragingen, het illegale vuurwerk en de overlast als u. Want dit brengt onze mooie vuurwerktraditie in een negatief daglicht. Met een vuurwerkverbod criminaliseert u een liefhebberij die door de overgrote meerderheid van de afstekers van vuurwerk zonder incidenten wordt uitgevoerd. En waarvan veel niet-afstekers elk jaar als toeschouwer kunnen genieten. Uw plannen voelen voor mij als een grote bedreiging voor iets wat me intens lief is en hierover maak ik me dan ook grote zorgen.

Als er een vuurwerkverbod komt dan wordt ik voor de onmogelijke keuze gezet om te stoppen met mijn passie of door te gaan en iedere keer geconfronteerd te gaan worden met (het risico op) geldboetes, werkstraffen of gevangenisstraffen. Beide opties voelen erg deprimerend. Ik ben nooit in aanraking geweest met Justitie en heb nog nooit een boete gehad en wil dit graag zo houden. Maar ik wil ook mijn zo dierbare vuurwerktraditie niet missen.

U overweegt een uitzondering te maken voor clubs en buurtverenigingen om nog vuurwerk te kunnen afsteken. Dit lijkt misschien een oplossing voor sommigen. Namelijk mensen die van grote groepen houden en goed kunnen plannen en organiseren. Maar dit biedt echter geen oplossing voor de aanzienlijke groep mensen als ik die juist in kleine kring, met bekenden in een vertrouwde omgeving van het afsteken van vuurwerk willen genieten. Met een buurtvereniging maak je er iets massaals van met de hele buurt en dat is juist waar introverte mensen als ik niet op zitten te wachten. Om nog maar te zwijgen over alle extra taken in het plannen en organiseren en het aanvragen van vergunningen wat hierbij komt kijken. Dit is juist iets waar ik als persoon met autisme moeite mee heb.

Wat dan wel?
1.) Ik heb geen enkel bezwaar om een cursus en examen te doen in het veilig en verantwoord afsteken van consumentenvuurwerk. Geen pyro-pass voor professionals met professioneel vuurwerk maar een toegankelijke cursus en examen voor consumenten met consumentenvuurwerk. En om dan van u een pasje te krijgen als bewijs dat ik weet hoe ik verantwoord met vuurwerk om kan gaan.

2.) Wat ik nu ga voorstellen daar zullen veel vuurwerkliefhebbers het mee oneens zijn maar ik ga het wel doen: ik het persoonlijk niet eens zo erg vinden als er een verdere beperking komt aan het kruitgewicht per vuurwerkstuk. In de jaren ‘90 was het grootste siervuurwerk wat je legaal kon kopen een grote fontein of zwermpot. Geen krachtige of hoge effecten met uit elkaar klappende effecten hoog in de lucht maar fonteinen en lichtere effecten die niet hoger komen dan een paar meter. Dit is niet het vuurwerk waarmee er elke jaarwisseling incidenten zijn en waar hulpverleners mee worden lastiggevallen.

Rond of na de eeuwwisseling heeft de overheid om illegale import te ontmoedigen steeds zwaarder siervuurwerk met een steeds hoger kruitgewicht toegestaan. Misschien kunt u dit gewoon weer terugdraaien. Dan kun je nog wel een mooi sierpakket met Cat. F2 fonteinen en grondvuurwerk kopen. Als u nog dit beperkte Cat. F2 oudejaarsvuurwerk toestaat dan biedt u een tussenweg tussen het zeer beperkte Cat. F1 vuurwerk dat het hele jaar afgestoken mag worden en de zwaardere Cat. F2 cakes en compounds en geef je de liefhebbers tenminste nog iets om in hun eigen kring een mooie jaarwisseling te hebben met vuurwerk. En dan hebben de liefhebbers al heel veel moeten inleveren de afgelopen jaren.

3.) Het keihard aanpakken van de misdragingen die onder de bestaande wetgeving al verboden zijn: Veel strenger straffen van de echte overlast en het vergroten van de pakkans zodat de raddraaiers zich niet meer onschendbaar voelen.

Framing door overheid en media
Ten slotte zou ik u graag verwijzen naar het onderstaande artikel van Lotte Juliette: “Wat er mis is gegaan bij de totstandkoming van het vuurwerkverbod” - Over framing, sturing, sociale gevolgen en argumenten die onderbelicht bleven. (05-01-2026) Zij verwoordt dit beter dan ik het ooit zou kunnen:
https://www.lottejuliette.com/2026/...bij-de-totstandkoming-van-het-vuurwerkverbod/

Alvast bedankt voor uw luisterend oor en aanpassingen.

Met vriendelijke groet,

Mijn Naam

Hyper, mag ik je ontzettend bedanken voor deze mooie open brief.
Je verwoording is top.

En ja, ik ben het inderdaad niet met alles eens ;)
Maar het verhaal is goed en sterk.
Dank je.

Mooie brief.🙏🏼
Het is uiteraard niet bekend bij de anti-lobby, maar vuurwerk werkt voor heel veel mensen met een diagnose therapeutisch. En onder de liefhebbers zijn opvallend veel personen met een diagnose/aandoening/rugzak.
You are not alone.👊🏼

Laatst bewerkt:
Naar aanleiding van verschillende suggesties (waarvoor dank) heb ik mijn brief / e-mail ook naar de Tweede Kamerfracties van CristenUnie, CDA en D66 gestuurd. Ik houd het hier even bij voor nu. Het schrijven van de brieven en controleren van de adressering om fouten te voorkomen is een intensief werkje.

Ik nodig natuurlijk iedereen uit om, respectvol en tactisch geschreven zijn/haar eigen zorgen en mening te uiten over de wetsvoorstellen zoals zij liggen. Alleen als individu met een persoonlijke brief of gezamenlijk als community van vuurwerkliefhebbers met een afgestemd schrijven namens de groep.

Contactgegevens van de Tweede Kamerfracties zijn te vinden op de onderstaande link en natuurlijk op de websites van de politieke partijen:

Zeer krachtig, persoonlijk verhaal. Bedankt hiervoor!

Ik hoop dat je in ieder geval een (nette) reactie terug krijgt.

Houdt moed!

Wat een openhartige brief, Hyper. Mijn complimenten! (y)

Ik ben op latere leeftijd -ik was de 40 allang gepasseerd- gediagnosticeerd met ASS en begrijp (mede daardoor wellicht) heel goed wat het afsteken van vuurwerk voor jou betekent.
Ook mijn vriendenkring is heel beperkt en de vrienden die ik wél heb geven (op één na) helaas weinig om vuurwerk.

Net als jij koop ik mijn vuurwerk altijd bij legale verkooppunten in Nederland en lees ik voor gebruik altijd de Nederlandstalige(!) gebruiksaanwijzing. Ik steek het vuurwerk af op een locatie waar dat toegestaan -onze gemeente hanteert vuurwerkvrije zones- én veilig is: voldoende afstand tot huizen/gebouwen, geen overhangende boomtakken of gespannen kabels boven het af te steken vuurwerk.

Als de mogelijkheid bestaat zou ik als particulier ook best een cursus willen volgen en/of een examen willen afleggen om categorie F2-vuurwerk te mogen blijven afsteken op oudejaarsavond. Vuurwerk afsteken in verenigingsverband is om dezelfde redenen die jij in je brief noemt voor mij ook geen optie, het bezoeken van vuurwerkshows evenmin.

Gezien de huidige situatie rondom het "vuurwerkverbod" zou ik (en waarschijnlijk velen met mij) al heel blij zijn als ik komende jaarwisseling(en) een bij een legaal Nederlands verkooppunt gekocht traditioneel categorie F2-meterpakketje mag afsteken.

Veel respect voor je keuze om je persoonlijke verhaal uit te schrijven en naar de Tweede Kamer te sturen en het ook hier te delen. Goed dat je dat doet! Als je het mij vraagt kies je de juiste toon die we in deze ""discussie"" zo missen: met gevoel en karakter. Dat vuurwerk voor liefhebbers op allerlei manieren iets betekende in het leven verbaast niemand hier, maar ik vind het wel mooi hoe je hebt uitgeschreven wat het met jou doet. Ook de hoe je uitschrijft hoe het je criminaliseert als het verbod doorgaat. Je raakt een gevoelige snaar. Ik hoop van harte dat iemand in de politiek de moeite neemt om je een reactie te geven waaruit blijkt dat ze je verhaal hebben gelezen. Ik hoop dat velen je voorbeeld volgen en op dezelfde, respectvolle wijze de virtuele pen richting Den Haag durven op te pakken.

Back
Bovenaan