'Pak liever illegaal vuurwerk in Barneveld aan'

Moontan

Moderator
Medewerker
'Pak liever illegaal vuurwerk in Barneveld aan'

BARNEVELD - Pak de handel in illegaal vuurwerk aan, pas dan zal de overlast verminderen tijdens de jaarwisseling. Dat bereik je niet met het beperken van de verkoop en afsteekperiode van legaal vuurwerk. ,,Met mijn astronautjes blaas je echt geen verkeersbord op'', zegt vuurwerkverkoper Hans van de Kamp uit Voorthuizen.

Door Hans-Lukas Zuurman

Van de Kamp reageert daarmee desgevraagd op het plan van het kabinet om de verkoopperiode in december van drie naar twee dagen terug te brengen. Ook moet de periode waarin vuurwerk afgestoken mag worden, ingeperkt, zo is het voornemen. Nu is die periode op Oudjaarsdag tussen 10.00 en 02.00 uur en dat wordt 's avonds tussen 18.00 en 02.00 uur, berichtten diverse media deze week op basis van een brief van het kabinet.

Verkeerd belicht
De Barneveldse vuurwerkverkoper Edy Vonk van Vonk Vuurwerk steunt Van de Kamp: ,,Vuurwerk wordt op deze manier verkeerd belicht. Veel ongelukken en narigheid komen van illegaal vuurwerk. Dat wordt nu alweer volop getransporteerd. Niet in december natuurlijk, want dan is de kans op controle te groot. Je kunt het pas aanpakken als je beter controleert aan de grens. En laten we Europees denken: waarom is vuurwerk in België en Duitsland zomaar te koop? Wij zitten vast aan strenge veiligheidscontroles. Ik heb net nog een keuring gehad en volgende week komt de inspectie die de keuring controleert. Ben je weer duizend euro verder. Vorig jaar moest ik de sprinklerinstallatie vervangen, niet omdat-ie slecht was, maar omdat het jaartal dat aangaf. De installateur gaf aan dat ze nog prima waren. Kost je toch weer 3500 euro. Bij ons ligt het gevaar niet.''

Een dag minder verkopen zal volgens Vonk niet tot noemenswaardig omzetverlies leiden. ,,Dat loopt wel los, maar logisitiek gezien heb je die drie dagen wel nodig. De importeur rijdt de laatste week van het jaar dag en nacht. Het wordt hartstikke druk in de winkel straks.''
Bij de Vuurwerkschuur in Kootwijkerbroek hebben ze liever drie dan twee verkoopdagen, beaamt bedrijfsleider Christiaan Doppenberg. ,,Da's simpel zat. Maar volgens mij is het nog niet definitief besloten dat het dit wordt? Als de overlast beperkt wordt en de veiligheid vergroot, staan wij hierachter. Maar een uitgesproken mening heb ik nog niet. Er is nog te weinig over bekend wat er gaat gebeuren.''

Vuurwerkgeluid
Het instellen van vuurwerkvrije zones om de overlast te beperken, zoals de gemeente Barneveld overweegt te doen, vindt Doppenberg ,,niet negatief'', maar: ,,In hoeverre gaat dat werken? Vuurwerkgeluid draagt ver. Hoe groot wordt zo'n zone? We zullen toch met z'n allen aandacht voor elkaar moeten hebben en rekening houden met mensen die het niet leuk vinden.'' Volgens Van de Kamp heeft een vuurwerkvrije zone geen zin. ,,Je kunt hooguit aangeven als gemeente waar je het liever niet wilt hebben. Maar zodra je het verbiedt, daag je alleen maar uit. Laat de politiek er maar eens met ons over in gesprek gaan.''

Het inkorten van de verkoopperiode is eveneens weinig zinvol, vindt hij. ,,Ik denk dat het voor ons dan twee hele drukke dagen worden. In grote steden zie je nu al dat winkels om 06.00 uur opengaan en dat er dan de hele dag lange rijen staan. Veel mensen gaan daar niet op wachten. De drempel om legaal vuurwerk te kopen wordt hoger, verwacht ik.'' Ook ziet hij weinig in de bekorting van de periode om vuurwerk te mogen afsteken. ,,Handhaven wordt lastig'', voorziet hij. ,,En dat geldt ook voor de illegale handel, die het grootste probleem vormt. Ik denk dat deze nieuwe plannen weinig uithalen en dat het kabinet alleen een signaal wil geven dat ze wat wil doen aan overlast.''

http://www.barneveldsekrant.nl/lokaal/pak_liever_illegaal_vuurwerk_in_barneveld_aan_3035878.html

Bovenaan