Overal in Nederland vuurwerkshows: kan dat eigenlijk wel?

Plum Bloom

Registered User
Naast oliebollen en champagne lijkt de discussie over vuurwerk tegenwoordig ook een vast onderdeel van oud en nieuw te worden. Door tegenstanders van consumentenvuurwerk worden gemeentelijk georganiseerde vuurwerkshows vaak als alternatief genoemd. Maar dat is niet zo eenvoudig als het klinkt.

De kruitdampen van oud en nieuw waren nog niet opgetrokken of de discussie over vuurwerk barstte in alle hevigheid los. GroenLinks en Partij voor de Dieren kondigden op 1 januari aan met een wetsvoorstel te komen dat bijna al het consumentenvuurwerk zou verbieden. Alleen kindervuurwerk, zoals sterretjes, zou dan nog overblijven.

En ze zijn zeker niet de enigen die er zo over denken: politie, brandweer en een meerderheid in de Tweede Kamer zouden het (deels) verbieden van vuurwerk toejuichen. Een petitie voor het afschaffen van consumentenvuurwerk is met meer dan een half miljoen ondertekenaars de populairste ooit op petities.nl.

Een veelgenoemd alternatief is het houden van vuurwerkshows die vanuit de gemeente worden georganiseerd. Ook de mensen achter de petitie lijkt dat het beste. Initiatiefnemer Tjeerd de Faber wijst erop dat in veel andere landen alleen professionele vuurwerkshows worden gehouden. "Er vallen geen gewonden en er is verder geen rotzooi in Nederland, dan is dat een absolute win-win-winsituatie", zegt hij tegen RTL Nieuws.

Toch is dat makkelijker gezegd dan gedaan. "Je moet in Nederland aan heel veel eisen voldoen als je professioneel vuurwerk wilt afsteken", zegt Paul Philipsen. Hij is voorzitter van de Vereniging Evenementenvuurwerk Nederland en verzorgt met zijn bedrijf Pyrofoor al jaren grote vuurwerkshows.

"Mensen willen zoiets zien als in Londen en Sydney, maar dat kost serieus geld", zegt hij. Niet alleen heb je een goede locatie en duur vuurwerk nodig, je hebt ook nog de juiste mensen nodig om het uit te voeren. Philipsen wil niet te diep ingaan op de exacte kosten, omdat die enorm kunnen verschillen, maar wijst er wel op dat de gemeente Amsterdam afgelopen jaarwisseling geen partij kon vinden die twee shows voor maximaal 200.000 euro kon verzorgen.
De kosten zijn vaak extra hoog tijdens de jaarwisseling, omdat de bedrijven die dit verzorgen dan vaak meer geld vragen. Er zijn namelijk niet heel veel partijen die dit kunnen.

Paar cakeboxen op een dorpsplein
Volgens een schatting van de Inspectie Leefomgeving en Transport zijn er zo'n 30 gecertificeerde bedrijven in Nederland, waar ongeveer 150 gecertificeerde personen werken. Voor een grote show heb je al gauw tussen de zeven en twintig man nodig. "Die hoeven niet allemaal certificaathouder te zijn, maar moeten wel onder toezicht van een certificaathouder werken", zegt Philipsen.

Philipsen denkt dat het wel mogelijk is om op veel plekken in Nederland shows te houden tijdens de jaarwisseling, maar het hangt er allemaal van af hoeveel gemeentes ervoor over hebben. "Je kunt ook als gemeente zeggen 'wij vinden een paar cakeboxen op een dorpsplein voldoende'. Het ligt eraan welk niveau je wilt hebben."

AWG

Registered User
Philipsen denkt dat het wel mogelijk is om op veel plekken in Nederland shows te houden tijdens de jaarwisseling, maar het hangt er allemaal van af hoeveel gemeentes ervoor over hebben. "Je kunt ook als gemeente zeggen 'wij vinden een paar cakeboxen op een dorpsplein voldoende'. Het ligt eraan welk niveau je wilt hebben."

kortom 3 keer een showtje, en dan is het ineens te duur, te gevaarlijk,etc etc etc.

blij maken met een dooie mus.

joszie

Zilveren Member
Gemeenten kampen met zware tekorten op veel plekken. Er zal simpelweg geen budget vrijgemaakt kunnen worden.

We roepen het al jaren, maar het is simpelweg geen vervanging van het zelf afsteken van consumentenvuurwerk

GMP82

Zilveren Member
Zonder gekheid, ik zou zelf ook niet eens willen dat mijn betaalde belastingcenten hiervoor gebruikt gaan worden.
Eerst mijn hobby verneuken en vervolgens geld verspillen aan een flutshow -waar ik niet heen zal gaan- met torenhoge kosten aan organisatie en falende beveiliging.

Ja, nu 'verspil' ik ook geld aan vuurwerk, maar dat is VOLLEDIG mijn eigen keuze, tot aan de laatste stuiver.

Bovenaan