Oud & Nieuw: Laten we het leuk houden!

KoenL

Registered User
Oud en nieuw, laten we het leuk houden. Het motto van vele op deze site, maar ook de politie, de brandweer en de ambulancedienst roepen dit met z'n allen. Ook de organisaties die feesten organiseren weten er alles van, zowel positief als negatief.

Iedereen bereidt zich voor. In dit topic kunnen artikelen worden geplaatst die laten zien wat er zoal gedaan wordt om de jaarwisseling goed te laten verlopen.

KoenL

Registered User
MIDDELBURG – Elk jaar zou de jaarwisseling een goed begin van een nieuw jaar moeten zijn. Helaas vallen er altijd slachtoffers van oud op nieuw, landelijk zo’n 800. Dit komt door verkeerd gebruik van vuurwerk en onderschatting van de gevaren daarvan. Ook in Zeeland zijn er jaarlijks slachtoffers te betreuren. Naast het menselijke leed, is er ook de materiële schade die na een jaarwisseling goed zichtbaar is. Opgeblazen prullenbakken, omgebogen verkeersborden en verbrande of gesmolten weggedeelten horen tot het straatbeeld. Jaarlijks bedraagt die schade vele miljoenen euro’s. Schade als direct gevolg van de jaarwisseling.

In Zeeland is een speciaal project ontwikkeld voor de aanloop naar en tijdens de jaarwisseling 2010-2011. Het doel van dit plan is tweeledig. Ten eerste het voorlichten van jongeren over de gevaren van vuurwerk en het veilig gebruik ervan. Het tweede doel is het melden en reduceren van vernielingen en overlast.

Bij de totstandkoming van dit project hebben meerdere partijen de handen in elkaar geslagen, namelijk een meerderheid van de Zeeuwse gemeenten (Borsele, Goes, Kapelle, Middelburg, Noord-Beveland, Reimerswaal, Schouwen-Duiveland, Veere en Vlissingen), Provincie Zeeland, Politie Zeeland, Openbaar Ministerie, Halt Zuid-West Nederland en de Zeeuwse brandweerkorpsen.

Ook de Zeeuwen kunnen hun steentje bijdragen door overlast, vernielingen of voorbereidingen hiervoor, bij de politie te melden. Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden, namelijk:

•Politie Zeeland: 0900 8844;
•Speciaal e-mailadres: houhetleuk@zeeland.politie.nl of
•Meld Misdaad Anoniem: 0800 7000.
Bij spoedeisende zaken belt men natuurlijk 112.

De jaarwisseling moet vooral een feest zijn, waarbij vernielingen en overlast tot een minimum worden beperkt. De samenwerkende Zeeuwse organisaties hopen dat deze gezamenlijke actie vernielingen en overlast vóór en tijdens de jaarwisseling 2010-2011 terugdringt.

(Bron: http://zeeland.blog.nl/muziek/algemeen/2010/12/07/oud-nieuw-laten-we-het-leuk-houden)

KruitFreak

Registered User
Mijn ervaring is dat jongeren vooral baldadig worden door overmatig alcohol gebruik. Als ze dan ook nog eens vuurwerk hebben zorgen ze alleen maar voor overlast en plegen vernielingen. Misschien moeten ze iets minder drinken, dat komt het feest echt wel ten goede!

looneytunie

Registered User
Volgens mij zijn het vooral dan de jongeren die zich niet kunnen beheersen of niet zo snugger zijn..
Ik en vrienden van mij hebben jaarlijks vuurwerk en na het sier ook de nodige alcohol. Iets gesloopt of iemand lastig gevallen? nooit!
Ze moeten gewoon keihard straffen. Al die mongolen met hun filmpjes op youtube moeten ze direct opzoeken en " voor nader onderzoek" van 29 december tot 2 januari in de cel gooien!

Djpyro

Registered User
Er staat een filmpje op youtube van een vernieling van een prullenbak (wel meer dan 1) en ik ze wilden dat mensen erop gingen abboneren en heb maar ff een reactie gegeven, dat je dat absoluut NIET moet doen en dat het een stelletje idiooten waren:p

Davis

Registered User
Hopelijk zien we de komende jaren een flinke afname van het aantal vernielingen van openbare spullen zoals vuilnisbakken en bankjes. Zodat we kunnen laten zien aan die anti-vuurwerk jankers dat het ook anders kan. Het gebeurt elk jaar weer, helaas maar je doet er weinig aan.

Ik zag vandaag nog een man van in de 30/40 met zijn buurjongen van 18 stoken op straat. Ook een plaatselijke vuilnisbak moest helaas deelnemen. Na twee black bermuda's ging het slotje van het deurtje van de groene bak niet meer dicht. Zonde dat dit soort mensen kinderen hebben, want die nemen het vrolijk over. Gelukkig zijn ze nu nog wat kleiner, en kan ik ze flink aan de tand voelen als ze het een keer in de buurt van mij flikken. Maar tegen die man en dat joch van 18 zeggen dat ze het niet mogen of moeten doen is vragen om problemen... Belachelijk eigenlijk, maar toch.

Hopelijk neemt dit soort vandalisme de komende jaren flink af. Van mij mogen ze ook kei en kei hard optreden tegen dit soort idioten. Gewoon van andermans spullen afblijven, en anders ga je maar lekker een nachtje in de cel wegrotten, mijn part nog dezelfde avond van 31 december.

qdancer0411

Registered User
vuurwerkvandalisme blijf je toch wel houden, je bent jong en je wilt wat. Tot dat het ene moment dat hun eigen spullen wordt vernielt door een ander. Dan komen ze erachter hoe duur sommige dingen zijn.

wijsheid komt met de jaren zeggen he

Laatst bewerkt:

Thor4x

Registered User
Sorry hoor qdancer0411, maar ik voelde mij persoonlijk nooit genoodzaakt om iets van iemand anders te vernielen.

Ik ben persoonlijk van mening dat het vaak ook wel ligt aan de opvoeding van de ouders uit - te streng of juist te zacht, beiden kunnen leiden tot rebelsgedrag. Gelukkig heb ik ouders die mij vanaf een jonge leeftijd hebben geleerd dat je ten eerste van andermans spullen afblijft en ten tweede geen andermans (en/of je eigen spullen) kapot gaat maken en al helemaal niet dmv vuurwerk.

En Davis
Van mij mogen ze ook kei en kei hard optreden tegen dit soort idioten. Gewoon van andermans spullen afblijven, en anders ga je maar lekker een nachtje in de cel wegrotten, mijn part nog dezelfde avond van 31 december.

Ik ben het er helemaal mee eens. Laat ze maar lekker op 31 December een nachtje uitrusten, leren ze het hopelijk meteen af.

- Thor4x

Laatst bewerkt:
Bovenaan