Oud Hollands vuurwerk

HocusPocus.Pyro

Registered User
goost zei:
wat stelt artikel nr. 107 ook alweer voor?

Dat is zo'n grondtol die onder een hoek de lucht in schoot, en het verassende was, je wist nooit waarheen! Technisch gezien heel interessant spul. Dus dat ging prima op grote open stukken weg of parkeerplaatsen... maar dat mag helaas niet meer... Ik heb nog meer plaatjes op meerdere plekken gezien, AVP etc.

boemboemmartin

Registered User
HocusPocus.Pyro zei:

Dat is zo'n grondtol die onder een hoek de lucht in schoot, en het verassende was, je wist nooit waarheen! Technisch gezien heel interessant spul. Dus dat ging prima op grote open stukken weg of parkeerplaatsen... maar dat mag helaas niet meer... Ik heb nog meer plaatjes op meerdere plekken gezien, AVP etc.

Dit is een latere versie van item 107, een spoetnik variant met een parachute. En inderdaad gingen ze hard draaiend onder een hoek de lucht in, meestal zo'n 60 graden. En die dingen staken we overal af, als het maar een harde,vlakke bodem had:-D Al had meer ruimte toch wel de voorkeur.

groetjes,BBM
wm.php

Cameo

Registered User
fakkeltje zei:

hey cameo klopt dat dit potje eerst een fotijn geeft en dan een zeer lekkere knal?(ik heb hem gehad in 1995 en stak hem achter thuis af en overal snippers , is me nog zeer goede bij gebleven dat potje moest alles op vegen van pa en ma:)
Klopt ongeveer. Eerst een fontijntje, dat overigens meer weg had van een uit de kluiten gewassen "vuurspuger", gevolgd door een knallensalvo.
Inderdaad veel snippers erna :)

@HocusPocus.Pyro
Ik ben redelijk los op PhotoShop.
Als jij de 4 delen levert, dan "las" ik ze wel aan elkaar.

Groet,
Cameo

Cameo

Registered User
HocusPocus.Pyro zei:

Kijk, da's nou precies wat ik hoopte! Komt alles nog goed! ;)
Ik ga effe scannen. Het zullen wel tamelijk grote bestanden worden, welke email adres kan ik ze je sturen? Althans groot als je een mooie resolutie wilt overhouden. Welk bestandstype is het beste? Ik ben normaal fan van JPG, maar heb toch het idee dat BMP voor een fotografische kwaliteit toch beter is. Dus, als je nog tips hebt voor het format plaatje, dan hoor ik dacht graag.
Sorry voor "nearly-off-topic", maar het is voor t goede doel.

PM met adres is onderweg :)

Groetjes,
Cameo

roelz

Registered User
Ok, er worden hier goede zaken gedaan!, wees vooral niet zuinig met de pixel grootte! Hoe vetter hoe beter, verkleinen kan altijd nog. Ik ben maar een leek maar weet van horen zeggen dat GIF het meest nauwkeurige formaat is...
@mantronix; jaren zestig vuurwerk... verhalen en plaatjes heb ik niet, wel een boekje over vuurwerk uit 1964, zie het museum, het 'roel' album...

Mantronix

Registered User
Roel
Ontzettend leuk boekje uit die AO-reeks! Volgens mij heb ik die als jochie ooit wel eens gelezen, mijn ouders waren op die reeks geabonneerd. Ik heb het uitgeprint en ga het eens rustig doorlezen.
Mantronix

roelz

Registered User
Ok, is indeed een geinig boekje.. Hopelijk komt er nog meer van dat soort materiaal van stoffige zoldertjes.. Vraagje: hoe zit het met die KAT poster, is er al een 'hele' versie? (i.p.v vier delen) Groetjes, roel.

Mantronix

Registered User
Jaah, perfect. Dit waren ze! Dezen zaten nooit verpakt en werden los/per stuk verkocht. Bij onze vuurwerk dealer (de loodgieter) stonden er doosjes met de verschillende stukken vuurwerk achter de toonbank. Je vroeg bijv. om 10 rotjes en dan werd dat in een speciaal papieren zakje van Schuurmans gedaan. Dit zakje was blauw met geel, het waren (dacht ik) gele (vuurwerk) sterren tegen een blauwe achtergrond met mense die omhoog keken naar de sterren. Op het zakje stond volgens mij Schuurmans Vuurwerk Leeuwarden. Ik kom in december zeker in het museum kijken.
Groet

vonk

FPM Moderator
Medewerker
chaos zei:
oud hollands vuurwerk is een beetje uit

wat is dit nou weer voor onzin post, ja tuurlijk is het uit daar gaat het nou net om.

maar ja weet jij veel je bent natuurlijk ook pas 12.

dus post hier aub niks meer!!!

Moontan

Moderator
Medewerker
Mantronix zei:
Jaah, perfect. Dit waren ze! Dezen zaten nooit verpakt en werden los/per stuk verkocht. Bij onze vuurwerk dealer (de loodgieter) stonden er doosjes met de verschillende stukken vuurwerk achter de toonbank. Je vroeg bijv. om 10 rotjes en dan werd dat in een speciaal papieren zakje van Schuurmans gedaan. Dit zakje was blauw met geel, het waren (dacht ik) gele (vuurwerk) sterren tegen een blauwe achtergrond met mense die omhoog keken naar de sterren. Op het zakje stond volgens mij Schuurmans Vuurwerk Leeuwarden. Ik kom in december zeker in het museum kijken.
Groet

Ja klopt, ze werden per stuk verkocht. Meestal kocht je dan bijv. 10 luchthuilers met knal, 10 zwermers en 10 voetzoekers.
Die verpakten ze dan in een papieren,bruine zak. (Fopwinkeltje Hilversum, tegenwoordig Witbaard)
;)

Bovenaan