Oud en nieuw door de 'ogen' van politieagenten

KoenL

Registered User
Politieagent en -vlogger Jan Willem heeft 11 januari een lange video geupload van de dienst die hij draaide tijdens de afgelopen jaarwisseling. Ook zie je beelden van de Mobiele Eenheid (Michael) en agent Dennis. De video duurt bijna 53 minuten, maar ik vind het toch het uitkijken waard.

Volgens mij is deze video namelijk een goed bruikbaar in de vuurwerkdiscussie. Je ziet herhaaldelijk dat de politie en brandweer zich moeten terugtrekken, omdat ze beschoten worden met vuurwerk. Blijkbaar is vluchten een betere optie dan op te treden. Persoonlijk vind ik het schokkend om te zien, maar maakt dit zo overduidelijk dat handhaving een ontzettend groot onderschat probleem is. Je ziet bovendien ook illegaal vuurwerk de lucht in gaan (zelfs een shell), maar agenten zijn dusdanig druk met hun meldingen dat ze niet eens tijd hebben om te kijken wat er de lucht in gaat en of dat wel legaal is.

Burgemeester van Rotterdam, Aboutaleb, zei gisteren bij Jinek dat een verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen absoluut tot een afname van incidenten zou leiden. Ik vraag mij af hoe diep hij zijn kop in het zand heeft gestoken, want ook al is dit filmpje opgenomen in Utrecht...je gaat mij niet wijsmaken dat ze in Rotterdam niet dezelfde problemen hebben ervaren. Het is een absolute schijnoplossing die aansluit bij wat een bepaalde groep in onze samenleving graag wil horen, maar die absoluut niets bijdraagt aan het werkelijke probleem: probleemjongeren, crimineel en onacceptabel gedrag.

Voorstanders van een vuurwerkverbod zouden zich hier eens in moeten verdiepen. Als politieagenten de huidige situatie al niet in de hand hebben, hoe kan je dan beweren dat een algeheel vuurwerkverbod de agressie en problemen gaat voorkomen?

joszie

Zilveren Member
Was al op het forum gezet?

Desalniettemin belachelijk dat ze die straatschoffies niet gewoon keihard aanpakken. Een groep van 60 a 70 jongeren die op elkaar, omstanders en de politie schieten met vuurwerk..... Die zijn allemaal schuldig!

Sweet Laker

Registered User
De ME stond op een gegeven moment te overleggen of ze een korte charge zouden uitvoeren. En daar gingen ze hoor; met de staart tussen de benen :'/

Met dit slappe handhavingsbeleid snap ik dat oud en nieuw elk jaar weer een puinhoop is. En ook hier middels de zielige weg van minste weerstand maar opteren voor een vuurwerkverbod. Het is inderdaad lastig kijken met een dikke balk in je ogen.

Het "Mark Rutte virus" is helaas allang overgeslagen op de uitvoerende laag zelf. Met als uitzondering Rotterdam waar Rambo platpet alleen de situatie onder controle hield. Meer van die graag en laten ze dan gelijk een bepaalde plek bij een vijver schoonvegen.

Wat dat betreft kan men nog wat leren van Frankrijk. Ben niet voor een politie staat, dit neigt echter totaal de andere kant op te slaan. Lijkt mij ook niet de bedoeling.

Laatst bewerkt:

Sweet Laker

Registered User
En inderdaad, ze handelen als groep, dus moeten ook als zodanig behandeld worden. Is daar niet al bepaalde regelgeving voor?
Als oud en nieuw dan echt een 'risico evenement' is zou men ook het recht moeten hebben dit soort groepen aan te pakken en ze op dat moment als één individu moeten kunnen aanschouwen?

Iets in de trant van: Individuen sommeren om te vertrekken, als dit na twee of drie keer niet gebeurd wordt de groep automatisch als één functionerend orgaan gezien dus allen strafbaar. In plaats van "Er lopen zoveel mensen dus we kunnen niet zien wie de dader is". Dat boeit op zo'n moment niet zou je zeggen. En dat het niet overal kan oké, maar krijg nu het idee van "Stond erbij en keek er naar,..". Jammer.

Sweet Laker

Registered User
En achteraf, net als mevrouw Krikke, roepen. Wir haben es nicht gewusst,.. jah jah Klatsch.
Maargoed, genoeg voor vandaag :)

• Like
Reactions: AWG

GMP82

Zilveren Member
Ach, dit gebeurt niet alleen met oud en nieuw. Heb uit eerste hand (vanuit beveiliger) gehoord dat er ELK jaar gezeik is door een groep klootviolen (nota bene afreizende uit Rotterdam) die oa met vuurwerk festival Scheveningen op zoek zijn naar confrontatie. Ook daar wordt samengewerkt als groep. De beveiliger mag niks, de politie doet niks en de groep is de lachende derde en komt het jaar erop gewoon weer terug.

Vlieg ff een paar guardia civil in die ze ff vrolijk de Palace promenade uit mept.

Sweet Laker

Registered User
Gisteravond rellen vanuit een partij die tegendemonstraties geeft. In Utrecht. Hierbij is de politie bekogeld met bakstenen. Auto's vernield.

Los van zwarte piet, los van vuurwerk. Lezen we mee overheid / onderzoeksraad etc.

KoenL

Registered User
Gisteravond rellen vanuit een partij die tegendemonstraties geeft. In Utrecht. Hierbij is de politie bekogeld met bakstenen. Auto's vernield.

Los van zwarte piet, los van vuurwerk. Lezen we mee overheid / onderzoeksraad etc.

Ik stond hier middenin met m'n camera's. Totale gekheid. Singelshots werden de lucht in gegooid en in groepen afgestoken. Ook hier wilde de politie aanvankelijk weg gaan om escalatie te voorkomen...maar dat hadden ze beter niet kunnen doen, want nu escaleerde het alsnog en zijn naar mijn idee alleen maar meer mensen gedupeerd.

Dit verhaal krijgt nog wel een vervolg...

Bovenaan