Oud-directeur Rudi Bakker (63) van SE Fireworks overleden

jawe

Registered User

Oud-directeur Rudi Bakker (63) van SE Fireworks overleden​

Rudi Bakker (63), de vroegere directeur van SE Fireworks in Enschede is overleden.
Bakker voelde zich gisterochtend niet goed en is naar het ziekenhuis gegaan, meldt RTV Oost . Daar is hij overleden.
SE Fireworks was een bedrijf waar vuurwerk werd geproduceerd en opgeslagen. Op zaterdag 13 mei 2000 ontplofte het bedrijf door nog altijd onbekende oorzaak. Er vielen 23 doden, onder wie 4 brandweermensen. Bijna duizend mensen getroffen. Een deel van woonwijk Roombeek werd weggevaagd.
Bij de juridische sleep van de vuurwerkramp werd zowel Bakker als zijn compagnon Willy Pater in 2003 tot een jaar cel veroordeeld. De rechter oordeelde dat de twee te veel vuurwerk op het terrein was opgeslagen.

Veerkracht​

Bakker heeft altijd ontkend dat hij iets fout heeft gedaan. Onder het motto 'Twee decennia veerkrachtig tegen onrecht' hield hij een website waarbij hij alle publicaties over de vuurwerkramp kritisch beoordeeld. Als de informatie volgens Bakker wijziging was, akte hij aangifte.
Vorig jaar nog deed hij aangifte tegen vier onderzoekers van de Universiteit Twente omdat zij dat hij méér en gevaarlijker vuurwerk had opgeslagen dan de vergunningen toestonden. Bakker bestreed dat. Hij sprak over "smaad en last" door de onderzoekers.

Herziening strafzaak​

Voor zover bekend heeft die aangifte, net als andere aangiften door Bakker, niet tot vervolging van onderzoekers of journalisten geleid. Maar hij ging wel door. Bij de Hoge Raad loopt tot op de dag van vandaag een verzoek van Bakker voor herziening van zijn strafzaak. Tot aan zijn dood probeert hij ook een compensatie voor zijn verwoeste bedrijf te krijgen.
"Ik heb nooit horizontaal deze strijd te staken", zei Bakker in 2024 tegen RTV Oost . "Ik ben nog maar 62 jaar. Uiteraard houd ik mijn gezondheid in de gaten, maar zolang ik gezond ben en de middelen heb, blijf ik doorgaan. Iets wat recht is, is niet krom. Ik blijf doorvechten."

Triest nog zo jong. Knap dar hij altijd zo is blijven strijden.

Ik blijf het een fascinerende zaak vinden. Zat gisteren online nog eens wat door te nemen en ook de website van Rudi Bakker.
Je kunt natuurlijk niet zomaar aannemen dat alles waar is maar het stuk over de verkoop van de grond vind ik wel interessant. Er was gewoon een conflict rondom die grond. 1 dag voor de ramp was er nog een bod gedaan op die grond met de voorwaarde dat de huurder moest vetrekken. 2 dagen na de ramp toch akkoord gegaan en in augustus verkocht, Harm Smallenbroek nog even gecasht. Ik denk dat naar aanleiding van dit conflict er iets uitgehaald is daar op dat terrein maar dat het zo uit de klauwen is gelopen zeker niet de bedoeling was.

En dat er daadwerkelijk veel te veel lag lijkt mij voor de hand liggend. Dat er met classificaties gesjoemeld (ik zeg niet door se zelf) werd kan ik mij goed voorstellen, we zijn nu een stuk verder in de tijd maar zelfs in 2026, laat ik het zo zeggen klopt de classificatie ook niet altijd laat staan hoe dat toen in die tijd ging. In documenten worden er experts aangehaald en de ene verteld dat hij geen salutes groter dan 3" heeft want die vallen nog onder 1.3g. Inmiddels denkt men daar anders over. Vele tonnen wat 1.3g zou moeten op papier, het heeft bijgedragen aan die klap.

Back
Bovenaan