OPROEP AAN GEMEENTEN OM VUURWERK ZELF TE ORGANISEREN

Moontan

Moderator
Medewerker
OPROEP AAN GEMEENTEN OM VUURWERK ZELF TE ORGANISEREN

Minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) zou het een goede zaak vinden als gemeenten zelf vuurwerk organiseren, zoals hier en daar al gebeurt. Volgens hem zijn dergelijke evenementen door de politie makkelijker in goede banen te leiden. Hij deed dan ook een oproep aan burgemeesters om de mogelijkheden van georganiseerd vuurwerk te bekijken.

Zonder vuurwerk
Persoonlijk zag de VVD-minister het liefst dat Nederlanders de jaarwisseling vieren zonder vuurwerk, zoals bijvoorbeeld in Frankrijk het geval is. Maar hij beseft dat er in Nederland nu eenmaal een traditie is om wel vuurwerk af te steken. Die traditie is volgens hem ook belangrijk.

Ontevreden over geweld
Verder is de minister ontevreden over het geweld dat is gepleegd tegen hulpverleners tijdens de afgelopen jaarwisseling. ,,Er zijn minder incidenten tegen hulpverleners dan vorig jaar, maar ik ben niet tevreden'', zei de bewindsman dinsdag. ,,Het aantal is nog steeds onaanvaardbaar.''

Tientallen hulpverleners belaagd
Het totaal aantal gewelddadigheden was afgelopen nacht ruim 8000 tegen 8500 vorig jaar, liet Opstelten weten. Er werden 74 hulpverleners belaagd, tegen 110 vorig jaar. Er zijn 61 mensen gearresteerd, omdat ze zich gewelddadig opstelden tegen hulpverleners. De ernst van de incidenten was iets minder dan vorig jaar.

Geweldpleging en brandstichting
In totaal werden er 1000 aanhoudingen gedaan wegens geweldplegingen, brandstichting en andere vergrijpen. Vorig jaar bedroeg dat aantal 1300. Maar het aantal incidenten is nog steeds te hoog, vindt Opstelten. ,,Wij pikken dit niet. We moeten keihard doorgaan om te zorgen dat oud en nieuw gewoon feest wordt.''

Campagne hielp niet
De campagne die is gevoerd tegen het belagen van politie en andere hulpverleners heeft volgens de minister wel iets geholpen, maar niet voldoende. Het beleid van 'zero tolerance' en snelrecht voor overtreders moet worden voortgezet.

http://www.binnenlandsbestuur.nl/oproep-aan-gemeenten-om-vuurwerk-zelf-te.8632591.lynkx

RNBakker

Registered User
Ivo Opstelten is blijkbaar niet op de hoogte van het feit dat de Fransen zelf vuurwerk afsteken op 14 juli.

shinji

Moderator
Medewerker
Ivo Opstelten is blijkbaar ook niet op de hoogte dat er sinds het vuurwerkverbod in Parijs zo'n 1400 auto's extra in de brand worden gestoken tijdens oud &nieuw

Laatst bewerkt:

joszie

Zilveren Member
inderdaad. meneer Opstelten moet zich wel wat beter inlezen in de materie voordat hij iets roept. Op 14 juli wordt er gigantisch veel vuurwerk afgestoken door de Franse consument.
ze hebben daar zelfs jaarrond verkoop.....

vuurwerkfreakz

Nieuwe Member
Vorig jaar ben ik 14 juli in Frankrijk geweest (Lille) voor een vuurwerkshow. De jeugd is daar de hele dag bezig met zelf vuurwerk af te steken en 's avonds komen vaak hele gezinnen naar de vuurwerkshow om van te voren met z'n alle te knallen op een plein. Erg leuke sfeer was dat.

Heb er persoonlijk niet veel op tegen als het vuurwerk met oud en nieuw wordt verboden voor consumenten, maar dan wil ik wel een dag in de zomer mogen knallen. Dan is het vaak een stuk beter weer.

Marco_clappers

Registered User
het is gewoon onzin dat elk incident opeens teveel is, en deze incidenten hebben lang niet altijd met vuurwerk te maken.
Er zijn altijd wel een aantal mensen die het verpesten, ook al is er geen vuurwerk.

djonny

Registered User
Zoals hierboven geschreven 408 gemeentes: dat zal waarschijnlijk veel meer problemen opleveren. Ik woon in een gemeente met zo'n 25000 inwoners zou niet weten waar je die zou moeten laten in de gemeente en dan een centraal een vuurwerk schieten .

Marco_clappers

Registered User
Zoals hierboven geschreven 408 gemeentes: dat zal waarschijnlijk veel meer problemen opleveren. Ik woon in een gemeente met zo'n 25000 inwoners zou niet weten waar je die zou moeten laten in de gemeente en dan een centraal een vuurwerk schieten .

inderdaad in lingewaard is totaal geen terein voor zoiets, kan denk ik nog voor grote chaos zorgen zo een centraal vuurwerk, met de nodige jeugd die illegaal vuurwerk daar gaat afsteken tussen het publiek bijv.

rowan256

Banned
En dan natuurlijk met een beetje champagne erbij en daarna allemaal tegelijk autorijden in het donker hé!
De meeste dagen lukt het ze zonder alcohol en midden op de dag niet eens om er zonder doden vanaf te komen.

Ach ja, zo ver kijkt de politiek toch niet.

Ben benieuwd hoeveel geld ze claimen te besparen door consumentenvuurwerk af te schaffen, vorig jaar was het 500 miljoen geloof ik, alhoewel de verzekeringen het op 10 miljoen houden.
Als ze een vuurwerkshow van (500000000/428= ) bijna 1,2 miljoen euro per gemeente kunnen houden kunnen ze me misschien nog aan het twijfelen brengen.

Koetje

Registered User
Vorig jaar ben ik 14 juli in Frankrijk geweest (Lille) voor een vuurwerkshow. De jeugd is daar de hele dag bezig met zelf vuurwerk af te steken en 's avonds komen vaak hele gezinnen naar de vuurwerkshow om van te voren met z'n alle te knallen op een plein. Erg leuke sfeer was dat.

Heb er persoonlijk niet veel op tegen als het vuurwerk met oud en nieuw wordt verboden voor consumenten, maar dan wil ik wel een dag in de zomer mogen knallen. Dan is het vaak een stuk beter weer.

Pardon? Vuurwerk verbieden met oud en nieuw.. Voor de rest wel alles goed met je?

joszie

Zilveren Member
enkele jaren geleden had de stiching 'staakt het vuren' het zover kunnen laten berekenen dat er zelfs voor een miljard euro aan economische (dus niet alleen materialistische) schade was :) nu is dit nogal hoog gegrepen doordat ze er teveel bij haalden (bv artsen moeten altijd werken dus niet specifiek alleen in de oudjaarsnacht, hun salaris kan er dus niet berekend bij worden wat deze stichting wel deed).

maar stel dat deze berekening geldig was, dan zou er nog meer besteedt kunnen worden aan een georganiseerde show :)

ik ben trouwens positief in het oproepen van meer georganiseerde vuurwerkshows. Wel met de daarbijbehorende opmerking dat zelf afsteken gehandhaafd blijft (in dezelfde uren). Dan kunnen mensen kiezen wat ze willen.

Trouwens, het is niet zo dat als vuurwerk voor consumenten verboden wordt en als alternatief een georganiseerde show, dat iedereen daar ook maar naar toe gaat.

De 0.00 uur show in Londen kostte dit jaar 4.000.000 pond (incl. organisatie). Van de 4 miljoen mensen die in Londen wonen zijn er ongeveer 250.000 komen kijken. dit is maar 16%. veel mensen kijken het live op tv, omdat ze zich niet willen mengen in de drukte (je bent uren bezig om er te komen, moet er op tijd zijn voor een goed plekje en het duurt ook weer uren voordat je thuis bent) En dan is het openbaar systeem gratis gemaakt. en het ov is in Londen erg goed!

RNBakker

Registered User
Heb een mail gestuurd naar de heer Opstelten. Kreeg vandaag een mailtje terug dat ze kennis hadden genomen van mijn mail.

ifeelfine

Registered User
eeeh ik lees nergens dat Opstelten het vuurwerk af wil schaffen alleen dat ie het een goed idee vind als er OOK proffesionele shows komen.

"Zonder vuurwerk
Persoonlijk zag de VVD-minister het liefst dat Nederlanders de jaarwisseling vieren zonder vuurwerk, zoals bijvoorbeeld in Frankrijk het geval is. Maar hij beseft dat er in Nederland nu eenmaal een traditie is om wel vuurwerk af te steken. Die traditie is volgens hem ook belangrijk."

dus waar we ons nou zo druk om maken

Bovenaan