Opinie: 'Vuurwerkresten achterlaten is asociaal gedrag'

Moontan

Moderator
Medewerker
Opinie: 'Vuurwerkresten achterlaten is asociaal gedrag'

AMSTELVEEN - 'Nagenieten' van het mooie vuurwerk... Het gebeurt nog steeds, ook in de 'duurdere' wijken, dat men vuurwerkresten gewoon laat liggen. Dichtbijmeeschrijver BUGSBUGGELUGS vindt dit een schande en maakte er een foto van.

Dit artikel is geschreven door een meeschrijver. Meer weten over meeschrijven? Lees hier verder.

Deze foto is op 2 januari in Waardhuizen genomen en getuigt van zulk asociaal gedrag.

Ben jij het eens met BUGSBUGGELUGS en vind jij het ook asociaal dat mensen hun vuurwerkresten gewoon op straat laten liggen? Of heb je juist een andere mening? Laat het hieronder weten in en reactie.

635558251923134970.jpg

Zaliotuur

Registered User
In principe ben ik het wel met de schrijver eens alleen had ik zelf ook problemen met opruimen afgelopen jaar. Op 2 januari de vuilnisdienst gebeld wat ik met het vuurwerk moest (zo op straat of in zakken of naar de stort brengen), ze zeiden toen zet het netjes op straat en we halen het op. Na 8 dagen en nog 3 telefoontjes naar de afvaldienst had ik wel een papier erop van de gemeente dat ik illegaal vuil aan het storten was maar stond het er nog steeds. Gelukkig is het na een boos telefoontje alsnog opgehaald maar ik spreek dus uit ervaring als ik zeg dat vuurwerk soms wel eens met de beste intenties op straat staat te wachten :embarrased:

Moontan

Moderator
Medewerker
Wij ieder jaar een klein brandje gemaakt van alle vuurwerkafval. Praktisch en het geeft gezelligheid en warmte in de straat.
Straat mooi schoongeveegd zoals het hoort en iedereen is tevreden.
Alleen de cliko is bijna niet vooruit te duwen!! :hehe!:

Dennis010

Registered User
Hier komt ieder jaar de opruimploeg op 2 januari netjes alles opruimen. Er mogen in deze elite-gemeente niet te lang sporen van dat import schorriemorrie te zien zijn :hehe!:

Plum Bloom

Registered User
Hier alles 's nachts al opgeruimd. Cakes laten staan tot de volgende dag geen optie meer, sinds een paar terug het opgestapelde zooitje door onbekenden in de hens is gezet. En resten van rollen, zelfs als het een legale betreft zoals in dit geval de Devils Celebration, horen niet op straat met het oog op blindgangers en rapende kinderen.

Hiermee overigens de nodige goodwill gekweekt in de straat. Kan geen kwaad in deze barre tijden ...

stef

Member
Hier wil ik graag aan mee werken.

Of je nu weinig of veel heb, ik vind dat je gewoon je zooi op moet ruimen.
En als het veel is rij je gewoon twee keer als het niet in de kliko past.

De eerste lichting.

0119.jpg

Vervolgens rij je naar de stort op 2 januari en vraag je (omdat je je bijdrage wil leveren aan een schone leefomgeving, of je je zooi mag storten) (ook al zijn ze dicht ''ambtenarentijden'')

Dit is dan geen probleem (als je een zakje gevulde koeken af geeft voor de beltmedewerkers)
Slagboompie open en storten maar.

0215.jpg

Vervolgens rij je terug en ga je de rest in laden.

0315.jpg

En rij je wederom weer ff naar de belt (zonder koeken) om de rest te storten.

0416.jpg

0517.jpg

Tot slot veeg je de straat ff aan en iedereen is weer blij.
Tja dat beetje wat je nog op veegt past makkelijk in een kliko.

0616.jpg

Iedereen blij en tevreden en 15 uur eerder mega genoten.
Tja die zwarte plek op de foto was dat No Name Blokkie die gefilmd werd door de visite die niet naar buiten dorst.
Altijd al bang geweest voor vuurwerk maar wel ff met haar telefoon gefilmd.
Helaas branden 9 van de 10 No Name blokjes altijd op na ontbranding.

Ik vond het in ieder geval een goeie kwaliteit voor dit No Name blokkie.

Tot zover mijn bijdrage aan een schonen leefomgeving. (op de uitstoot van de zwatre metalen na dan) :hehe!:

GMP82

Zilveren Member
Tja, hoort er gewoon bij als je het mij vraagt...

DSC_10721.JPG

hier was in ieder geval niks meer van te zien, de dag erna (heeft sweetlaker 's nachts nog staan bezemen)

En het geeft altijd van die leuke day-after foto's...
DSC_11112.JPG

DSC_11253.JPG

Eventjes op de foto en dan hup, de kliko of afvalzak in!

sprinkhaan

Registered User
Bij mij afgehaald door kinderen met ouders de andere dag. Die kregen een euro per volle zak,dus die wilden maar wat graag de cakes van mij hebben. Die stonden netjes achter de heg in de tuin. Weinig rommel op straat op een grote hieveelheid kartonnen schijfjes na die echt overal lagen.

petertje23

Registered User
Cakes enzo gelijk aan de kant zetten, of evt in de vuurton/vuurkorf.
Singleshots en fonteintjes aanvegen de ochtend erna en dan alles naar de stort.
Het hoort er gewoon bij, het was netjes, dus ook netjes houden.

Een verdwaalde grondbloem ofzo laat ik dan wel liggen :surprised:

ReFa

Registered User
Opruimen hier. Altijd. Ik mag dan wel ook in Amstelveen wonen, niet allemaal zijn we zoals het voorbeeld hierboven.
Dit jaar viel het mee. Geen mat en weinig klein spul. Dus eigenlijk geen veegwaardige overblijfselen.

10906232_1560006307570606_2382112350572139516_n.jpg

Het voordeel van de boxen die we nu hebben is dat het zeer makkelijk op te ruimen is.
Tot een paar jaar geleden vlogen de grotere potten na het afsteken nogal eens in brand,
de laatste 3 jaar is dat een stuk beter geworden.
De losse potten verdwenen, na een controle op warmte en/of evt. gloeiende onderdelen direct
in de bak gedumpt.
De boxen keurig naast de container opgestapeld. Dat allemaal meteen 's nachts.
Toen ontdekten we ook dat 1 cake van de 6pack 150 (vooraan) voor de helft niet
was afgegaan. Lang leve reservelonten! Hadden we ook nog wat vuurwerk tijdens het opruimen :)

10897772_1560006324237271_8378975137781371638_n.jpg

De volgende dag nog even opgeraapt wat opgeraapt kon worden (pijlendopjes, losslingerende tubes, vuurpijlen) en klaar was ik.

Vorig jaar een mat gehad en 1.5 uur staan vegen. Dat heb ik er voor over als het nodig is.
Als je rommel maakt ruim je het ook zelf weer op. Ook met vuurwerk geldt dat.
Nee, JUIST met vuurwerk geldt dat.

magnolia

Registered User
je hoort je rommel gewoon op te ruimen op nieuwjaarsdag .
erg raar dat de meeste mensen de boel laten liggen .
je komt het hier in de straat ook veel tegen .
mijn moeder kwam laats nog vuurwerk afval tegen voor de ingang van een bejaardencentrum .
In zo n geval hoor je zeker de troep op te ruimen want de oude mensen zijn slecht ter been .

Bovenaan