Ook controle op vuurwerk verraden

vonk

FPM Moderator
Medewerker
Ik plaats deze maar alvast omdat het wel een heel bijzondere is!

Uit de Telegraaf online vandaag.:

LEIDEN - Naast alcohol- en flitscontroles door de politie worden nu ook vuurwerkcontroles aangekondigd op internet. De Raad van Korpschefs vreest een beperking van de slagkracht van de Nederlandse politie.

Dat zegt Jelle Egas van de Raad van Korpschefs (RvK) in reactie op de nieuwste internetsite (www.vuurwerkcontroles.net), die locaties bekendmaakt waar de politie voertuigen aanhoudt om te checken of er illegaal knalwerk in de achterbak ligt.

"Het is moreel onacceptabel dat mensen zich hiermee bezighouden. Het zal je kind maar zijn die straks een paar vingers kwijt is omdat hij illegaal vuurwerk heeft afgestoken. Of het zal je maar overkomen dat je door iemand met een slok op wordt aangereden en zwaargewond of erger wordt afgevoerd", stelt Egas.

De zegsman van de RvK doet een beroep op de burgers zich niet in te laten met de sites. "Iedereen die informatie verschaft aan de samenstellers of informatie aanvraagt, helpt mee de onveiligheid in ons land te vergroten en de politie het werken moeilijker te maken. Ik doe een appèl aan de burgers om dit soort sites te negeren."

Opnieuw is het de 22-jarige rechtenstudent Peter Poortinga die zich de woede van de politie op de hals haalt door handelaren en particulieren voor controles op vuurwerk te waarschuwen. "Net als bij alcoholcontroles.net kunnen bezoekers van de site zich aanmelden voor een sms-dienst die waarschuwt als er ergens een nieuwe controle wordt uitgevoerd. Het systeem wordt gevoed door sociale media als twitter, hyves en facebook en tips die via de website worden doorgegeven. En ik kan zeggen dat het netwerk van betrouwbare tipgevers zich elke dag uitbreidt."

Poortinga zegt in een behoefte te voorzien en zich niet verantwoordelijk te voelen. "Ik speel alleen maar in op de vraag en geef beschikbare informatie door. Wat iemand ermee doet, is niet mijn verantwoordelijkheid."

Naar aanleiding van de alcoholsite kondigde de politie een aantal weken terug al aan meer flexibele controles uit te voeren. Verkeersofficier Willebrord Freijsen van het landelijk parket: "Er is juridisch niets tegen te ondernemen. Maar wij geven niet op en bestrijden ze met creatieve oplossingen."

jaspertjuh

Registered User
Trieste actie hoor, zo'n website die aangeeft waar alcoholcontroles worden gehouden... Van mij mogen ze mensen met drank op achter het stuur direct de cel ingooien! Het zou je maar gebeuren dat een dierbare wordt doodgereden door zo'n #%*/^@ stomdronken achter het stuur kruipt...

Vuurwerkcontroles zijn er niet echt meer, behalve dan dat de politie in grensgebieden sporadisch rondjes rijdt. Justitie zit vooral achter de grote handelaren aan. Ik geef ze groot gelijk, daar zit het echte gevaar. Niet in de gewone consument die goedkoop vuurwerk koopt in Belgie of Duitsland.

quexx

Registered User
Trieste actie hoor, zo'n website die aangeeft waar alcoholcontroles worden gehouden... Van mij mogen ze mensen met drank op achter het stuur direct de cel ingooien! Het zou je maar gebeuren dat een dierbare wordt doodgereden door zo'n #%*/^@ stomdronken achter het stuur kruipt...

Vuurwerkcontroles zijn er niet echt meer, behalve dan dat de politie in grensgebieden sporadisch rondjes rijdt. Justitie zit vooral achter de grote handelaren aan. Ik geef ze groot gelijk, daar zit het echte gevaar. Niet in de gewone consument die goedkoop vuurwerk koopt in Belgie of Duitsland.

Helemaal met je eens. mensen met een drankje op en die gepakt worden achter het stuur keihard straffen.. Dit weekend weer een bericht, "dronken automobilist rijdt in op een groepje fietsers, één jongen zwaar gewond en een jongen van 17 overlijdt ter plekke"
Hier kan ik me echt zo kwaad over maken..

Mystifying Sage

Registered User
Op dergelijke sites worden nooit alle controles vermeld. Net als dat de politie zelf ook waarschuwt waar er snelheidscontroles zijn.

Ik vind het persoonlijk niet erg dat er een aantal controles aangekondigd zijn/worden. Ja ik vind het wel heel erg als er dronken automobilisten anderen vaak onschuldige mensen dood of invalide rijden. En op sommige vlakken mag van mij echt de DOODSTRAF wederom ingevoerd worden in NL, maar ook in de rest van Europa.

Echter ben ik niet tegen het up and running houden van een site, die een paar controles openbaar maakt, de politie werkt hier zelfs aan mee. En waarom is dat? Om het op die weg juist veiliger te maken.

michel0911

Registered User
Het is moreel onacceptabel dat mensen zich hiermee bezighouden. Het zal je kind maar zijn die straks een paar vingers kwijt is omdat hij illegaal vuurwerk heeft afgestoken.

Als je je houdt aan de veiligheidsvoorschriften is er niks aan de hand toch ???

Het zogenaamde illegale vuurwerk is op zichzelf NIET gevaarlijk, echter de mensen die er mee omgaan zijn 9 van de 10 x erg fout bezig, en dan maar klagen op het illegale vuurwerk wat gevaarlijk zou zijn....ECHT NIET!

Het lijkt me sterk dat ze in het buitenland gevaarlijk vuurwerk verkopen. Je moet er gewoon volgens de voorrschriften mee omgaan en verantwoord. Ze moeten eigenlijk een landelijke campagne starten "hoe ga ik om met vuurwerk"....

Timvdlinde

Registered User
Het is moreel onacceptabel dat mensen zich hiermee bezighouden. Het zal je kind maar zijn die straks een paar vingers kwijt is omdat hij illegaal vuurwerk heeft afgestoken.

Als je je houdt aan de veiligheidsvoorschriften is er niks aan de hand toch ???

Het zogenaamde illegale vuurwerk is op zichzelf NIET gevaarlijk, echter de mensen die er mee omgaan zijn 9 van de 10 x erg fout bezig, en dan maar klagen op het illegale vuurwerk wat gevaarlijk zou zijn....ECHT NIET!

Het lijkt me sterk dat ze in het buitenland gevaarlijk vuurwerk verkopen. Je moet er gewoon volgens de voorrschriften mee omgaan en verantwoord. Ze moeten eigenlijk een landelijke campagne starten "hoe ga ik om met vuurwerk"....

Kijk kijk kijk, zo denk ik er ook over. Die gasten van de politie moeten niet zo zeuren ze zien een rotje aan voor strijkers en de mensen kiezen er toch zelf voor om illegaal vuurwerk aftesteken jankerds dat het zijn.

KoenL

Registered User
Kijk kijk kijk, zo denk ik er ook over. Die gasten van de politie moeten niet zo zeuren ze zien een rotje aan voor strijkers en de mensen kiezen er toch zelf voor om illegaal vuurwerk aftesteken jankerds dat het zijn.

Feit is dat er jaarlijks miljoenen euro's schade wordt veroorzaakt door illegaal vuurwerk. Vuurwerk wordt dus NIET gebruikt zoals het gebruikt moet worden. Zolang we het hier over miljoenen euro's hebben, heeft de politie recht van spreken en kunnen wij er nauwelijks wat tegenin brengen. Hooguit dat een rotje geen strijker is (al zie ik dat niet veel terug in nieuwsberichten)

USRRobiwan

Registered User
Het is meestal de jeugd die baldadig is met vuurwerk omdat ze gewoon de risico's niet zien en niet zoals een volwassen persoon rationeel kunnen denken. Heel youtube staat vol met jeugd die met wasbenzine en lawinepijlen aan de gang zijn of met een pak nitraten alle vuilnisbakken in het park opblazen omdat het stoer is.

Het probleem hierin zijn de handelaren die het geen zak uitmaakt wie de koper is, al is het een jochie van twaalf. Zolang ze de handel kunnen verkopen doen ze dat aan iedereen die er om vraagt. En juist die handelaren mogen ze van mij diep in de kerker wegstoppen.

Bovenaan