Ondanks crisis koopt consument meer vuurwerk

Moontan

Moderator
Medewerker
Ondanks crisis koopt consument meer vuurwerk

Vuurwerkliefhebbers hebben nu al meer ingekocht dan vorig jaar in deze periode, stelt de branchevereniging.

De verkoop van vuurwerk zit in de lift. Ondanks de crisis zijn er dit jaar al 3 tot 5 procent meer vuurpijlen, sierfonteinen en rotjes verkocht, zo stelt de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland (BPN), de vereniging van bedrijven die werken met vuurwerk.

Vorige jaar werd in totaal voor zeventig miljoen euro aan vuurwerk gekocht door consumenten. “Nu is al meer vuurwerk door consumenten ingekocht via folders en websites”, zegt Leo Groeneveld van de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland (BPN). “De verkoop ziet er goed uit. De meeste consumenten slaan hun slag rond de kerstdagen. Zeker als tweede kerstdag druilerig is, kruipen ze achter de computer om vuurwerk uit te zoeken.” Tegelijkertijd blijft de verkoop in bijvoorbeeld ijzerwinkels en bouwmarkten populair. “De echte liefhebbers willen graag rondstruinen en het aanbod bekijken.”

Vooral cakes, waarin meerdere buisjes met siervuurwerk zitten, zijn dit jaar populair. Luchthuilers - zoals de gillende keukenmeid – zijn uit de tijd, evenals voetzoekers. “Siervuurwerk is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden. De regelgeving is veranderd. In 1994 mocht in een sierpot maar 40 gram kruit worden verwerkt. Nu is dat 500 gram. We kunnen hierdoor veel mooiere effecten creëren.”

Met siervuurwerk maakt de branche ook de meeste winst. “Dat is veel ingewikkelder om te maken en dus ook veel duurder.” Vuurwerk moet aan steeds meer veiligheidseisen voldoen, stelt Groeneveld. Het BPN werkt daarnaast samen met het Nederlands Oogheelkundig Genootschap (NOG) om het gebruik van veiligheidsbrillen bij het afsteken van vuurwerk te stimuleren.

http://www.metronieuws.nl/nieuws/ondanks-crisis-koopt-consument-meer-vuurwerk/SrZlll!Rgi4y3auBPhmQ/

Mystifying Sage

Registered User
Zou het ook niet kunnen komen door internet? Dat er veel meer van te voren besteld wordt? En dan met name door ons als freaks die veel al kartonkortingen en andere kortingen ter hand nemen en dus veel eerder bestellen dan normaal?

Zodat de voorsprong ten op zichte van andere jaren in de laatste 3 dagen weer teniet gedaan word?

Zomaar een bedenksel van me...we zullen zien hoe de teller op het einde van het jaar staat....Ben er wel benieuwd naar namelijk.

joszie

Zilveren Member
Ik denk dat er uiteindelijk ook niet meer verkocht zal gaan worden dan andere jaren. Het komt vooral doordat winkels steeds vroeger hun online aanbod beschikbaar stellen, waardoor zeker de freaks zoals op deze site eerder gaan bestellen (want veel korting).

ik denk ook dat er meer mensen samen een budget gaan opstellen en daarmee collectief vuurwerk kopen. Mensen willen mooier en groter, waardoor er minder lang buiten gestaan wordt.

KruitFreak

Registered User
Ze hebben zeker enkel de gegevens van Rubro ingezameld :hehe!: Daar zit de verkoop van vuurwerk wel in de lift ja en wij zijn er blij mee!

Ik weet dat een aantal overige importeurs somberder zijn.

Bovenaan