Ommen bereidt vluchtelingen voor op vuurwerk

Moontan

Moderator
Medewerker
Ommen bereidt vluchtelingen voor op vuurwerk

OMMEN - Om te voorkomen dat zij zich rot zullen schrikken van het het carbid schieten op Oudjaarsdag worden worden de 350 vluchtelingen op de Besthemerberg vantevoren geinformeerd over deze luidruchtige traditie.
Volgens een medewerker van het COA gaat het namelijk om getraumatiseerde asielzoekers die net weg zijn uit oorlogsgebieden.

"Die mensen en hun kinderen associëren de harde knallen meteen met een bombardement. Ze zijn nog niet zo lang in ons land en ze hebben natuurlijk ongelooflijk veel ellende meegemaakt. We hebben al gezien dat de vluchtelingen hier in Ommen heftige schrikreacties vertoonden door het luchtalarm van de gemeente op iedere eerste maandag van de maand. Dus het carbid schieten zullen onmiddellijk associëren met het gebied waar ze vandaan komen. We weten niet hoe ze zullen reageren als er met carbid wordt geschoten".

Volgens dezelfde COA-medewerker, die op de Besthemerberg woonbegeleider is, worden de vluchtelingen voorgelicht over de traditie. In het restaurant komen pamfletten met foto's van het carbid schieten te hangen en de begeleiders gaan de huisjes bij langs op het park om ze persoonlijk te informeren. Door voorlichting in de media willen de medewerkers van het COA in de omgeving ook ruchtbaarheid geven aan de emoties van de vluchtelingen . "We kunnen natuurlijk het carbid schieten niet verbieden of voorkomen. Het is ook nog eens een groeiende traditie in dit gebied", aaldus de COA-medewerker.

http://www.destentor.nl/regio/ommen/ommen-bereidt-vluchtelingen-voor-op-vuurwerk-1.4681440

Vuurwerk023

Registered User
Beetje vreemd als die mensen carbied vergelijken met 'echte' bommen en denken dat het dan een bombardement of dergelijke is...

boozebelly

Registered User
Beetje vreemd als die mensen carbied vergelijken met 'echte' bommen en denken dat het dan een bombardement of dergelijke is...

Komt wel degelijk voor hoor. Dat noemen we PTSS.
Ik zal wellicht wat mensen tegen me in het harnas jagen maar ik zou het in dit geval een goede zaak vinden om serieus te bekijken of een andere schietlocatie echt noodzakelijk is en vervolgens ook realiseerbaar is. Een compromis sluiten moet altijd een serieuze optie zijn indien noodzakelijk.

Moontan

Moderator
Medewerker
De impact op de mensheid na een oorlog met bombardementen is enorm.

In Nederland is er de eerste jaren na de bevrijding nauwelijks tot geen vuurwerk afgestoken tijdens Oud en Nieuw.
Men had niet zoveel meer behoefte meer aan harde knallen.
En dat is natuurlijk ook te begrijpen.

Een ander voorbeeld is Bosnie, een land wat in de jaren 90 hevig in oorlog is geweest. In Bosnie is er nauwelijks een winkel te vinden wat vuurwerk verkoopt. Mensen lopen daar nog steeds met trauma,s rond.

Reverser

Registered User
Ik heb na mijn uitzending in Kosovo in 1999 bijna 2 jaar geen vuurwerk afgestoken. Daar was het geen pretje toen ik daar zat. Heeft mij een aantal jaar achtervolgt. Van elke kleine knal schrok ik nog. Nu heb ik er geen last meer van. Ik snap het best als ze de mensen van te voren willen inlichten.

p-aart-y

FPM Hangouderen
Ik kan me goed voorstellen dat het voor deze mensen traumatisch kan zijn. Ik heb op mijn werk met verschillende mensen samengewerkt die ontsnapt zijn uit oorlogs gebieden. Deze mensen schrikken van het minste geringste onverwachte geluid. Vind het een goede zaak dat deze mensen voorlichting krijgen.

Reverser

Registered User
Da's toevallig. Ik zat er van januari t/m juni 2000 (KFOR2) ;)

Ik zat er met kfor1 . Ik heb jullie kamp opgebouwd in Prizren. Ik heb daar in het begin aardig wat meegemaakt.
Iets om nooit te vergeten! Ik denk er soms nog wel eens aan. Dan mag je blij zijn dat je in Nederland woont.

camaro

Registered User
prima dat ze de mensen doen voorlichten.
en als ze dan toch bezig zijn kunnen ze ook gelijk eens een fatsoenlijke dagbesteding voor die mensen in elkaar zetten zodat ze ook een bijdrage leveren en zich volwaardig burger kunnen voelen. Want nu hangen ze overal maar een beetje rond en lopen te zuipen en te vechten.

Bovenaan