OM pleit voor een verbod tegen zwaar knalvuurwerk in Europa.

DeejayTim

Registered User
Kwam vandaag dit tegen in de Volkskrant:

AMSTERDAM - Het Openbaar Ministerie wil een Europees verbod op zwaar knalvuurwerk. Dit vuurwerk is in Nederland verboden, maar kan volgens het OM in landen als België relatief makkelijk worden verkregen.

Tijdens de jaarwisseling gebruiken mensen dit vuurwerk steeds vaker om er illegale vuurwerkbommen van te maken. Het aantal slachtoffers van deze zelfgemaakte bommen stijgt.

Dat blijkt uit cijfers van de Stichting Consument en Veiligheid. De afgelopen jaarwisseling was 4 procent van de 710 vuurwerkslachtoffers het gevolg van zelfgemaakte vuurwerkbommen. Het jaar daarvoor was dat percentage nog verwaarloosbaar.

Verboden
Zwaar knalvuurwerk, zoals nitraatklappers en vlinderbommen, is in Nederland verboden. In andere landen kan het met een vergunning vaak wel worden gehaald. 'Doordat het elders makkelijker verkrijgbaar is, komt het hier op de markt', zegt een woordvoerder van het OM. 'Een Europees verbod kan helpen het aantal slachtoffers te laten dalen.'

Dit jaar overleed een 17-jarige jongen uit Tolbert door een vuurwerkbom gemaakt van nitraatklappers. In Harderwijk stierf een 13-jarige jongen nadat een 45-jarige man een vuurwerkbom had afgestoken. Ook viel er een dode met het carbidschieten. De laatste keer dat er drie vuurwerkdoden vielen met Oud en Nieuw, was in de jaren negentig.

Letsel
Het letsel door vuurwerk was dit jaar ernstiger dan voorheen: 120 slachtoffers werden na een bezoek aan de Eerste Hulp opgenomen in het ziekenhuis. Dit is het hoogste aantal in tien jaar tijd. Opvallend is dat het totale aantal vuurwerkslachtoffers de laatste jaren juist daalt. Dit jaar waren er 9 procent minder slachtoffers dan vorig jaar. Vooral onder 15- tot 19-jarigen is er sprake van een sterke afname.

Weer totaal scheve besluiten, heeft weer niets te maken met het vuurwerk zelf, maar de eindgebruiker(s) die weer eens zelf gingen knutselen, echt alleen Nederland weer die zich er zo om bekommert. Ik wens het OM veel succes ermee, gaat ze toch nimmer nooit lukken, aangezien de meerderheid van de Europese landen gewoon zwaardere klappers zoals nitraten, strijkers, flashrotjes en vlinders verkoopt.

remio

Registered User
ach jongens, al jaren is in januari van alles te doen omtrent vuurwerk etcc. als we alleen alles terugbekijken is het er alleen maar beter op geworden. als we weer een maand of 2 verder zijn horen we ook hier weer niets over.

nismo

Registered User
Moeten ze sissers ook afschaffen, ik denk dat daar meer bommen mee gemaakt worden dan met ander spul en dat kunnen ze al maanden voor oud op nieuw kopen en knutselen.

Z@P

Registered User
klein k*t land als NL zal de rest van europa wel even andere regels opleggen omdat wij hier met een stel nep hooligans zitten die niet met knallertjes om kunnen gaan, uuuuh yeah right..

boozebelly

Registered User
Ik heb er minder moeite mee en zou het wel enigzins toejuichen als er zo'n Europees verbod zou komen. Waarschijnlijk zullen er dan nog wel wat zware knallers het land binnenkomen, maar dat zal lang niet zo veel zijn als nu waardoor de overlast (waaronder het vandalisme door vuurwerk) zal afnemen. Althans, men kan niet meer het vuurwerk de schuld geven en voor de reputatie van onze hobby lijkt mij dat geen slechte ontwikkeling.

Aan de andere kant... ik ben ook niet heilig en geniet ook altijd wel van de wat zwaardere klappers tussendoor en dat zal ik dan wel gaan missen. Als je er goed mee omgaat dan kan er ook niks fout gaan, maar helaas gaat niet iedereen er goed mee om.

Daarom... als zo'n verbod de overlast kan verminderen en de vuurwerkreputatie daarmee goed zal doen, dan ben ik VOOR!
Het is of het één, of het ander want als het zo doorgaat dan komen er steeds meer tegenstanders wat betreft vuurwerk en komen er op een dag regels waarmee we nog verder van huis zijn.

Stefan Tetteroo

Registered User
Als je zwaardere knallers gaat verbieden, dan gaan mensen alleen nog maar meer knutselen. Dat zou niet echt een oplossing zijn voor het probleem.

boozebelly

Registered User
Als je zwaardere knallers gaat verbieden, dan gaan mensen alleen nog maar meer knutselen. Dat zou niet echt een oplossing zijn voor het probleem.

Heb je gelijk in, knutselaars blijven er altijd. Maar toch denk ik dat er veel minder overlast zal komen voor mensen omdat de overlast veelal wordt veroorzaakt door de harde knallers (zonder geknutsel). Mensen ervaren dat gewoon als te hard en dus als overlast. Daarnaast wordt er ook genoeg vandalisme begaan met 'harde knallers' waar niet mee is geknutseld en ik geloof eerlijk gezegd niet dat iedereen ineens zelf aan de knutsel gaat als er geen illegale knallers meer te krijgen zijn. Lang niet iedereen beschikt over die kennis en voor veel mensen gaat dat ook gewoon veel te ver omdat ze het te link vinden.

Als er weer eens een soort 'Arno Bonte' opstaat in de politiek die een vuurwerkverbod wil, dan zeggen wij allemaal dat de overlast wordt veroorzaakt door het illegale vuurwerk. Nu is er eens iemand die het illegale vuurwerk, dus de echte oorzaak, bij de horens pakt en dan is het voor velen nog niet goed?

Ik zie alles ook liever blijven zoals het nu is, maar als er persé een oplossing moet komen tegen vuurwerkoverlast, dan vind ik dit een rechtvaardige. Kunnen wij in ieder geval lekker doorstoken :cool:

joszie

Zilveren Member
Ik vind het verhaal van Boozebelly wel een grote kern van waarheid bevatten. Ik zelf hou zo nu en dan ook wel van harde knallers, maar als dat wegvalt zal de overlast ook afnemen.

Hoewel je altijd van die mafkezen houdt die zonodig zelf moeten knutselen.

Ik droom nog altijd van een vereniging van vuurwerkfreaks die zich het jaar rond legaal kunnen bezigen met consumenten siervuurwerk.

bridge

Bronzen Member
De onjuistheid zit hem er ook in dat wordt gesuggereerd dat met legaal vuurwerk, zoals de Silver salute, geen zware bom gemaakt kan worden.

USRRobiwan

Registered User
Men kan ook net als de andere landen zwaardere knallers toelaten zo is het niet meer illegaal en heb je dus minder overlast en er wordt dan vast minder geknutseld.

Mats

Registered User
Laten we eerst eens zorgen dat ons rechtsysteem een beetje aangepast gaat worden om het Nederlandse volk gewoon onder de duim te krijgen.
Daarbij goeie voorlichting geven van jongs af aan en geen bangmakerij.
Dit is precies weer iets voor Nederland, we kunnen ons eigen kleine landje niet onder controle krijgen dus proberen we het er maar bij de europese unie door te drukken in de hoop dat het dan wel beter word.
Ik zie in Spanje kinderen vanaf 3 jaar met vuurwerk aan de gang, en als ze wat ouder zijn met knallers waar je grote schade mee kan aanrichten, word er daar ooit iets opgeblazen? nee dus, en waarom? omdat ze daar goeie voorlichting krijgen hoe er goed mee om te gaan, en mocht er dan toch iemand tussen zitten die gepakt word omdat hij iets opblaast dan laat hij dat wel voor de rest van z'n leven en alle bekenden om hem heen ook omdat de politie gewoon hard optreed!

Laatst bewerkt:

maartenvincent

Registered User
Ik ben ook tegen zwaar vuurwerk. Al die klei in de Nederlandse knallers is nergens voor nodig, je zou ze dwars door ruiten heen kunnen gooien. Geef mij maar vlinders, die gaan harder.
[/sarcasme uit]

rodepo

Registered User
jaha politiestaat here we come

Wel lekker arrogant dat je als nederlands om denkt europese politiek te kunnen beinvloeden voor een verbod op zulk vuurwerk.
Laat ze de energie steken in handhaven van bestaande wetgeving, dat is al moeilijk genoeg voor ze.

Bovenaan