OM maakt zich hard voor Europees verbod zwaar vuurwerk

Thuur

Registered User
Wat mij hier erg opviel anders dan voorgaande jaren op oudjaarsdag is dat er veel jonge kinderen in de leeftijd van 11 tot 15 met zware knallers rond liepen o.a. met cobra's en andere poolse knallers. Die ouders weten helemaal niet wat voor een rotzooi dat is. Ook het omgaan met vuurwerk is ver te zoeken bij die leeftijds categorie ik moest weer eens optreden omdat ze een prullenbak in de brand hadden gezet en vervolgens die wilde opblazen.
Gelukkig was ik er op tijd bij en bleef de schade beperkt. Ook hier werden er shells van 8 inch geschoten in een woonwijk. Ook bezopen volwassenen gezien die totaal niet kunnen omgaan met zwaar vuurwerk. Ik zeg weg met die rotzooi! !!!

Moontan

Moderator
Medewerker
'Snel Europees verbod zwaar vuurwerk'

Minister Opstelten van Justitie moet in Europa aandringen op een totaalverbod op zwaar explosief vuurwerk. Nu komt ieder jaar meer en zwaarder vuurwerk Nederland binnen, zonder dat de autoriteiten daar goed zicht op hebben.

Daarvoor pleit CDA-Europarlementarier Esther de Lange in EenVandaag. Ze wil een aanscherping van de wet gevaarlijke stoffen waaronder het legale vuurwerk valt binnen de Europese Unie. Zo zou moeten worden geregeld dat de zwaarste categorie vuurwerk niet meer gemaakt en verkocht mag worden aan particulieren. Opstelten moet daarvoor pleiten bij zijn Oost-Eurpese collega’s, omdat tachtig procent van het zwaar explosieve vuurwerk daar vandaan komt.

Politiebond ACP en het Genootschap van Burgemeesters reageren in de uitzending. Ook die vinden dat Europa een grotere rol moet spelen in het tegen gaan van zwaarvuurwerk en vragen minister Opstelten om actie.

Afgelopen jaarwisseling waren er meer vuurwerkgerelateerde incidenten dan voorgaande jaren. De politie registreerde 8400 incidenten, een kwart meer dan in 2012. Die stijging kwam vooral door vuurwerkongelukken (29%) en branden en ontploffingen (38%). Er waren 125 vuurwerkslachtoffers, een man overleed door het afsteken van vuurwerk en het Verbond van Verzekeraars schat de totale schade op 9 miljoen euro.
Eerder maakten we al deze reportage over de toenemende kracht van het vuurwerk dat particulieren uit het buitenland halen:

http://www.eenvandaag.nl/binnenland/48349/_snel_europees_verbod_zwaar_vuurwerk_

painkiller

Registered User
Ik begrijp er helemaal geen reet van.
Hoe wil je illegaal vuurwerk gaan verbieden? Het prof spul is al illegaal in de handen van de consument maar daar ligt het probleem helemaal niet.
Wat hier vergeten word is dat de artikelen die de overlast veroorzaken speciaal worden gemaakt voor de zwarte handel. Men nemen de big boys, delova rana's en wat dacht je van Explode? Deze handel zal altijd blijven bestaan en is eigenlijk niet uit te bannen of je moet iedere container en ieder motorvoertuig wat de grens over rijd gaan controleren.

Ik denk dat ze beter kunnen zorgen dat wij in nederland ook CE gekeurde knallers krijgen zodat de vraag naar zwaardere knallen kleiner word. En zorgen dat meer pakketpost word gescand.

petertje23

Registered User
En terrecht! Opzoueten met die zooi.
Opstelten kan wel zeggen dat er geen verbod op vuurwerk voor de consument komt maar het moet echt niet 5 jaar zo nog doorgaan. Als je ziet waar mensen mee gepakt zijn kan ik me enigszins voorstellen dat mensen vuurwerk niet zo heel leuk meer vinden. Pak die Polen en waar nodig de Italianen aan en zorg dat het spul niet meer de grenzen over kan.
Hier ben ik het ook helemaal mee eens!
Iedereen zeurt over de harde knallen overdag en de weken voor oud en nieuw! En niet over het vuurwerk op oudjaarsdag.

stef

Member
Ik zie inderdaad ook een hele hoop irritatie en ergernissen om mij heen van mensen die klagen over die ongekende harde dreunen.
Hier stonde wij met zijn alle gezellig naar ons vuurwerk te kijken wat wij zelf afstaken toen er een zwikkie gajes op de fiets over het aangrenzende fietspad zo'n Poolse bom op ons parkeerplaatsje gooide.
Gelukkig kon ik, omdat ik daar stond te stoken nog net op tijd roepen: "omdraaien en handen op je oren" wat een tering klap was dat. Mensen gingen naar binnen, kinderen huilen enz.
Daar stond ik dan met mijn mooie consumenten vuurwerk.
De volgende dag kwamen er een aantal van die toeschouwers langs om sorry te zeggen dat ze naar binnen gingen omdat ze te bang waren na die klap. Iedereen walgde er van. Ze hadden nog nooit zo'n klote oudjaarsnacht gehad.
Terwijl men altijd uitkeek naar het mooie consumenten spul. Ik walg er van. De lol is er af!

Stef

Laatst bewerkt:

Tony

Administrator
Medewerker
Ik begrijp er helemaal geen reet van.
Hoe wil je illegaal vuurwerk gaan verbieden? Het prof spul is al illegaal in de handen van de consument maar daar ligt het probleem helemaal niet.
Wat hier vergeten word is dat de artikelen die de overlast veroorzaken speciaal worden gemaakt voor de zwarte handel. Men nemen de big boys, delova rana's en wat dacht je van Explode? Deze handel zal altijd blijven bestaan en is eigenlijk niet uit te bannen of je moet iedere container en ieder motorvoertuig wat de grens over rijd gaan controleren.

Ik denk dat ze beter kunnen zorgen dat wij in nederland ook CE gekeurde knallers krijgen zodat de vraag naar zwaardere knallen kleiner word. En zorgen dat meer pakketpost word gescand.

Blijkbaar zijn er landen waar dit cat.4 materiaal gewoon toegestaan word.
Ze kunnen misschien wel afdwingen om cat.4 flashknallers compleet te verbieden. Wie gebruikt ze in shows (In Valencia hebben ze speciale regels)?

Het gaat er dus niet om dat ze in NL, DE etc. al verboden zijn maar dat de landen waar ze dit nog toestaan even op gesprek komen in Brussel :)

painkiller

Registered User
Dat verhaal begrijp ik en zou inderdaad een uitkomst zijn, maar dat is slechts een druppel op de gloeiende plaat.
De meeste extreme knallers worden alleen niet door de grotere importeurs gemaakt maar worden in het illegale circuit gemaakt. Dit probleem is gewoon niet aan te pakken daar dit niet te controleren is, vergelijk het met de xtc labs.

Helaas zal, net als bij drugs, de handel blijven zolang er vraag naar blijft. Als ze de handel/fabriek van Pietje oprollen zal Jantje weer verder gaan.

Sweet Laker

Registered User
stelletje moraalridders... diegene die het hardste roepen dat "illegaal" vuurwerk verboden moet worden, staan zelf ook alle regels te overtreden.

Denk dat iedereen zo op zijn tijd de regels weleens overtreed. Dus dat is inderdaad niets nieuws. Het gaat mij er meer om dat ik het idee heb dat er steeds meer mensen een kentering lijken te maken van mening. Waar het eind jaren 80, half jaren 90 stoer was om illegaal spul te hebben lijkt het nu de andere kant op te slaan. Mensen lijken zich er steeds meer aan te gaan ergeren.

Ik ben van mening dat, als je een traditie wilt bewaren, je ook mee moet kunnen gaan met de publieke opinie. Ofwel openminded durft te blijven, óók naar de anti vuurwerklobby en, nog belangrijker, naar mensen die neutraal zijn maar wel (over)last ervaren tijdens oud en nieuw. En ik heb het gevoel dat die massa langzaam maar zeker een hogere irritatiegehalte begint te krijgen.

En dan ben ik persoonlijk van mening dat ik ook in staat moet kunnen zijn om naar elkaar toe te kunnen werken. Hoe kunnen we het voor beide partijen leefbaar houden die ene dag in het jaar. Mag duidelijk zijn dat van ons uit een verbod niet gewenst is. Echter voor de tegenpartij is het onnodig knallen zowel voor als na de afsteektijden een doorn in het oog. Zeker als het niet meer de normale knallen zijn, maar de dreunen die tegenwoordig te pas en te onpas af gaan.

Sweet Laker

Registered User
En dan zal je inderdaad klaasje en jantje blijven houden die zelf dingen fabriceren. Echter is de overlast dan een stuk minder omdat niet elke burger via internet een pakketje over kan laten komen vol met cobra's etc.

En dan zullen er weinig mensen zijn, denk ik, die echt overlast zullen ervaren van die enkele zware dreun.

blackpowder

Registered User
Ik snap jou redenatie. Alleen als ik de meerdere reacties zie van memsen die vuurwerk willen verbieden. Lijkt me dat een moeilijke opgave. Zij zien vuurwerk afstekers als plebs en ongeschoold. En hebben hun mening al klaar die totaal verziekt is door de media, omdat de media de onjuistheden maar in de ether blijft slingeren.

Er zijn nu zelfs nog mensen die denken dat wij het enige land zijn waar vuurwerk zo mag.
Ik zie de politiek graag het zwaardere spul in europees verband verbieden of heel moeilijk beschikbaar maken. En zou de media graag eens uitdagen met cijfers te komen over drank en drugsmisbruik op oud en nieuw.
Namelijk in een eerder artikel heb ik gelezen dan tussen de 50 en 80% van de ziekhuisopnamens het drank of drugs betrof en geen vuurwerk.
En van die vuurwerk ziekenhuis opnamen zal denk ik een fors gedeelte te wijtten zijn aan illegaal vuurwerk en of een combi van vuurwerk, drugs en alcohol.

Mvg blackpowder

joszie

Zilveren Member
Tja. Veel mensen weten echt geen verschil tussen legaal en illegaal. Knal is knal en overlast is overlast. Feit is dat er iets moet gebeuren voordat we alles kwijt zijn......

R

Ronny Vos

Guest
Het is al eerder geschreven,wanneer de vraag blijft zal het te koop zijn.

Al deze artikelen met zoveel flash kan niet CE gekeurd worden,dus de productie is al illegaal.
Simpele oplossing begin bij de bron,en sluit deze fabriekjes.

Zelfde als met de zink 901,als hun een order krijgen van 10000pijlen moet er bij hun een lichtje gaan branden,dat dit niet voor shows is.

stef

Member
Ik weet zeker dat als i.d.d. de kleine fabriekjes gesloten worden dat er dan altijd wel uit een andere hoek iets te regelen valt.
Echter zal zolang het ANP alles op blijft blazen er geen begrip komen voor het algemene woord ''vuurwerk''
Dat zal dan bij het grootste gedeelte van de nederlandse bevolking een doren in het oog blijven.
Wat ik heel jammer vind is dat een forum zoals FPM waar genoeg kenners en verstandigen rond hangen en posten een keer gevraagd word door het ANP/zender om eens tekst en uitleg te komen geven.

Als ik dan naar het programma Reporter kijk mis ik wel deze groep.
Als ik dan naar document kijk mis ik deze groep.
Als ik dan naar POW news kijk mis ik deze groep.
Als ik dan naar de rekenkamer kijk mis ik deze groep.

En als er dan een keer iemand aan een tafel mag komen zitten dan is dit eenmalig of met een hele hoop tegenstanders aan de zelfde tafel waardoor hij nauwelijks aan het woordt komt.

Is er dan werkelijk niemand die het hier voor elkaar kan krijgen om als liefhebber net zo vaak in het nieuws te komen en over de mooie kant te kunnen praten en hoe wij veilig met vuurwerk om gaan en uit kan dragen waar wij het voor doen en wat wij vinden?

Blijkbaar niet. ZO JAMMER DIT !

pyro-paultjuh

Registered User
Gisteren was ik op een beurs om voor een vuurwerkbedrijf shows te verkopen. Het is mij echt opgevallen hoeveel mensen tegen vuurwerk voor consumenten zijn. Het leeft bij de mensen en behoorlijk wat mensen zijn fanatiek in hun mening dat het verboden moet worden dat iedereen vuurwerk af mag steken. De meesten van hen pleiten voor een gecentraliseerde show georganiseerd door de gemeente. In de gesprekken die ik met de mensen heb gevoerd werden 'de harde knallen' en 'mij niet veilig voelen op straat' als belangrijkste argumenten aangedragen. En ik begrijp deze mensen volledig. Afgelopen jaarwisseling moest ik mijn zwager inschakelen om op te letten dat er geen zwaar knalvuurwerk onze kant op werd gegooid terwijl ik de cakes aan het klaarzetten was. Helaas zijn er een hoop pubers die het kennelijk leuk/stoer of wat dan ook vinden om vuurwerk naar anderen te gooien. De oplossing voor het probleem weet ik ook niet, maar als het zo door gaat, zal het denk ik niet lang meer gaan duren totdat 'het verbod' er komt. Helaas.

Laatst bewerkt:
Bovenaan