O&N 14/15 Noorwegen DW2000

DW2000

Registered User
Allereerst wil ik pyyro040/bolle-040 bedanken voor het bewerken en verwerken van me films :thumbup:

Ik zal hier de komende tijd wat beeldmateriaal plaatsen wat ik gemaakt heb in Noorwegen, ik zal er maar vast bijzeggen dat het zoon beetje de eerste keer is geweest dat ik heb geprobeerd heb alles vast te leggen, wat overigens niet helemaal is gelukt, de laatste 9 mooie blokken heb ik er niet op gekregen i.v.m. een vol geheugen.

hierbij het intro filmpje

Inleiding
Sinds mijn broer in 2007 naar Noorwegen emigreerde, ben ik jaarlijks uitgenodigd om O&N te komen vieren in Noorwegen, dit jaar, mede doordat ik de komende 2 jaar me een beetje moet gedragen en vanwege het feit dat ik een beetje moe word van de doorslaande publieke opinie t.o.v. vuurwerk ben ik gegaan.

Verkoop en regels
De verkoop van vuurwerk is op de laatste drie dagen van het jaar, pijlen en knallers zijn sinds 2008 verboden, omdat er vrij veel ongelukken mee gebeurden.
Vuurwerk is in 4 klassen in gedeeld, 1tm4 waarbij klasse 4 prof is en niet verkrijgbaar is voor particulieren. de blokken mogen max 1000gr kruit hebben, en een max kaliber van 50mm, ook kennen ze er doorlont bakken van max 2kg kruit. singleshots tot max 50mm en max 50gr. Volgens een verkoper staat op vroegtijdig stoken een boete van 10.000kr (ongv €1100).
verkoop vind op uiteenlopende manieren plaats, mijn indruk is dat zoon beetje elke ondernemer vuurwerk kan en mag verkopen, het enigste wat ze nodig hebben is een container.

attachment.php

attachment.php

in de winkel zelf is er meestal een hoek ingeruimd voor de vuurwerk verkoop, waarbij alles staat uitgestald.
Ook ben ik bij div winkelparken geweest waarbij er vuurwerk werd verkocht vanuit een partytent/marktkraam, alles netjes uitgestald (geen dummy's)met ernaast een container
of zelfs kant en klare containers opslag/verkoop in een.

attachment.php

attachment.php

plaatselijke vuurwerkshow
de meeste gemeenten organiseren een plaatselijke vuurwerkshow, dat was in onze plaats ook het geval.
Nieuwsgierig als we zijn, zijn we middags bij het uitlaten v.d. hond al richting de parkeerplaats gelopen waar het plaats zou vinden. Daar was nog niks te bekennen, ook rond een uur of 9 was er nog geen activiteit. Toen we rond half12 weer die kant opgingen, was er nog steeds geen activiteit, wel waren er al mensen die zicht verzamelden. Rond 23:50 kwam de plaatselijke fietsenboer aanrijden met een bus, zeten vervolgens div blokken neer die hij vanaf 12h handmatig afstak, na zoon 10 min was hij klaar, en waren de meeste noren ook qua vuurwerk klaar met oud en nieuw. iedereen keerde terug naar huis, of naar de diverse feesten.
hier wat random beelden die we geschoten hebben om 12h

hier een is het vuurwerk gefilmd met een drone, film is niet door ons gemaakt.
vanaf ongv min 7 zie je het dorpsvuurwerk.

Importeurs/voorverkoop
Qua importeurs zijn er denk ik zoon stuk of 7.
het land is velen malen groter dan Nederland, maar er wonen maar 4miljoen mensen
daarom is de dekking van de dealers niet zo groot als hier.
de bekendere importeurs zijn,

Svea
cosmos
festivalfyrverkeri/
spectra

Voorverkoop is er niet, folder verspreiding ook bijna niet.
verkooppunten komen meestal pas rond 22/23 online, en de digitale Folder kan je zoon 2 weken van te voren verwachten.

Mijn O&N aanloop
In aanloop naar de verkoopdagen hadden we een lijst gemaakt waarbij we langs 4 verkooppunten wouden gaan, en dan maar hopen dat ze het complete assortiment verkopen en tegen welke prijzen, want dat is niet op voorhand bekend.
De eerste winkel was de plaatselijke Fietsenboer (degene die ook het dorps vuurwerk deed)hij is dealer van spectra,kwart over 9 stonden in zijn zaak, hij had niks gedaan aan zijn zaak qua inrichting, alleen een vlag en banner buiten, op de toonbank lag wel de folder.
Toen hem duidelijk werd dat we voor vuurwerk kwamen, moest hij eerst gaan kijken wat hij zoal had aangeleverd gekregen, toen dat duidelijk was, bleek dat we de helft van ons lijstje compleet konden maken.
We kochten hier de
Red Dragon, Victory spring, Thunder finale en div klein spul.
de 2de winkel was een dealer van festival fyrverkeri,dit is zoon typische van alles en nog wat winke, verkopen er zoon beetje van alles, huis/tuin/levensmiddelen. Hier was een complete hoek ingericht voor vuurwerk, alles mooi uitgestald.
hier kochten we de thunder spesial, thunder25, thunder finale, thunder twenty, poker face en wat los spul.
de 3de dealer was er een van svea, dit keer was het een interieur winkel die een hoek had ingericht, een mooie grote spandoek aan de muur binnen waarop alle producten stonden, en wat ook vrij makkelijk was om te kiezen, achter de balie stond ook alles mooi uitgestald. Hier kochten wij, scorpion, bandit,pole position,bomb extreme, bomb festival, bombard 5.0, megabomb 2.0,35 en 50mm monsters en het triton pakket.
de 4de en tevens laatste dealer die we bezochten was die van cosmos. dit was geen winkel, maar gewoon zoon marktkraam op een parkeerplaats
attachment.php

je moet nagaan dat het onder nul is, en er sneeuw lag, ook hier werden de producten erbij gepakt die we wouden hebben. Hier hadden we de volgende producten, cosmic inferno, star blaster, the finale countdown, galaxy, super star, king of thunder, ursus, nitro en het titania pakket.
onze collectie was compleet.

attachment.php

attachment.php

het heeft zo ongeveer 16.000 kronen gekost, wat op zoon €1750 neerkomt

mijn O&N zelf
Je weet wel hoe het gaat op zoon dag, een beetje rommelen, tussendoor bij je spulletjes kijken, de tijd een beetje doden enz.. Rond een uur of 5 rustig aan wat begonnen met klein spul, vuurton op zijn plek gezet. de rest v.d. avond toch wel continu stoken, blokken singleshots, super gezellig met een man of 5. rond half 12 naar de show van het dorp gelopen, en rond half 1 onze laatste 10 top blokken er doorheen gejaagd.

attachment.php

bij deze alvast 2 blokken

the finale countdown van cosmos,
47sh 750gr tot 45mm prijs was ongv €90

thunder kingdom 25sh 200gr 20mm prijs was ongv €20

al met al is het wel de moeite waard geweest, de beleving is qua omvang wat minder, maar de impact van vuurwerk in zoon fjord/dal is toch wel vele malen groter dan in dat platte dichtbevolkte landje van ons.

mocht je vragen hebben stel ze gerust.
zal de komende weken proberen elke week een filmpje te plaatsen

Laatst bewerkt:

maxman

Registered User
Gaaf man! Lekker vuurwerk kopen bij kraampjes, heerlijk. Het vuurwerk zal wel redelijk prijzig zijn daar zeker, net zoals alles eigenlijk. Heb ook een tijdje familie in Noorwegen gehad. Jammergenoeg nooit de kans gekregen daar wat vuurwerk te zien. Lekkere filmpjes ook!

Edit:
Wat zijn de afsteektijden daar eigenlijk?

DW2000

Registered User
18h/02h. Het is inderdaad prijzig, maar de noren verdien ook een stuk meer als ons. De verhouding is dus eigenlijk het zelfde.

Dennis010

Registered User
Leuk om dit soort info te lezen. Alleen zou ikzelf de kou niet opzoeken :hehe!: Mooie cakes zitten er tussen. Heb vroeger wel spulletjes van Svea voorbij zien komen en dit was ook zeker geen troep.

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Thanks voor het mooie verslag.
2005 heb ik de voorverkoop meegemaakt in Noorwegen (bruiloft de 29ste), en destijds kon je nog wel pijlen kopen daar. Zware jongens, maar goedkoop is het daar niet. Toch zijn de budgetpotjes vaak verrassend leuk voor het geld.
Vuurwerk afsteken in de sneeuw is trouwens een grote plus! Magisch sfeertje krijg je daarvan!

DW2000

Registered User
Nieuw dit jaar waren de 50mm monsters van svea, best vrij imposante singelshots met hoogte van 36cm en een 50mm kaliber. kruit inhoud is 40gr.
Zelf vond ik ze in vergelijking met de 35mm monsters wat tegenvallen, mede door dat die 10gr meer kruit hebben, en een stuk minder hoog gaan. Prijs voor 6st bedraagd ongv €45
.

Laatst bewerkt:

Moontan

Moderator
Medewerker
Waanzinnig mooie bijdrage. Leuk om te lezen hoe het in een voor ons onbekend land aan toe gaat.
Dank je voor de moeite.!!

DW2000

Registered User
Het volgende blok valt onder de categorie rakettbatterier/rocketbatteries.
Deze is ontstaan na het verbod op vuurpijlen in Noorwegen.
Elk shot word in een langzaam tempo geschoten, zodat de effecten lang kunnen blijven hangen.
Zoals svea het zelf zegt "The rockets may be gone, but the effects live on".
Het is een 18sh 45mm blok met een kruitgewicht van 545gr
Koste ongeveer €75

Robin84

Registered User
O&N 14/15 Noorwegen DW2000

Wauw, wauw, wauw, wat een leuk verslag! Ik zei daarnet nog tegen mijn vrouw dat ik dit jaar ook naar Noorwegen wil met oud en nieuw!

Ik vind de effecten van de cakes ook erg mooi en vooral groot! Met name die laatste 'Rocketbatterie' Bomb Festival. Zo gaaf!

Je zult zeker genoten hebben.

Btw, die kist van de Red Dragon heb je toch wel bewaard?

Laatst bewerkt:

DW2000

Registered User
Heb zeker genoten, de kans op herhaling is ook groot.
Die kist staat mooi bij mijn neef in huis, dat was het eerste wat hij zei bij het kopen van dat blok, die kist gaat mooi mee naar huis, zal em vragen nog ff paar foto's te maken.

Bovenaan