Nos - Pas op voor vuurwerk

Roeland FPM

FPM Filmer
http://nos.nl/video/203462-pas-op-voor-vuurwerk.html

Klik op de link om de video te bekijken.

Pakjesavond is net geweest, dus Oud en Nieuw komt steeds dichterbij. En dat betekent voor de meeste kinderen vuurwerk afsteken. Door het hele land wordt op scholen voorlichting gegeven over de gevaren ervan.

Wanneer mag je eigenlijk vuurwerk afsteken en wat voor vuurwerk mag je afsteken? Dat wordt allemaal uitgelegd in de lessen. Er worden filmpjes getoond van kinderen die een keer een ongeluk hebben gehad met vuurwerk, zoals Jaap, hij is nu 15 jaar.

Alleen vandaag vertelt Jaap zelf zijn verhaal in een brugklas in Vlaardingen. Het Jeugdjournaal is erbij.

KoenL

Registered User
Goed om die reacties te zien bij de leerlingen...dat komt hard aan zo te zien. Hoe gek het ook klinkt maar dat vind ik goed om te zien. Vreselijk voor die kerel dat ie z'n rechteroog moet missen, maar hij had beter kunnen weten. Hij verdient inderdaad wel een applaus dat ie zo voor de klas gaat staan en hij aan de film heeft meegewerkt. Daar heb ik wel veel respect voor.

Davis

Registered User
Prima dat ze dit doen. Kinderen moeten de gevaren van vuurwerk kunnen inzien, dus dit soort voorlichtingen zijn wat mij betreft een must. Het is geen speelgoed, en gewoon gevaarlijk als je er achteloos mee omgaat. Wij weten meestal wel beter, maar zij vaak nog niet.

KoenL

Registered User
in de video zie ik een pijpbom of iets dergelijks, dat heeft toch niks met vuurwerk te maken?

Zonder al te veel op de inhoud in te gaan...wat denk je dat ze erin stoppen en hoe ze aan dat materiaal (die stoffen) komen? Juist ja. 1+1 = 2 = vuurwerk.

DioR

Registered User
Goed voor die loser! Heb er zo'n hekel aan dat mensen met vuurwerk gaan lopen kloten! Oke goed is het niet dat hij zijn oog mist, maar wel goed dat hij nu mensen inlicht over wat kan gebeuren als je er mee kloot.

sem

Registered User
Ik sta volledig achter Dior, totaal geen medelijden met die jonge.
Steek toch gewoon vuurwerk af en maak het niet open en ga er geen andere dingen mee doen waar ze voor bedoeld zijn.
Inderdaad wel netjes dat hij er een filmpje over heeft gemaakt. En zo als hij al aan geeft kinderen luister sneller naar een leeftijds genoot dan een politie mannetje.

bloodveins

Registered User
@ Dior en Sem,

Jullie zijn nu wat ouder maar je kan mij niet wijsmaken dat jullie toen je een jaar of 14/15 was NOOIT maar dan ook NOOIT met vuurwerk hebben ''geexperimenteerd''.

Quadriffis

Registered User
Zonder al te veel op de inhoud in te gaan...wat denk je dat ze erin stoppen en hoe ze aan dat materiaal (die stoffen) komen? Juist ja. 1+1 = 2 = vuurwerk.

In dit geval worden de stoffen misschien uit vuurwerk gehaald, maar zou het verhaal niet heel anders zijn als er andere explosie gevoelige materialen zouden zijn gebruikt. Ja dus, want nu wordt vuurwerk gezien als gevaarlijk terwijl zulke ongelukken nagenoeg niet kunnen ontstaan bij normaal gebruik van het legale nederlandse vuurwerk.

Als ik een grote boem wil dan zou ik ook een lucifer in mn benzinetank van mn auto kunnen gooien, of iets anders lichtontvlambaars ontsteken waar wat druk op staat.

Martin1988

Registered User
nja ik heb eerder wel met vuurwerk gekloot maar geen eigenbommen gemaakt. en vooral niet met kruit en een koperen buis en een hamer.

stef

Member
Ik blijf mezelf afvragen of deze milde metode werkt.
Ik ben nog steets van mening de ernstige gevolgen te laten zien.
Er zullen er genoeg zijn die zeggen, bij Jaap zie je niks aan de buitenkant dus zal het wel mee vallen.
Als ik dan kijk naar de campagne van dit jaar, tja ik persoonlijk vind het niks.
Jongenlui gaan dan juist met VW die zelfde grappen uit halen.
Daarom kies ik nog steets voor het prijsgeven van de ernstige gevolgen die vuurwerk kunnen veroorzaken als je er mee gaat experimenteren.
Daarbij vind ik het ook zaak dat er een hele belangrijke rol voor de ouders is weg gelegd.
Mijn ouders hebben mij zo vaak gewaarschuwd en de ernstige gevolgen laten zien waardoor ik kan zeggen dat ik nog nooit geexperimenteerd heb met vuurwerk.
En daarom kan ik nog steets met al mijn ogen en handen volop genieten van al het moois wat vuurwerk heet.

Groet Giron.

Laatst bewerkt:

DioR

Registered User
@ Dior en Sem,

Jullie zijn nu wat ouder maar je kan mij niet wijsmaken dat jullie toen je een jaar of 14/15 was NOOIT maar dan ook NOOIT met vuurwerk hebben ''geexperimenteerd''.

Tuurlijk wel, met rotjes heksenkringen maken, rotjes openbreken en het kruit daarvoor gebruiken om alles in een keer aan te krijgen. Ik heb nog nooit van mijn leven kruit gebruikt voor het maken van een eigen bom. Dat gaat mij te ver. Zelfs de vrienden van toen deden daar ook niet aan. Ik heb dat dus ook nog nooit meegemaakt.

stef

Member
Zoals ik al zij, ik kies persoonlijk voor de wat hardere confrontatie.
Lekker met je hoofd boven een 3 inch gaan hangen en niet weten waar je mee bezig bent is ook experimenteren met vuurwerk.
Waarom ''experimenteren'' omdat alles wat je doet waar je geen verstand van heb onder deze naam geplaatst kan worden.
zie foto.

http://i51.photobucket.com/albums/f392/namdi/Boveneenmortiergehangen.jpg

*LET OP! Schokkende foto!

Groetjes Giron

Laatst bewerkt door een moderator:

KruitFreak

Registered User
Zozo Giron, ook goedemorgen;-)

Nuttige voorlichting voor de kids.
Aan het einde begrijp ik zijn reactie niet helemaal dat hij geen vuurwerk meer gaat kopen omdat hij daardoor zijn oog heeft verloren. Wat hij heeft gedaan heeft niks met vuurwerk te maken want dat is gewoon een pijp vullen met rotzooi en dichtslaan om een harde knal te produceren. Ik ben ook jong geweest maar was op die leeftijd helder genoeg om dat soort dingen juist niet te doen. Dan maar iets minder stoer met een doos Pirats;-)

Bovenaan