Ninot exposicion 2013

Michel_G

Zilveren Member
Dit jaar is de BTW (IVA) verhoogt naar 21%. Dit treft de toch al wankele Valenciaanse sector van Fallas artiesten erg hard. (Immers, de Fallas verenigingen hebben een vast budget, dus met hogere belasting blijft er minder geld voor de pop en ook voor de artiesten over).

Er is daarom ook al tijden protest tegen deze BTW verhoging en er zijn ook al meerdere pogingen gedaan om voor deze sector een uitzondering te krijgen, dus met een lager BTW tarief, ter ondersteuning van deze branche.

Na al een paar maanden van protest is dit een soort unaniem symbool/protest waar bijna alle artiesten aan mee doen om te tonen dat ze tegen dit hoge BTW tarief zijn. Daarom zie je op bijna alle ninots dat bordje zitten.

Buiten dat zijn er trouwens ook heel veel ninots wat onderwerp betreft gewijd aan die "21%" dit jaar.

EDIT:
Heb even in mijn foto's zitten spitten en even wat voorbeelden opgezocht van een aantal "protest ninots":

184103_544796768885379_451249932_n.jpg

577197_544796738885382_975006992_n.jpg

581838_544796825552040_924983505_n.jpg

207280_544797085552014_55857640_n.jpg

285637_544797902218599_61415408_n.jpg

En zo zijn er nog wel een aantal!

Laatst bewerkt:

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Ik vind deze ook gaaf.

Ik ben er 1 x geweest.
In 2010 was ik net te laat, maar dit moet je een keer gezien hebben.

Volgens mij verkopen ze ook nog Fallas T-shirts en stikkers.
Maar ik weet niet of dat nog zo is....

Vaas

Registered User
Tijdens mijn bezoek aan Valencia ongeveer 2jr geleden heb ik ook het Fallas museum bezocht. Foto's maken was toen niet toegestaan en hier werd behoorlijk streng op toegezien...

In het museum vind je alles over de geschiedenis van Fallas en replica's van alle winnende ninots vanaf de eerste viering begin jaren '30(dacht ik), heel leuk! Ik wilde mijn reisgenoten uiteraard ook kennis laten maken met het interessantste onderdeel van Fallas nl. de vuurwerkshows in de straten/op de pleinen, alleen was de videopresentatie helaas defect.

Tip: het museum is net buiten het centrum gelegen vlakbij Jardins del Turia en vanuit het centrum ook goed bereikbaar per fiets.

Michel_G

Zilveren Member
Tijdens mijn bezoek aan Valencia ongeveer 2jr geleden heb ik ook het Fallas museum bezocht. Foto's maken was toen niet toegestaan en hier werd behoorlijk streng op toegezien...

In het museum vind je alles over de geschiedenis van Fallas en replica's van alle winnende ninots vanaf de eerste viering begin jaren '30(dacht ik), heel leuk! Ik wilde mijn reisgenoten uiteraard ook kennis laten maken met het interessantste onderdeel van Fallas nl. de vuurwerkshows in de straten/op de pleinen, alleen was de videopresentatie helaas defect.

Tip: het museum is net buiten het centrum gelegen vlakbij Jardins del Turia en vanuit het centrum ook goed bereikbaar per fiets.

In principe zijn het geen replicas, maar de echte en daadwerkelijk gespaarde ninots. Er is echter in de jaren 50 meen ik (kan ook jaren 60 geweest zijn) een grote brand geweest, waarbij er heel veel (alle?) ninots verloren of beschadigd zijn geraakt. Alles dus van voor de brand zijn grotendeels replicas, aan de hand van oude afbeeldingen. Echter, alles wat nieuwer is, zijn dus de daadwerkelijk gespaarde beelden.

Hier nog de link naar de gegevens (o.a. ook foto's van de gespaarde ninots vanaf 1934) van het Museo Fallero:
http://www.fallas.com/index.php/es/museo-fallero

Overigens is dit het topic van de ninot expositie, niet te verwarren met het museum, das echt nog wat anders.

Laatst bewerkt:

sprinkhaan

Registered User
Dit jaar is de BTW (IVA) verhoogt naar 21%. Dit treft de toch al wankele Valenciaanse sector van Fallas artiesten erg hard. (Immers, de Fallas verenigingen hebben een vast budget, dus met hogere belasting blijft er minder geld voor de pop en ook voor de artiesten over).

Er is daarom ook al tijden protest tegen deze BTW verhoging en er zijn ook al meerdere pogingen gedaan om voor deze sector een uitzondering te krijgen, dus met een lager BTW tarief, ter ondersteuning van deze branche.

Na al een paar maanden van protest is dit een soort unaniem symbool/protest waar bijna alle artiesten aan mee doen om te tonen dat ze tegen dit hoge BTW tarief zijn. Daarom zie je op bijna alle ninots dat bordje zitten.

Buiten dat zijn er trouwens ook heel veel ninots wat onderwerp betreft gewijd aan die "21%" dit jaar.

Beetje laat , maar als nog bedankt voor het antwoord!

Bovenaan