Nieuws uit Dordrecht: ,,Vuurwerk afsteken van 11 tot 1 uur bij jaarwisseling Dordrecht`

Moontan

Moderator
Medewerker
Nieuws uit Dordrecht: ,,Vuurwerk afsteken van 11 tot 1 uur bij jaarwisseling Dordrecht`

DORDRECHT - In Dordrecht lijkt er toch een politiek gesprek los te komen over het afsteken van vuurwerk op 31 december en 1 januari. GroenLinks raadslid Mary Ruisch heeft herhaalde malen via twitter laten weten, het een zinnig onderwerp te vinden. Zij weet inmiddels ook columnist Kees Thies aan haar zijde. Hij gaf deze week op zijn vaste plek in AD De Dordtenaar een overdenking. Negenhonderd klachten uit Dordrecht zijn centraal geregistreerd. Thies vindt het een goed plan om het afsteken van 11 tot 1 uur rond de jaarwisseling te beperken.

Hij schrijft:
"Vanuit Dordrecht is maar liefst negenhonderd keer een klacht ingediend bij het meldpunt vuurwerkoverlast, dat vorig jaar in het leven is geroepen door vijftien lokale GroenLinks-fracties, ondersteund door het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap. Er werd vooral geklaagd over extreem harde knallen en over vuurwerkstress bij huisdieren.

Over de angst van mijn eigen Blafmans schreef ik vorige week al, maar vandaag kom ik er nog eens op terug, omdat ik de afgelopen week diverse mailtjes en brieven ontving van een specifieke groep vuurwerkslachtoffers die je eigenlijk zelden of nooit via de media hoort klagen. Ik heb het over de vele honderden, misschien zelfs wel duizenden ouderen in stad en regio die de afgelopen dagen en avonden noodgedwongen binnen bleven. Ik citeer uit een brief van een 84-jarige Dordtse weduwnaar, woonachtig in het Stadswiel: ,,Ik doe nog dagelijks mijn boodschappen in de binnenstad, maar in de laatste dagen van december durf ik simpelweg niet meer buiten te komen. Of het nu opzet was of niet, maar twee jaar geleden kwam er zo’n harde knaller vlak voor mijn voeten terecht. Door de schrik kwam ik ten val en ik kon ook niet meer overeind komen. Met de ambulance werd ik naar het ziekenhuis gebracht en daar werd geconstateerd dat ik mijn bekken gebroken had. Die revalidatie heeft me bijna een jaar gekost.’’

Een Dordtse vrouw (haar leeftijd vermeldt ze niet, maar gezien de strekking van haar verhaal moet ze op z’n minst tachtig zijn) schreef mij het volgende: ,,Mij zul je niet buiten zien op de laatste dag van het jaar. (…) Misschien komt het doordat ik als kind het bombardement op park Merwesteyn van dichtbij heb meegemaakt en ook nog de ontploffing van de stoomketel van de kalkfabriek in de Lijnbaan. Gelukkig is de grootste narigheid nu weer voorbij.’’

Ik wil ouderen zeker niet in het hokje ‘zielig’ stoppen maar hun verhalen, ja soms ware noodkreten, hebben mij wel aan het denken gezet. Ik pleit niet voor een algeheel vuurwerkverbod, maar een korter ‘afsteekvenster’, dus niet meer op oudejaarsdag, maar louter tussen elf uur ’s avonds en één uur ’s nachts moet voor de liefhebbers toch ruim voldoende zijn?"

http://www.dordrecht.net/nieuws/201...11-tot-1-uur-bij-jaarwisseling-dordrecht.html

Galaxis

Registered User
wauw, 900 klachten , 900 mensen die klagen van de weetikveel hoeveel duizend inwoners. Poe poe zeg.

rodepo

Registered User
Nadeel van een collum is dat je van alles mag roepen . Ik vind in het hele stuk misschien 1feit . De rest is speculatie en aannames.
Ik kom zelf uit dord en begrijp die oudere mevrouw goed. Het gaat namelijk over illegaal vuurwerk,is dus al een verbod op.

sprinkhaan

Registered User
Ik woon in dordrecht en als ze het uberhaupt willen doen, want volgens mij is dit weer gelul in de ruimte, span ik hoogst persoonlijk een kort geding tegen dit besluit.

Dim

Product Beheer
Medewerker
Krijg je toch georganiseerd shows op parkeerplaatsen of pleinen! Alleen ontstoken door een hele berg liefhebbers!

Sweet Laker

Registered User
Dat hek is allang plat, alleen de massa reageert vaak wat trager op bepaalde onderwerpen. En dan zal of de pro of de anti aan het langste eind trekken. Afhankelijk van degene die het propaganda apparaat goed kan bespelen. In dit geval het anti gebeuren. Laten we hopen dat de politiek, Jorritsma even niet meegerekent, bij gezond verstand blijft en die gasten gaat aan pakken. En niet gaat belonen met skate parken en noem het maar op.

king of thunder

Registered User
Moet er niet eens iemand een vuurwerksteunpunt oprichten ? Tegenover elke klager staan mijns inziens veel meer mensen die er van genieten. Tsja en dat sommige bevolkingsgroepen (ouderen en groenlinksers ) geen zinnige dagbesteding hebben en hun ei op een andere manier kwijt moeten : lees zeuren/mierenneuken !!!
Wat is er met die CDA-kreet gebeurd ? Samen kwamen we er toch wel uit ? Tuurlijk moeten we rekening houden met een aantal specifieke gevallen , maar dit gaat de betutteling voorbij !!! Maar in het geval van dordrecht zijn er dus 900 klagers op een bevolking van 118.799 en dat is dus 0,76 % en dat is dan nog afgerond naar boven ook haha. Dus voor elke klager zijn er 131,99 genieters en dat is dan ook nog eens afgerond naar beneden. Statistieken werken dus in ons voordeel , zowel relatief als absoluut. Burgemeesters van amsterdam en groen-slinksers hebben geen peper in hun reet nodig , maar een big three c !!!

Laatst bewerkt:

rodepo

Registered User
Moet er niet eens iemand een vuurwerksteunpunt oprichten ? Tegenover elke klager staan mijns inziens veel meer mensen die er van genieten. Tsja en dat sommige bevolkingsgroepen (ouderen en groenlinksers ) geen zinnige dagbesteding hebben en hun ei op een andere manier kwijt moeten : lees zeuren/mierenneuken !!!
Wat is er met die CDA-kreet gebeurd ? Samen kwamen we er toch wel uit ? Tuurlijk moeten we rekening houden met een aantal specifieke gevallen , maar dit gaat de betutteling voorbij !!! Maar in het geval van dordrecht zijn er dus 900 klagers op een bevolking van 118.799 en dat is dus 0,76 % en dat is dan nog afgerond naar boven ook haha. Dus voor elke klager zijn er 131,99 genieters en dat is dan ook nog eens afgerond naar beneden. Statistieken werken dus in ons voordeel , zowel relatief als absoluut. Burgemeesters van amsterdam en groen-slinksers hebben geen peper in hun reet nodig , maar een big three c !!!

Je cijfers vind ik leuk je generaliseren niet.
Er zijn misschien wel ouderen en groenlinksers die van vuurwerk houden.

DioR

Registered User
Moet je nagaan dat er in het tijdsbestek van 2 uur ineens alles de lucht in word geknald wat normaal over de hele dag word verdeeld. Ik verwacht nog meer klagers... Een chaos van jewelste en een kans op nog meer ongevallen.

AWG

Registered User
ik wens ze vooral veel succes met het controleren, het moet een absolute hell zijn voor de politie om het te controleren
en om vervolgens wanneer dit niet lukt ook nog de wind van voren te krijgen van de lokale politiek.
maar dit is gewoon een slinkse truc om te laten zien van: ''zie je nu wel zelfs nu kunnen ze zich nergens aan houden we moeten er maar helemaal mee stoppen......''

1 ding moeten we goed begrijpen, wanneer we het eenmaal kwijt zijn, zal het waarschijnlijk ook niet meer alsnog heringevoerd gaan worden.

Beekje

Registered User
ik wens ze vooral veel succes met het controleren, het moet een absolute hell zijn voor de politie om het te controleren
en om vervolgens wanneer dit niet lukt ook nog de wind van voren te krijgen van de lokale politiek.
maar dit is gewoon een slinkse truc om te laten zien van: ''zie je nu wel zelfs nu kunnen ze zich nergens aan houden we moeten er maar helemaal mee stoppen......''

1 ding moeten we goed begrijpen, wanneer we het eenmaal kwijt zijn, zal het waarschijnlijk ook niet meer alsnog heringevoerd gaan worden.

Ik denk dat jij eens groot gelijk zal hebben. Kort alles maar en en dan een jaar bekijken en dan gaat het helemaal mis en dan heb je een verbod op vuurwerk en lang leven Amerika! Plus minimaal 500 ondernemers of meer die hun tent kunnen sluiten. En van de overheid en het land moet je het hebben toch........bloed sjaggie word ik er van en we zijn een week verder van het mooie gebeuren. Elk jaar weer die ********* maand of gezeur en gezeik. Zo lang doen ze er met een voetbal wedstrijd of koningsdag niet over!

joszie

Zilveren Member
Denken dat je de overlast van harde zware knallen kunt bestreiden door een verkorting van de huigige afsteek tijd.
Hieruit blijkt wel weer dat de politiek totaal niet weet waar ze mee bezig is.....

Klaarblijkelijk kunnen de overlastgevers (jongeren met illegaal knal werk) nu al niet op heterdaad betrapt worden. Hoe gaan ze dat wel voor elkaar krijgen als de afsteektijden verkort worden en 'de normale' consument nu ook gecontroleerd moet worden?

Met een dergelijke maatregelen wordt wederom de normale burger gepakt. Ondertussen kan het gespuis gewoon lekker door blijven gaan.

Ik dacht dat mensen die in de politiek zaten enigzins slim waren, maar keer op keer blijkt dat ik het mis heb......

Nederland... je bent om te huilen

Laatst bewerkt:

roelz

Registered User
Dat denk ik ook, als overdag knallen verboden gaat worden op de 31ste gaan de handhavers het extreem druk krijgen met het bekeuren van kereltjes die met NL astronautjes door de buurt zwerven; slopende klootzakjes met cobra's e.d. hebben dan nog meer vrij spel dan ze nu al hebben. Maar, op papier, in cijfers heeft de politie veel meer 'overlast' gevers gesnapt dan voorheen, goed bezig! Zo werkt politiek; maatregelen nemen die alleen goedwillende burgers treft, NIET de veroorzakers van de overlast. :sad:

Laatst bewerkt:

AWG

Registered User
het is een heel simpel principe.

-Het gewone volk is braaf en zit rustig thuis een oliebolletje en een glas champy te verorberen.
Die kun je dus makkelijk pakken, de gewone jongetjes en meisjes die ik zag met oud en nieuw hadden een brilletje op en staken astronautjes af. die kun je wel pakken..

-En dan heb je de vuurwerkdebieltjes die af en toe ergens weer eens iets opblazen en dan snel de pleitvaart nemen bijvoorbeeld op de fiets of scooter. die ze vrijwel nooit pakken...

-En dan heb je figuren zoals bijvoorbeeld:eek:nze eigen valse vuurwerk''ombudsman''(maar het werkt negatief dus ''ombuigman'' lijkt me beter) dhr koet die alles naar de klote helpt met zijn beinvloeding van de jeugdige geest doormiddel van het doorgeven van informatie waardoor iedere onbenul hetzelfde als hij gaat doen.(het is bekend dat de geest van een puber nog langer erover doet om te groeien dan eerst gedacht, nog niet echt in staat tot rationele beslissingen etc,)
Besteld koet via bombashop dan doet de rest dat ook
Besteld koet via pyroshop dan doet de rest dat ook
Gaat koet naar polen,tjechie of whatever whereever dan doet de rest dat ook.
Hij is medeplichtig aan het stimuleren en daarmee aansporen van crimineel gedrag(daar illegaal vuurwerk een strafbaar feit is).
volgen de wet laveert hij tussen alle mazen door, anders was meneer allang aangepakt.
En hij is dan ook helemaal in zijn nopjes met zichzelf daarover.
hij doet iedere dag filmpjes plaatsen en daar verdient ie zijn brood mee blijkbaar, voor de rest zal het hem waarschijnlijk een rotzorg zijn waar hij eigenlijk medeverantwoordelijk voor is.
zoals pilatus zijn handen in onschuld waste(ik heb ze immers niet gedwongen toch???)

En met deze combinatie, zijn alleen eerstgenoemden de lul (wij dus).

Bovenaan