Nieuws: 95% wil GEEN vuurwerkverbod!

Moontan

Moderator
Medewerker
Nieuws: 95% wil GEEN vuurwerkverbod!

Volgens een onafhankelijk openbaar onderzoek, gehouden onder 510 ondervraagden via opiniewebsite Onderzoekdoen.nl, wil vrijwel niemand een vuurwerkverbod in Nederland. Het afsteken van consumentenvuurwerk met oudjaar wordt door 95,9% aangemerkt als een traditie die in ere moet worden gehouden. Onaangepast gedrag wordt daarbij aangekaart als grootste oorzaak van overlastproblemen voor en rond de jaarwisseling. Deze problemen verdienen een strenge aanpak, vind 69,1% van de ondervraagden. Letsel door vuurwerk ontstaat volgens 74% voornamelijk door onoordeelkundig gebruik. 73,8% vind dat mensen die vuurwerk afsteken geen alcohol of drugs zouden moeten gebruiken en ruim 60% vind dat de rommel na oudjaar, net als bij ieder ander feest, door de mensen zelf opgeruimd hoort te worden.

Een compleet overzicht van de onderzoeksresultaten, gehouden in week 3, 2012 via www.onderzoekdoen.nl:

Welke soort overlast heeft u ervaren in de periode voor oudjaar? (meerkeuzevraag, meerdere antwoorden mogelijk).

Geluidsoverlast (knallen) 21.2%
Vernielingen 35.8%
Gevaarlijk gebruik 24.8%
Rommel op straat 18.2%

In welke mate heeft u zich hier druk om gemaakt? (meerkeuzevraag, max. één antwoord).

Zeer hoge mate 13.1%
In redelijk hoge mate 9.7%
Enigszins 11.6%
Valt wel mee 16.6%
Niet 48.9% (206/421)

Wat heeft u ondernomen om de overlast aan te pakken? (meerkeuzevraag, meerdere antwoorden mogelijk).

Ik heb de betrokken personen er op aangesproken 24.9%
Ik heb de politie ingeschakeld 2.7%
Ik heb het probleem gedeeld met mede buurtbewoners 6.1%
Ik heb er niets aan gedaan 66.3%

Welke van onderstaande oorzaken voor het overlast zou u aanwijzen als de primaire? (meerkeuzevraag, max. één antwoord).

De betrekkelijk grote mate van beschikbaarheid van zwaar illegaal vuurwerk 28.5%
Het onaangepaste gedrag van bepaalde mensen in onze maatschappij 67%
Gebrekkige handhaving door politie of justitie 4.5%

Welk soort vuurwerk zorgt naar uw mening voor de meeste overlast? (meerkeuzevraag, max. één antwoord).

Illegaal vuurwerk 54.9%
Nederlands goedgekeurd vuurwerk 1.2%
Beide soorten 7.4%
Geen van beide 36.6%

Wat vind u van de rol van consumentenvuurwerk met oudjaar? (meerkeuzevraag, max. één antwoord).

Dit hoort er beslist bij. 95.9%
Prima, maar de het zou goed zijn om speciale plekken aan te wijzen waar het mag 0.7%
Doe mij maar een centrale show waar we met de hele stad heen kunnen om 12 uur 2.9%
Vuurwerk mag van mij compleet geschrapt worden 0.5%

Welke oorzaak is naar uw mening de belangrijkste als gekeken wordt naar de letselgevallen met vuurwerk? (meerkeuzevraag, max. één antwoord).

Onoordeelkundig gebruik (stunten, niet de gebruiksaanwijzing volgen) 74%
Onvoorspelbaar gedrag van vuurwerk 1%
Onvoorspelbaar gedrag van mensen 17%
Gebruik van illegaal vuurwerk 8%

Vind u dat vuurwerk en alcohol of drugs goed samen gaan? (meerkeuzevraag, max. één antwoord).

Ja, moet gewoon kunnen. 3.9%
Ja, zolang het met mate gebeurd. 22.3%
Nee, dat gaat niet samen 73.8%

Welk aspect verdient het meeste aandacht als het gaat om de verbetering van de vuurwerktraditie met oudjaar? (meerkeuzevraag, max. één antwoord).

Het gedrag van de overlastgevers moet strenger aangepakt worden 69.1%
De hoeveelheid vuurwerk moet omlaag 1.2%
Er moet betere voorlichting komen voor een veilig gebruik 19.5%
Illegaal vuurwerk moet nog omvangrijker worden aangepakt 10.1%

Vuurwerkafval, hoe doen we dit netjes? (meerkeuzevraag, max. één antwoord).

Als iedereen zijn eigen straatje schoonveegt is er niets aan de hand 60.2%
Samen opruimen, dat hoort erbij 36.4%
Laat de gemeente dit maar opruimen. 3.4%

Bron:
http://www.vuurwerktraditie.nl/inde...actueel/253-nieuws-95-wil-geen-vuurwerkverbod

D

Deleted member 17038

Guest
Ik ben benieuwd hoeveel procent van de ondervraagden zelf vuurwerk af steekt, of het viert bij mensen die het af steken, of naar buiten gaan om te kijken naar het vuurwerk in de buurt, of niet naar het vuurwerk kijken!

Bovenaan