Nederland, Knalland (Column)

Moontan

Moderator
Medewerker
COLUMN

Nynke de Jong schrijft drie keer per week over wat haar bezighoudt.

Ah, het vuurwerkdebat is weer begonnen. Al jaren gaan er stemmen op om knalvuurwerk en vuurpijlen te verbieden. Georganiseerde vuurwerkshows met oud en nieuw zijn een stuk veiliger dan al dat particuliere geknal. De Onderzoeksraad voor Veiligheid kwam vrijdag ook met dat advies.

Ze lardeerden hun uitspraak met cijfers die er niet om liegen: elk jaar valt er een dode, zijn er een kleine 500 gewonden. De schade aan particuliere eigendommen ligt rond 14 miljoen euro, meldde de Onderzoeksraad. Voorzitter Tjibbe Joustra wil korte metten maken met de grootste veroorzakers van letsel, vernielingen en geweld. ,,Dan kom je uit op vuurpijlen en knalvuurwerk'', zei hij in deze krant.

Genoeg argumenten voor een verbod. Maar ik geloof niet dat dit er snel gaat komen. De politieke partij die hiervoor wil strijden, krijgt de beeldvorming niet snel mee. Een vuurverbod is saai, betuttelend, het verpest een gezellig feestje. Vuurwerk afsteken, dat is voor veel
mensen één keer per jaar kattenkwaad uithalen. En pak het kind zijn speeltje niet af.
Politici van de VVD en de PVV lieten al weten helemaal niks in zo’n vuurwerkverbod te zien. Dus succes voor de partijen die er nog wél voor op de bres willen springen. Ik pleit daarom voor een andere optie. Alle mensen die op 31 december nog knalvuurwerk af willen
steken, die mogen bij elkaar komen in een groot weiland, ergens in de middle of nowhere. Laten we die plek 'Knalland' noemen.
Neem vooral zoveel vuurwerk mee als je wilt, spendeer je hele eindejaarsbonus eraan. En steek het dan daar af, omringd door mensen die ook vochtige ogen krijgen van een duizendklapper, die vuurwerk pas de moeite waard vinden als je er een gehoorbeschadiging bij oploopt.

Wat een feest zal het worden! En geen buurman die erover moppert! Want iedereen in Knalland houdt van knallen! De bijbehorende risico’s zijn natuurlijk voor eigen rekening.
En al die andere mensen, die doodmoe worden van knalvuurwerk, die geen zin hebben in vuurwerkpijlen die over de grond schieten, in huisdieren die versteend van angst de hele woonkamer onder plassen, die mensen kunnen gewoon naar een georganiseerde vuurwerkshow gaan kijken.

Een fijne oud en nieuw voor iedereen. Ik denk echt dat het haalbaar is.

https://www.ad.nl/nieuws/nederland-knalland~a3ce792c/

Plum Bloom

Registered User
Column van middelbare-schoolniveau, meer is het niet. Tsja, AD.

Op ad.nl trouwens niets te vinden over de aangifte wegens smaad en laster die is gedaan tegen de corrupte haringtest van deze krant. Lafbekken.

Baron van lunt zu sas

Registered User
Bij de column had ik op Facebook gemeld dat ik m'n abonnement op had gezegd (klopt wel, maar al wat eerder gedaan) ivm deze zoveelste stemmingmakerij, is deze binnen 10 minuten verwijderd!

GMP82

Zilveren Member
Ik stel voor dat we alle azijnzijker samen op een eiland droppen.
Wat een feest zal dat worden zeg!

KoenL

Registered User
GeenStijl kwam met een topreactie op onder andere die column van Nynke:

Hee er gaan weer mensen roepen dat je een traditie best kunt aanpassen als je er daardoor voor zorgt dat het een inclusief feest wordt waar iedereen van kan genieten. Het is tijd voor oogartsen die hun eigen handel kapotmaken, cijfers verdraaiende GroenLinksers, gedoogzones, knalvrije zones, zones waar je het risico loopt Pieter Broertjes tegen te komen en hysterische ANP-typgeiten die iedere 1300 nieuwe meldingen op het vuurwerkmeldpunt een persalarrempie waard vinden. U raadt het al. Wij hebben zin in die vuurwerkdiscussie! Afgelopen week siste er een onderzoekje van de OVV (die kennelijk tijd over had tussen het Omtzigt bashen door) maar het is pas echt een knaller als het siervuurwerk van de vaderlandse columnistiek Nynke de Jong met een totaal niet werkbare oplossing op de proppen komt: "Alle mensen die op 31 december nog knalvuurwerk af willen steken, die mogen bij elkaar komen in een groot weiland, ergens in de middle of nowhere. Laten we die plek 'Knalland' noemen." Hee Nynke. Knalland bestaat al lang. Dat is de slaapkamer van Anouk. Huisdieren veroorzaken de rest van het jaar ("hij doet niks hoor"/schijten in de galerij) overlast voor mensen zonder huisdieren en iedereen die niet naar buiten wil mag gewoon binnen blijven met het nieuwe jaar. Zo. Probleem opgelost. Waar blijft dat #vuurwerkbestand?
Bron: https://www.geenstijl.nl/5139726/zie-ginds-komt-het-meldpunt/

Bovenaan