Het is een tendens dat Franse en Franstalige schietbedrijven buitenlandse hulp inschakelen. Dat zie je ook bij het inlijven van Zaragozana. Of neem het grote vuurwerk aan het meer van Annecy. Dat wordt ook geschoten door buitenlandse bedrijven.
Ze hebben een mooi land die Fransen, goeie wijn en een mooie bergen, maar vuurwerk en Fransen, nee dat zal nooit wat worden.
Ouch.. waar spot jij die trend? om te beginnen is Feu et Metal WAALS.. en dat behoort nog steeds tot belgen land. Grotere shows is het in Wallonie redelijk gebruikelijk (raar maar waar) dat men hulp inschakelt. Het liefst iets over de grens en niet Vlaams als het even kan. Een mooi voorbeeld was de opening van het trein station van Luik in 2009 wat toen geschoten werd door Luso uit Portugal.
Verder kan ik mij geen zelf respecterend Frans bedrijf herinneren die hulp van buiten Frankrijk inschakelt als een soort van trend. De grote franse bedrijven zoals Groupe-F, Ruggieri, Prestatech, Fetes & Feux, Pandora, Brezac Artifices enz die hebben geen hulp. Daarnaast heeft Frankrijk toch echt wel een oude vuurwerktraditie waar wij hier alleen maar van kunnen dromen. Bedrijven zoals Ruggieri kennen een zeer lang bestaan, opgericht in 1848, en traditie.
Annecy (Fete du lac bestaat al sinds 1927) mag en kan iedereen die dat wil op inschrijven. Met een budget van 6 ton is dat voor vele een aanlokkelijk iets. Ja de laatste jaren is het met af en aan Parente geweest. Is ook niet zo gek (als je je wat verdiept in de geschiedenis en cultuur) vooral het zuid oosten van Frankrijk heeft van oudsher veel shows die geschoten worden door Noord Italiaanse bedrijven zoals Parente en Panzera. Is dus geen trend maar iets wat uit een verleden afkomstig is. Overigens hebben ook een Ruggiere, Prestatech en Fetes & Feux hebben daar geschoten hoor.
Wat heb jij trouwens tegen Frankrijk en het Franse vuurwerk (bedrijven)? Is de 2e keer nu al dat je zo lekker fel van leer trekt tegen Ruggieri :tounge:
Maar goed,
Ik heb nog wat beelden terug zitten kijken. De aanleiding was dus dat Mons de culturele hoofdstad van Europa is dit jaar. En ik verwacht voor het slot ergens inde herfst van dit jaar nog wel een show. Ik heb hier en daar nog wat meer beelden gezien en ik blijf het een erg abstracte show vinden. Hier kan je trouwens nog fotos vinden van de voorbereidingen:
https://www.facebook.com/pages/fans-de-hermanos-caballer-pirotecnicos/307925197657