Minister: ‘Wangedrag kan echt niet, maar geen vuurwerkverbod

Moontan

Moderator
Medewerker
Minister: ‘Wangedrag kan echt niet, maar geen vuurwerkverbod

Minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid (CDA) gaat binnenkort nog een keer kijken wat er gedaan kan worden om een einde te maken aan de toenemende problemen tijdens de jaarwisseling. Een landelijk vuurwerkverbod is wat hem betreft echter geen oplossing.

“Dit kan gewoon echt niet”, citeert persbureau ANP de minister als hem wordt gevraagd naar de incidenten rond de jaarwisseling. Dit aantal steeg deze jaarwisseling met 10 tot 12 procent. Zo werden hulpverleners vaker aangevallen met vuurwerk of kregen zij met ander geweld te maken.

Vuurwerkverbod
Al langer wordt een landelijk vuurwerkverbod als oplossing voor de problemen gezien. Onder andere de Onderzoeksraad voor Veiligheid, gemeenten en regeringspartij ChristenUnieomarmen dit plan. De minister wil daar echter nog niet aan. Grapperhaus denkt dat een meldplicht voor mensen die zich misdragen beter helpt. Burgemeesters kunnen raddraaiers opdragen zich bij de volgende jaarwisseling te melden bij de politie. De politie zou graag zien dat die bevoegdheid vaker gebruikt gaat worden. De minister zal dit in het geplande overleg met de burgemeesters extra benadrukken

https://wnl.tv/2019/01/11/minister-wangedrag-kan-echt-niet-maar-geen-vuurwerkverbod/

AWG

Registered User
verbod gaat er gewoon komen, komende jaren maar wat extra bewaren van jullie favoriete artikelen.
heb je tenminste nog iets voor o&n 2024-2025.
:unsure:

rodepo

Registered User
Zo werden hulpverleners vaker aangevallen met vuurwerk of kregen zij met ander geweld te maken.
typisch anp. Verkeerd geformuleerd. het had moeten zijn: zo hadden hulpverleners vaker last van geweldplegingen door onder andere, vuurwerk, bakstenen, intimidatie, enz.
maar ja, volgens Klaver is een vuurwerkverbod de oplossing. Want dan is agressie tegenover hulpverleners in 1 keer opgelost.

AWG

Registered User
Ik begin zo onderhand te denken dat AWG ....... nou ja, laat maar
Wel eens van self fulfilling prophecies gehoord?
Je ondermijnd je eigen hobby met je constante negatieve uitlatingen.
En nee, totaalverbod kan niet gebeuren vanuit Europees oogpunt bekeken is dat slecht beleid.

-awg een mol is?
-awg graag een verbod wil?
-awg perse zijn gelijk wil krijgen?
kan van alles zijn beste baron.

jaren geleden een discussie hier gehad over nieuwsberichten die negatief zijn dat we die niet zouden moeten plaatsen.
de algemene mening hier was dat al het nieuws gemeld moest worden ook het negatieve.
ok prima dan gebeurd dat,
maar om dan tegen mij over self-fullfilling prophecy te beginnen is ridicuul.

jij denkt dat als mensen hier positief of negatief praten over wat er gaande is in vuurwerkland invloed heeft in de uiteindelijke besluitvorming van de overheid?
ik zou willen dat we zoveel macht hadden.

kunnen we wel zweverig over gaan zitten doen maar de feiten spreken voor zich en anders verzinnen ze die zelf wel.
dit zijn de laatste jaren van de vvd onder teflon markie, zijn opvolgers zullen minder makkelijk ergens mee weg komen dan teflon markie dat wel kon.
de volgende kabinetten worden dus waarschijnlijk links/midden ''sociaal, liberaal en christelijk'' georienteerde kabinetten, en die zijn allemaal tegen vuurwerk.
maar er zijn er maar een paar hier die die logica inzien voor wat die is. over 2 jaar moet er opnieuw gestemd worden..

voor de duidelijkheid ik help het jullie hopen zo hard als ik kan.
maar ik verlies de realiteit niet uit het oog , ook niet door blind op mijn hobby te staren.
frustraties schrijf ik altijd van me af, en als je geen zin hebt om dat te lezen dan doe je dat maar niet.
en anders geven ze me maar een ban.

Raikkonen

Registered User
Ik moet nog zien dat de mogelijkheid voor een lokaal vuurwerkverbod er komt. Hierover zal het kabinet in gesprek moeten met de VNG, belangenbehartiger van de gemeenten. Die hebben al aangegeven dat zo'n maatregel niet te handhaven is en er een waterbedeffect zal optreden. Ook veel individuele burgemeesters hebben dat al aangegeven. Ik zie het nog wel gebeuren dat ze dan uiteindelijk toch weer bij vuurpijlen en knalvuurwerk uitkomen. Niet zozeer omdat dat beargumenteerd is, maar omdat de maatschappelijke druk op een gegeven moment zo groot wordt dat er een maatregel moet worden genomen. Welke dat dan is, maakt politiek gezien niet veel meer uit. Voor een verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen is in ieder geval draagvlak bij gemeenten en politie.

Koetje

Registered User
R
-awg een mol is?
-awg graag een verbod wil?
-awg perse zijn gelijk wil krijgen?
kan van alles zijn beste baron.

jaren geleden een discussie hier gehad over nieuwsberichten die negatief zijn dat we die niet zouden moeten plaatsen.
de algemene mening hier was dat al het nieuws gemeld moest worden ook het negatieve.
ok prima dan gebeurd dat,
maar om dan tegen mij over self-fullfilling prophecy te beginnen is ridicuul.

jij denkt dat als mensen hier positief of negatief praten over wat er gaande is in vuurwerkland invloed heeft in de uiteindelijke besluitvorming van de overheid?
ik zou willen dat we zoveel macht hadden.

kunnen we wel zweverig over gaan zitten doen maar de feiten spreken voor zich en anders verzinnen ze die zelf wel.
dit zijn de laatste jaren van de vvd onder teflon markie, zijn opvolgers zullen minder makkelijk ergens mee weg komen dan teflon markie dat wel kon.
de volgende kabinetten worden dus waarschijnlijk links/midden ''sociaal, liberaal en christelijk'' georienteerde kabinetten, en die zijn allemaal tegen vuurwerk.
maar er zijn er maar een paar hier die die logica inzien voor wat die is. over 2 jaar moet er opnieuw gestemd worden..

voor de duidelijkheid ik help het jullie hopen zo hard als ik kan.
maar ik verlies de realiteit niet uit het oog , ook niet door blind op mijn hobby te staren.
frustraties schrijf ik altijd van me af, en als je geen zin hebt om dat te lezen dan doe je dat maar niet.
en anders geven ze me maar een ban.
Rustaaaaaaghh. Ik ben ook niet al te positief over de toekomst maar wij zijn overduidelijk glas half leeg types (ik noem het zlef ook vaak realistisch :) Er zijn gelukkig nog heel veel glas half vol types. Heb daar wel bewondering voor. Probeer ook zekf tegenwoordig vaker op die manier tegen zaken aan te kijken, soms lukt het, vaak ook niet. Aard van het beestje veranderen blijft lastig, Maar ook al komt er een verbod, er zal altijd vuurwerk worden afgestoken in Nederland met de jaarwisseling. Ook door mij en hopelijk ook door jou. De regelmatige posters hier zijn allemaal pyro voor het leven, dat kan niet anders.

AWG

Registered User
R

Rustaaaaaaghh. Ik ben ook niet al te positief over de toekomst maar wij zijn overduidelijk glas half leeg types (ik noem het zlef ook vaak realistisch :) Er zijn gelukkig nog heel veel glas half vol types. Heb daar wel bewondering voor. Probeer ook zekf tegenwoordig vaker op die manier tegen zaken aan te kijken, soms lukt het, vaak ook niet. Aard van het beestje veranderen blijft lastig, Maar ook al komt er een verbod, er zal altijd vuurwerk worden afgestoken in Nederland met de jaarwisseling. Ook door mij en hopelijk ook door jou. De regelmatige posters hier zijn allemaal pyro voor het leven, dat kan niet anders.

bedankt kerel, denk er zelf precies zo over.
mijn berichten zijn ook niet om tegen schenen te schoppen van wie dan ook, ik ga er altijd vanuit dat diegene die het niet willen lezen het gewoon negeren.
mijn aard van ik als beestje zijnde is dat ik frustraties van me af schrijf/praat , ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is.

die laatste zin ben ik het helemaal mee eens, daarom neem ik hier niemand ook maar iets kwalijks uiteindelijk zijn we allemaal alleen maar hier omdat we 1 gezamenlijke passie hebben.:)

GMP82

Zilveren Member
Even over de VNG, die waren 2-3 jaar geleden lang niet zo realistisch als raikkonen nu aangeeft. Ik hoop oprecht dat ze het licht gezien hebben (of zoals grapperhaus er blijk van geeft het te snappen).
Maar ik deel de vrees dat onze hobby in een volgende kabinetsperiode naar de klote gaat als gevolg van symboolpolitiek en (s)linkse doordrammerij. Die laten geen kans onbenut om hun wil door te douwen als ze ergens in het zadel zitten. Zie Amsterdam. Wie volgt?

3fire3boy3

Registered User
Wat ook nog kan helpen is tegen het eind van het jaar een campagne op tv/radio om gebruik van vuurwerk onder invloed van alcohol ten zeerste af te raden.
kan een hoop ongelukken voorkomen en die jeugd die tegen hulpverleners tekeer gaat is denk ik vaker onder invloed als niet.

wit1704

Registered User
Net weer bij Jenik. Rotterdamse burgermeester denk dat ECHT met het VERBIEDEN van knalvuurwerk en vuurpijlen het "oud en nieuw" geweld naar bijna 0 reduceerd.
Wat een tunnel visie. Hij geloofd echt in zijn eigen utopie.

Auto's en huizen schijnen nu spontaan volgens de burger vader door vuurpijlen en knalvuurwerk in de fik te vliegen.
Ja, met zo iemand is niet te praten.

Raar ook dat hij alleen de grote steden steeds in zijn gedachte heeft. Maar goed Jenik zegt dan ook niet bv dat het in Drente en Friensland geen probleem is.

Koetje

Registered User
Zapte langs de grote veren in de reet van Aboutaleb show en vroeg mij al af of het ook nog even over vuurwerk zou gaan. Ze hebben gewoon geen flauw benul. Amsterdam dat denkt het af te kunnen doen met een consumentenshowtje, deze beste man, Krikke die het vreugdevuur willen en wetens volledig laat ontsporen. Halsema met haar belachelijke pamfletten voor vuurwerkvrije straten etc etc. Treurig eigenlijk.

AWG

Registered User
Zapte langs de grote veren in de reet van Aboutaleb show en vroeg mij al af of het ook nog even over vuurwerk zou gaan. Ze hebben gewoon geen flauw benul. Amsterdam dat denkt het af te kunnen doen met een consumentenshowtje, deze beste man, Krikke die het vreugdevuur willen wetens volledig laat ontsporen. Halsema met haar belachelijke pamfletten etc etc. Treurig eigenlijk.

daarom zeg ik wat ik zeg, daarom ben ik negatief gestemd , dat dus.
omdat wij gewoon domweg geen eerlijke kans krijgen, en dat ook nooit gaat gebeuren.
aan de ene kant de klootzakjes, aan de andere kant de 1kamscheerders.
what could go wrong??

adgertic

Registered User
Net weer bij Jenik. Rotterdamse burgermeester denk dat ECHT met het VERBIEDEN van knalvuurwerk en vuurpijlen het "oud en nieuw" geweld naar bijna 0 reduceerd.
Wat een tunnel visie. Hij geloofd echt in zijn eigen utopie.

Auto's en huizen schijnen nu spontaan volgens de burger vader door vuurpijlen en knalvuurwerk in de fik te vliegen.
Ja, met zo iemand is niet te praten.

Raar ook dat hij alleen de grote steden steeds in zijn gedachte heeft. Maar goed Jenik zegt dan ook niet bv dat het in Drente en Friensland geen probleem is.
Er was laatst in mijn wijk de mogelijkheid om met het college van burgemeester en wethouders in gesprek te gaan. Moest je wel van tevoren aanmelden en je onderwerp aangeven..... Ik heb aangegeven te willen praten over veiligheid in de wijk en de viering van belangrijke Nederlandse tradities. Ik kreeg als reactie dat de reacties overweldigend waren en dat b&w helaas geen mogelijkheid zou hebben met me in gesprek te gaan..... verassend ook.

Ik blijf proberen de gebiedscommisie alhier (en een ieder die ook maar iets te vertellen heeft binnen de gemeente) te overtuigen dat de ellende niet van ons geliefde vuurwerk komt..... wie weet kan ik de traditie voor aankomend jaar nog redden.....

Bovenaan