Minder vuurwerk in beslag genomen dan vorig jaar

Moontan

Moderator
Medewerker
Minder vuurwerk in beslag genomen dan vorig jaar

De politie heeft dit jaar tot nu toe met 18.183 kilo illegaal vuurwerk aanzienlijk minder vuurwerk in beslag genomen dan in dezelfde periode vorig jaar.
Dat laat een woordvoerster van de politie donderdag weten.

De teller (die 1 oktober ging lopen) stond medio december 2013 op 31.679 kilo verboden vuurwerk. De daling heeft er mogelijk mee te maken dat het gewicht van vuurwerk de laatste jaren afneemt.

''Tot nu toe zijn er vaker kleinere artikelen zoals cobra’s aangetroffen. Een aantal jaar terug ging het vooral om het grotere Chinese vuurwerk zoals grote rollen en flowerbeds. De cobra’s wegen een stuk minder, maar zijn net zo gevaarlijk en soms zelfs gevaarlijker’’, aldus de woordvoerster.

Verder laat ze weten dat er dit jaar net zoveel onderzoek wordt gedaan door de politie, maar dat er tot nu toe minder grote ''vangsten'' zijn gedaan.

Big 5
De politie richt zich daarbij vooral op de bestrijding van de zogenoemde 'Big 5'. Hieronder vallen lawinepijlen, shells, batterijen, Romeinse kaarsen en bangers (zoals cobra's).

De afgelopen vier jaar werd jaarlijks in totaal tussen de 92.000 en 98.000 kilo verboden vuurwerk in beslag genomen. Met uitzondering van de jaarwisseling van 2013, toen de politie 122.000 kilo vuurwerk in beslag nam.

http://www.nu.nl/binnenland/3950427/minder-vuurwerk-in-beslag-genomen-dan-vorig-jaar.html

Vuurwerk023

Registered User
Geloof niet zo zeer dat het komt omdat het vuurwerk lichter weegt eerlijk gezegd... altijd op zoek naar een excuus die slappe hap.. Verder is het wel fijn dat er een afname tot nu toe is.

rodepo

Registered User
euh misschien loop ik achter hoor, maar wat bedoelen ze met romeinse kaarsen? ik neem aan dat ze niet de gewone romeinse kaarsen bedoelen.

Pancake77

Registered User
euh misschien loop ik achter hoor, maar wat bedoelen ze met romeinse kaarsen? ik neem aan dat ze niet de gewone romeinse kaarsen bedoelen.

Dat vraag ik me ook al een tijdje af, behoort tot Big 5, heeft iemand ze al eens gezien of is dat zoiets als Bigfoot?

Vuurwerk023

Registered User
Dat vraag ik me ook al een tijdje af, behoort tot Big 5, heeft iemand ze al eens gezien of is dat zoiets als Bigfoot?

Op de site van de politie staat dit:

84CwZyU.png

Professionele kaarsen dus

Pancake77

Registered User
Vreemde eend in de big 5 reeks vind ik, zou juist zeggen gooi die pruts Romeinse kaarsen uit de handel en zet er deze voor terug, stukken veiliger imo.

cracker

Registered User
de hoeveelheid in beslag genomen vuurwerk is ten opzichte van eind jaren negentig begin millennium sowieso laag. In 1999 400000 kilo in 2000 zo ongeveer 200000 kilo, 1995 350000 kilo, 1996 250000 1997 150000. Weliswaar waren toen de chinese rollen erg populair voor 75-125 guldentjes had je een rolletje

Bovenaan