'Minder mensen van plan vuurwerk te kopen'

Moontan

Moderator
Medewerker
'Minder mensen van plan vuurwerk te kopen'

AMERSFOORT -
Gezamenlijk slaan Nederlandse consumenten komende week naar verwachting minder vuurwerk in voor oud en nieuw dan vorig jaar. Het aantal mensen dat van plan is rotjes, fakkels of pijlen te kopen, is gedaald van 25 naar 22,5 procent, blijkt uit een enquête van onderzoeksbureau Q&A onder ruim 1600 respondenten.

De hoeveelheid mensen die vuurwerk koopt, loopt al langer terug. „Het is daarom moeilijk te zeggen of deze daling door de crisis komt”, stelt een woordvoerder. Volgens hem zullen mensen die wél vuurwerk aanschaffen hieraan ongeveer evenveel besteden als vorig jaar: gemiddeld zo'n 60 euro.
Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland (BPN) meldde een week geleden dat in de voorverkoop nu juist meer vuurwerk wordt verkocht dan in 2011. De branche vond het toen echter te vroeg om een voorspelling te doen voor de hele decembermaand. Vorig jaar werd er in totaal zo'n 70 miljoen euro in knallers en siervuurwerk omgezet.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/21176132/___Minder_mensen_kopen_vuurwerk___.html

boozebelly

Registered User
Als deze daling nog even zo doorgaat zullen er de komende jaren vast nog wel een aantal importeurs over de kop gaan. Vergis je niet, 2,5% minder mensen staat voor een slordige 400.000 consumenten die er de brui aan geven. En zo'n daling is dus al een aantal jaren aan de gang. Verbazend eigenlijk dat er nog zoveel importeurs overeind staan. Statistisch gezien zou je denken dat er een aantal importeurs op wankelen moeten staan, dat kan haast niet anders.

TheBrut3

Registered User
Volgens mij is dat echt dikke duim werk. Vorig jaar stond nog overal dat 2011 het vorige verkoop had verbroken.
Nee, die eigen onderzoekjes van een krant doen het hem niet voor mij.

TheChain

Registered User
Volgens mij is dat echt dikke duim werk. Vorig jaar stond nog overal dat 2011 het vorige verkoop had verbroken.
Nee, die eigen onderzoekjes van een krant doen het hem niet voor mij.

Mee eens, en zeker de berichten die de Televaag altijd over het vuurwerk naar buiten brengt zijn per definitie altijd negatief getint.

Beekje

Registered User
Is zeker nog te vroeg maar er het loopt wel vreemd. BPN heeft gelijk dat de voorbestellingen een week geleden nog voorop liepen maar daar is deze week wel verandering in gekomen. De bedragen zijn heel verschillend en met de folder lopen wij stukken achter dan vorig jaar. Internet loopt iets op maar dat komt omdat er bij ons daar meer word uitgegeven.

Het is gewoon afwachten tot de eerste verkoop dag, dan weten we hoe het echt zal gaan verlopen maar alles beter dan vorig jaar en denk dus stabiel t.o.v. 2010 (2011 was echt geen goed jaar, en dat is al maanden bevestigd geweest)

Ben ook wel benieuwd of er hier minder word uitgegeven of gelijk? Ik hoor en zie velen roepen ik heb het niet meer dus moet minder etc. Terwijl er waanzinnig veel aanbiedingen zijn, nimmer nog nooit zo veel!! Dus aan de prijzen kan het niet liggen. In de voorbestellingen dan he.

Hairy Harry

Registered User
Ik heb in twee berichten bij vuurwerkgerelateerde berichten genoemd dat de telegraaf bewust berichten niet plaatst, en altijd negatief is over vuurwerk. Vervolgens volgen er twee berichten zonder reaktiemogelijkheid. De telegraaf stopt wederom zijn kop in het zand. En als je dan een mail wil sturen naar de redactie, is de desbetreffende pagina met contact gegevens niet beschikbaar. Ik zal niet de eerste zijn die het probeert, ook niet de enige, en ook niet de laatste, maar het is zo jammer dat een krant als de telegraaf, die toch veel gelezen word, zich zo uitspreekt tegen vuurwerk.

Earthquake

Registered User
Laten we de cijfers halverwege januari nog eens bekeken. De telegraaf is altijd zeer tendentieus en probeert de massa een bepaalde richting op te krijgen door naar eigen voorkeur het nieuws te verslaan. Even het jaar afwachten. Het zal mij niet verbazen als er uiteindelijk weer geplust wordt.

passion fruit

Registered User
Dat kan wel zo zijn maar laatst werd er op het nieuws al medegedeeld dat er al meer vuurwerk besteld is in vergelijking met vorig jaar dus ik vraag me af of dat wel klopt dat er minder mensen van plan zijn vuurwerk te kopen.
Zie hier:

Laatst bewerkt:

Michel_G

Zilveren Member
De berichtgeving rondom de totale verkoop/omzet is sowieso beetje vaag altijd. Afgelopen jaar ook zo: werd vanuit diverse kanten (zelfs vanuit de branche zelf) vermeld dat er geplust werd, terwijl ik bijna alleen maar winkeliers heb gehoord die stuk voor stuk allemaal een min hadden. Behoorlijk tegenstrijdig dus. Ook vanuit diverse importeurs (die eerst verklaarden dat de verkoop juist zeer goed ging) later toch te horen gekregen dat heel veel van hun dealers absoluut minder omzet hadden.

Kortom, blijft lastig verhaal.

Moontan

Moderator
Medewerker
Onderzoeksburo,s hebben er wel vaker naast gezeten kan ik mij vaag herinneren.
En 1.600 respondenten vind ik niet representatief op een inwonersaantal van ruim 16.000.000 inwoners.
Het nadeel van dit soort berichtgeving is echter dat mensen door dit soort berichten beinvloed worden, zoals dat met de crisis bijvoorbeeld ook het geval is.

TheBrut3

Registered User
En het ligt er ook aan waar je het vraagt aan de 1600 mensen en wanneer. Als je het op een normale werkmiddag vraagt in het centrum waar alle vrouwen boodschappen doen, dan zal je meer "Nee, wij kopen niets" krijgen dan als je bij ons drop op zaterdagmiddag bij de Boerenbond gaat staan.

Bovenaan