Mentaliteit

Corné-Original

Registered User
Ik vind het vrij moeilijk om hier over de mentaliteit van de jeugd te beginnen,maar ik las een post over vuurwerk in de brievenbus bij ouderen.
De mentaliteit van de jeugd in Nederland valt me erg op in vergelijking met onze buurlanden.Als voorbeeld neem ik de brood en drank automaten in Belgie.Is een normaal straatbeeld en ieder heeft er belang bij.Even een brood of een pintje halen in de avond? Geen probleem. In Nederland is zo'n automaat ondenkbaar omdat hij in de kortste keren kapot wordt gemaakt.Hier in Oisterwijk hebben we tot vorig jaar een broodautomaat gehad,maar de eigenaar vond het tijd om er mee te stoppen na de zoveelste vernieling.In Duitsland kom ik nog echt sigarettenautomaten tegen.Hier zou deze nog geen uur hangen als de avond valt.
Ik sta met regelmaat in de winkel en op zondagochtend komen er jongeren die er al een nacht op hebben zitten vragen om zware knallers want ze willen die of die ander opblazen.Ik scheer natuurlijk niet alle jeugd over één kam,maar het grote deel denkt gelijk als ze in bezit zijn van vuurwerk:Wat ga ik vernielen?
Waar komt eigenlijk die mentaliteit vandaan? Ik weet ook dat je overal in de EU bij de tankstations een biertje kunt kopen,maar niet in Nederland.Waarom? Omdat de jeugd zich niet kan inhouden.Zoals met zoveel dingen.Ik begrijp daarom die agressie en vernielzucht niet.Hoe zou de mentaliteit van de jeugd kunnen veranderen denk je?

Stefan Tetteroo

Registered User
Als je de ouders voor de financiele schade laat op draaien is de vernielzucht gauw genezen denk ik. Ik zie het met oud en nieuw, maar ook daarbuiten zoveel. Dan liggen de ruiten van een bushokje er uit en dan denk ik: Was dat nou zo leuk? Ik denk gewoon dat de straffen voor deze overtredingen veel te laag liggen.

jetztgehtslos

Registered
Leuk Corné. Je vergeet echter één cruciaal punt. Dat er ook zat volwassenen zijn die zich ernstig misdragen!
De vernielingen die ik gepleegd heb zien worden tijdens een jaarwisseling in 2007 in Den Haag en gigantische vechtpartijen in 2006 in Rotterdam werden veelal gepleegd door gasten van 30 jaar en ouder.

En je snijdt alcoholmisbruik aan. Terecht. Maar instellingen voor verslavingszorg maken zich momenteel ernstig zorgen over de 50 plussers aangezien er onder die doelgroep een enorme toename is van mensen die ruim te veel drinken.

Ik heb er begrip voor dat je een om je frustratie een plek te geven een stuk schrijft. Maar ik kan mij hier niet geheel in vinden. Om eerlijk te zijn, vind ik je stukje erg stigmatiserend richting jongeren. Ouderen zijn veelal geen spat beter. Hoogstens zijn ze hun wilde haren kwijt, maar zodra er drank of drugs in het spel zijn, worden die zogenaamde fatsoenlijke volwassenen ook asociaal.

Corné-Original

Registered User
Leuk Corné. Je vergeet echter één cruciaal punt. Dat er ook zat volwassenen zijn die zich ernstig misdragen!
De vernielingen die ik gepleegd heb zien worden tijdens een jaarwisseling in 2007 in Den Haag en gigantische vechtpartijen in 2006 in Rotterdam werden veelal gepleegd door gasten van 30 jaar en ouder.

En je snijdt alcoholmisbruik aan. Terecht. Maar instellingen voor verslavingszorg maken zich momenteel ernstig zorgen over de 50 plussers aangezien er onder die doelgroep een enorme toename is van mensen die ruim te veel drinken.

Ik heb er begrip voor dat je een om je frustratie een plek te geven een stuk schrijft. Maar ik kan mij hier niet geheel in vinden. Om eerlijk te zijn, vind ik je stukje erg stigmatiserend richting jongeren. Ouderen zijn veelal geen spat beter. Hoogstens zijn ze hun wilde haren kwijt, maar zodra er drank of drugs in het spel zijn, worden die zogenaamde fatsoenlijke volwassenen ook asociaal.
Ik ben het wel met je eens op sommige punten.Jazeker zijn er ook volwassenen die zich niet kunnen gedragen en ik scheer zeker niet alle jeugd over een kam,maar waar komt die vernielzucht vandaan? In andere landen zie ik dat niet zo

bluebear

Registered User
nou ben ik in de leeftijd die je jeugd noemt, maar ik moet toch zeggen dat het hier elk jaar stukken minder word.
verschild ook behoorlijk of je in de stad woont of in een dorp ik denk toch dat de sociale controle in een dorp beter is.

jetztgehtslos

Registered
Ik ben het wel met je eens op sommige punten.Jazeker zijn er ook volwassenen die zich niet kunnen gedragen en ik scheer zeker niet alle jeugd over een kam,maar waar komt die vernielzucht vandaan? In andere landen zie ik dat niet zo

Nog steeds denk ik dat het te maken heeft met verveling. Dat is iets van alle tijden. Als ik hoor wat er vroeger allemaal niet gebeurde. Er kwam alleen veel minder aan het licht. En wat er wel aan het licht kwam, daar werd veel rustiger op gereageerd.

In het buitenland gebeuren ook zat dingen die niet door de beugel kunnen. Alleen daar komt het minder snel aan het licht. Hier in Nederland hebben we de ziekelijke neiging alles maar in de media te brengen. Als er ergens een ruit sneuvelt, dan staat dat morgen in de krant. Ik denk dat de media een hele negatieve rol spelen in de verslaglegging van incidenten. Vergelijk het eens met Duitsland of Engeland. Veel ongeregeldheden halen niet eens de krant meer. Maar het is er nog steeds wel.

Spaanse kranten schrijven dan weer niet over de handelswijze van de Guardia Civil, maar ook in Spanje gebeuren zat dingen die niet horen.

Neem dan Italie en Griekenland. Daar zijn protestacties en de stenen vliegen in het rond. Vandaag nog is er een ministerie in de brand gestoken in Rome.

Er is een spreekwoord dat iets over het gras van de buren zegt. Misschien is dat een mooi spreekwoord om eens bij stil te staan.

Laatst bewerkt:

Corné-Original

Registered User
Nog steeds denk ik dat het te maken heeft met verveling. Dat is iets van alle tijden. Als ik hoor wat er vroeger allemaal niet gebeurde. Er kwam alleen veel minder aan het licht. En wat er wel aan het licht kwam, daar werd veel rustiger op gereageerd.

In het buitenland gebeuren ook zat dingen die niet door de beugel kunnen. Alleen daar komt het minder snel aan het licht. Hier in Nederland hebben we de ziekelijke neiging alles maar in de media te brengen. Als er ergens een ruit sneuvelt, dan staat dat morgen in de krant. Ik denk dat de media een hele negatieve rol spelen in de verslaglegging van incidenten. Vergelijk het eens met Duitsland of Engeland. Veel ongeregeldheden halen niet eens de krant meer. Maar het is er nog steeds wel.

Spaanse kranten schrijven dan weer niet over de handelswijze van de Guardia Civil, maar ook in Spanje gebeuren zat dingen die niet horen.

Neem dan Italie en Griekenland. Daar zijn protestacties en de stenen vliegen in het rond. Vandaag nog is er een ministerie in de brand gestoken in Rome.

Er is een spreekwoord dat iets over het gras van de buren zegt. Misschien is dat een mooi gezegde om eens bij stil te staan.

Vernielingen als brievenbussen opblazen en vuurwerk bij mensen binnen gooien komt dus volgens jou uit verveling? De andere verhalen die je aankaart hebben betrekking op protesten etc. Ik doel op de vernielzucht van onze jongens

jetztgehtslos

Registered
Ik denk dat het inderdaad uit verveling en baldadigheid komt. Mogelijk wraak. Maar dan blijf ik puur speculeren. De enige die kan vertellen wat het motief is voor deze daad, is de dader zelf.

Ik heb er moeite mee om te verzinnen wat voor mij de reden zou zijn om ergens vuurwerk naar binnen te gooien. Ik begrijp het niet en kan er gewoon niet met mijn hoofd bij. Ik zou niet weten in wat voor toestand ik moet zou zijn om zoiets te doen en ik denk de meeste mensen het uberhaupt niet in het hoofd halen vuurwerk bij iemand naar binnen te gooien.

Overigens haalde ik die andere voorbeelden aan om aan te geven dat er overal wel wat is.

Corné-Original

Registered User
Het is zeker overal wat. Maar in onze buurlanden blijft het straatmeubilair en de automaten wel intact als de mensen vuurwerk in handen krijgen.Ook een voorbeeld: Enkele jaren terug in Valencia tijdens de Fallas gooide een Nederlander vuurwerk in een brievenbus.Stond ontzettend stoer bij zijn maten, maar ik kots van dat soort volk.

jetztgehtslos

Registered
De meeste vuurwerkliefhebbers zullen zich inmiddels wel irriteren aan gesloop. Dat je gefrustreerd raakt door wangedrag vind ik niet meer dan logisch.

Maar nu komt de grote vraag, wat kunnen wij er zelf aan doen om dergelijk gedrag tegen te gaan?

Hoe hebben jullie de jongeman in Valencia gewezen op zijn stomzinnige gedrag om vuurwerk in een brievenbus te doen?

Richardus

Registered User
Geinig voorbeeld: ga naar een muziekfestival in Nederland of België en je staat op de camping op een vuilnisbelt. Ranzige boel, en op sommige festivals kun je niks in je tentje laten liggen omdat het er uit gestolen wordt, tot aan 't opensnijden of in de fik steken van je tent aan toe (Dour is er berucht om).
Ga naar een grindcore-festival in Tsjechië (ruige luitjes, zou je denken); ze ruimen alle afval achter hun kont op, ze helpen elkaar, zijn zuinig en schoon.
Binnen Nederland zie je dat verschil tussen bv. een Lowlands en Roadburn. Dat laatste is een luide gitarenfestival waar lui vanuit de hele wereld op afkomen met een gedeeld verlangen om er een fijn weekend van te maken. De camping is schoon en rustig 's nachts. Heb je dat ooit op Lowlands meegemaakt? Daar moet het feesten 's nachts en overdag lopen ze met de kater. Omgekeerde wereld.

Wat ik wil zeggen; het lijkt te gaan om welvaart. De generatie in ons noordwest-Europa heeft enkel voorspoed gekend en hebben alles altijd voorhanden gehad. The economic sky was the limit. Ze kunnen notabene voor duizenden euro's vuurwerk de lucht in knallen. Ze kunnen hun tijd verdoen met achter de computer zitten spelletjes te spelen, zonder enig zorgen om hun biologisch overleven te waarborgen. Komt het geld niet binnen, dan is er wel de uitkering. Nog steeds geld zat.
Ken je 't gezegde 'you don't know what you got 'til it's gone'? Waarom zou je niet je driften botvieren op een brievenbus als die er de volgende dag gewoon weer staat? In een armer land is daar geen geld voor en kunnen ze volgende week hun liefdesbriefies (bij wijze van spreken) niet op de bus doen. Eigen schuld, dikke bult. Dat bestaat in een rijk land als dit niet. Daarom dat elke straf ook z'n doel voorbijschiet om dat je niet wezenlijk bedreigd wordt/voelt in je voortbestaan. Het wakkert des te meer, zeker als je tussen de inmates komt te zitten, de ongebreidelde uiting van agressie en woede aan.

Het is dus vooral een probleem van economie gekoppeld met psychologie. De oudjes hebben alles opgebouwd, dank u doei, we hebben u niet meer nodig. De jongeren hebben totaal geen besef van wat het heeft gekost om alles op te bouwen; de zuinige jaren, de oorlog vroeger, het bloed zweet en tranen om deze welvaart te winnen. De generatie volwassenen zijn ook allemaal van na de oorlog en hebben als kind de opbouw van de huidige welvaart meegemaakt. Die hebben opeens ook alle vrijheid in economische zin, want the sky is the limit.
Op het moment dat alles altijd beschikbaar is (zie de gangpaden met smaken chips...en maar klagen als net die ene smaak niet voorhanden is) gaat een organisme voorbij het overlevings-mechanisme. Bij de mens werkt het zo dat vanuit het ik-besef de verlangens en driften (lekker Freudiaans) het voortouw gaan nemen. Ikke ikke, is waar het gros van de mensen nog altijd in verkeren. En ja, respect delft daarin gruwelijk het onderspit.

Hoeveel oudjes ik niet hoor zeggen dat we het té goed hebben, dat mensen niet beseffen hoe goed ze het hebben...totdat ze alles verliezen.
Het was gisteren 'mooi' om de verschillenden in dat Occupy-gedoe te zien. De landen waar het echt naadje is, gingen massaal de straat op en uitten hun woede. Die voelen hoe het is als de welvaart onder je wegglipt. In Amsterdam/Den Haag? 1500 mensen op 't Leidseplein. Blijkbaar gaat 't nog steeds goed in ons land hè, kunnen ook nog massaal vuurwerk kopen enzo, auto's, hifi's enz. etc. En een ongeorganiseerde ratjetoe joh; niet enkel tegen de verrijking van de elite, maar tegen van alles en nog wat. Oplossingen bieden, eisen stellen zoals bv. de Provo's vroeger gericht deden was er niet bij, zoals een wat oudere vrouw terecht opmerkte die het anders gewend was van de anti-nucleaire protesten in haar jongere tijd. Man, de protestanten daar konden gerust een tentje kopen + verf om daar dat ding in hippie-motief mee te beschilderen! Verkwisting!

Er zijn niet zomaar oplossingen voor deze moraalverloedering in de maatschappij. Dat bereik je niet met straffen of wetten. Het is een proces wat op alle vlakken ingrijpt; economisch, cultureel, sociaal en psychologisch. Natuurlijk zullen veranderingen op elk niveau nodig zijn om wezenlijk verandering te zien, maar dat bereik je niet door met een kabinetje in 4 jaar bepaalde straffen of economische hervormingen door te voeren. Maar goed; je moet ergens beginnen...systeemtheoretisch gezien mag je er van uit gaan dat het dan doorrimpelt naar de andere vlakken. Hopen.

Richardus

Registered User
Nog een punt dat meespeelt: Desensitivisering.

We leven niet alleen steeds gehaaster (ondanks dat eergister naar buiten kwam dat uit onderzoek blijkt dat we gemiddeld maar 6 uur per dag aan noodzakelijke activiteiten kwijt zijn, ontiegelijk weinig, misschien door dat gehaaste dat alles sneller moet?) we worden steeds meer en sneller gebombardeerd met stimuli.

Een docent aan de Vrije School die ik ken zei ooit dat zij daar niet zo geloofden in die ADHD-epidemie, maar dat het een zaak was van prikkelovervoering. Hoeveel mensen, en vooral jongeren, kunnen nog op een bergtop rustig een uur naar een ondergaande zon zitten kijken? Achter een computer wordt je brein in hoge snelheid bestookt met stimuli. Men zit gemiddeld 20 seconden op een site te lezen voor men verder surft. Zie hoe een computerspelletje je in hoge snelheid bestookt met informatie. Vanzelfsprekend dat dit gevolgen heeft voor de neuronale activiteit in het brein en dus op de frequentie waarop die functioneert. Steeds minder is dat in de rustiger staten in de buurt van de aardse Schumann-resonantie en meer in de snellere frequenties. Dientengevolge dat het brein hoe langer hoe meer in de geëxalteerde staat verkeert en het gedrag dat daaruit voortkomt ook extremer is. Meer een zucht naar 'kicks', maar lawaai, naar beweging, spanning. De prikkels vanuit het reële leven moeten matchen met die innerlijk versnelde hersenactiviteit, getriggerd door het virtuele leven waarin men steeds meer verkeert.

Laat staan hoe de morele grenzen verlaagd worden door de beelden vanuit media (nieuws, computerspelletjes, videoclips). Het is normaal om lui neer te schieten in een computerspel of over omaatjes en kinderwagens op een zebrapad heen te rijden. Het is tegenwoordig normaal om op het journaal lijken te zien liggen, vroeger gebeurde dat niet (een keerpunt daarin was toen we Fortuyn dood op 't asfalt te zien kregen op primetime). Er worden clips op tv vertoond die toen ik jong(er) was enkel na 22u 's avonds op de buis kwamen. Enz. etc.

Desensitivisering. Leuk woord voor in een discussie, niewaer? :tounge:

Corné-Original

Registered User
Is idd een leuk woord,breek er bijna mijn tong over.De Westerse samenleving is in een paar decennia erg veranderd.Ging ik vroeger met de trein had je binnen notime een gesprek met iemand.Half jaar terug zat ik in de trein en iedereen zat maar op zijn mobieltje te staren en te tikken,de wereld gaat langs hun heen.Zo valt het me ook op als ik met de truck onderweg ben dat bijrijders in personenwagens ook alleen maar zitten te smsen,pingen,twitteren of wat dan ook.Een gesprek is er gewoon niet meer bij.

Richardus

Registered User
Tijd terug in een praatprogramma, filmpje over meisje (aanwezig aan tafel) die constant op straat liep te twitteren, facebooken, sms'en bladiebla. Oudere dame van eerdere generatie van andere kant van de tafel: "Ik zie er toch juist eenzaamheid in." Meisje, gepikeerd, vrijwel boos: "IK BEN NIET EENZAAAM!" lol, ze wist gewoon niet beter :hehe!:

Laatst bewerkt:

edje30

Registered User
Ik denk dat het ook een gedeelte te maken heeft met opvoeding en voorbeeldfuncties.
Ik denk, als jongeren, strenger opgevoed worden en meer normen en waarden worden geleerd het vernielen sneller verdwijnt of verminderd. Ik heb geen kinderen maar ik heb genoeg gezien om te kunnen oordelen.
Over voorbeeldfuncties, slecht voorbeeld doet slecht volgen.....

Mark1600

Registered User
Bij mij op het werk werd ik gevraagd of ik alleen maar aan sier doe,ik zeg nou ik hou ook wel van lekker knallen ah zegt ie lekker dingen opblazen net als op discovery channel. Ik zei hem dat ik boos word van al die vernielingen,en dat ik knalvuurwerk enkel heb voor de knal. Waarop hij zei, wat saai........

Red Eagle

Registered User
Ik denk dat het ook een gedeelte te maken heeft met opvoeding en voorbeeldfuncties.
Ik denk, als jongeren, strenger opgevoed worden en meer normen en waarden worden geleerd het vernielen sneller verdwijnt of verminderd. Ik heb geen kinderen maar ik heb genoeg gezien om te kunnen oordelen.
Over voorbeeldfuncties, slecht voorbeeld doet slecht volgen.....

Het is inderdaad misschien een kwestie van opvoeding.
Respect komt dan vanuit de ouders.
Alleen de maatschapij die vernaderd ook de jeugd en meestal niet in goede zin.
Daarom ben ik ook nog steeds voorstander van de bv de dienstplicht,laat ze maar een beetje ballen krijgen en dat respect voor elkaar rammen ze je bij het leger er wel in.

jetztgehtslos

Registered
Het is inderdaad misschien een kwestie van opvoeding.
Respect komt dan vanuit de ouders.
Alleen de maatschapij die vernaderd ook de jeugd en meestal niet in goede zin.
Daarom ben ik ook nog steeds voorstander van de bv de dienstplicht,laat ze maar een beetje ballen krijgen en dat respect voor elkaar rammen ze je bij het leger er wel in.

En zo nu en dan rammen soldaatjes er ook flink op los. Vooral als ze flink ze gezopen hebben. Toppunt van respect en discipline ja.

Misschien een optie om je visie eens te heroverwegen.

Red Eagle

Registered User
En zo nu en dan rammen soldaatjes er ook flink op los. Vooral als ze flink ze gezopen hebben. Toppunt van respect en discipline ja.

Misschien een optie om je visie eens te heroverwegen.

Misschien moet ik eerst eens overwegen mijn woordkeuze beter toe te passen.
Het woord rammen is een beetje misplaatst maar je begrijpt wel wat ik bedoel denk ik.
Ook in het leger zitten er altijd een paar bij die haantjes gedrag vertonen, maar als je je daar al aan ergerd kun je beter in bed blijven liggen.
Rotte appels hou je altijd!
Blijft toch een probleem waar we allemaal aan meedoen.
Je kunt nog zo goed zijn opgevoed een keer de verkeerde keuze maken en een paar foute vrienden treffen en je zit zo aan de verkeerde kant van de lijn.Je zult zelf de grens tussen goed en slecht moeten maken.

Ben er van overtuigd dat de meeste hier bv aan illegaal vuurwerk kunnen komen,de meeste bedenken zich en zeggen nee mij niet gezien met dat spul,de ander houdt het bij een bescheiden verboden knaller,en sommige slaan direct door met groot spul en handelen bij het leven met alle risico van dien.
Waar ligt de grens?

Laatst bewerkt:
Bovenaan