Mentaliteit

GMP82

Zilveren Member
Ik heb deze discussie helemaal gemist, tot ik er in een ander topic op gewezen werd.

Ik denk dat de meeste punten wel genoemd zijn. Gebrek aan opvoeding (ouders hebben geen tijd meer voor en geen controle op/over kinderen). Daarnaast denk ik dat er uberhaupt een gebrek is aan correctie. De pakkans is nihil en als je dan al gepakt wordt, mag je papiertjes prikken. Gut gut, ik schrik ervan. We leven in een tijd, waarin kinderen hun ouders mishandelen, waarin een schoolmeester voor zijn klas wordt gearresteerd omdat hij een leerling corrigeert en waar een agent een intern onderzoek en een papierwinkel aan zn broek krijgt, als ie zich genoodzaakt ziet om zijn dienstwapen te trekken/gebruiken.

Ik hoef geen dictatoriale politiestaat, maar een klein beetje meer guardi civil mentaliteit mag er wel bij.

Vaas

Registered User
Klopt, enerzijds is er vaak een gebrek aan ouderlijk toezicht('ze' lossen het maar op) dan wel gebrek aan opvoeding en anderzijds is er ongetwijfeld ook nog wel een slag te slaan op het gebied van repressie en sanctionering. Helaas zijn de hulpinstanties op dat gebied regelmatig met handen en voeten gebonden aan wetgeving ontworpen vanuit een andere tijdsgeest en is het aanpassen hiervan een langdurig proces, waarbij de wisseling van politieke macht ook van grote invloed is.

Mbt de jaarwisselingen wordt er door politici op landelijk- en lokaal niveau gemakkelijk geroepen om een vuurwerkverbod ivm vandalisme/aanvallen op hulpverleners etc, maar vergeten gemakshalve dat dit slechts exponenten zijn van hierboven uitgebreid benoemde problematiek....een groot gedeelte van de raddraaiers tijdens de jaarswisselingen zullen vaak ook in de rest van het jaar op een andere manier overlast veroorzaken. Helaas lijkt het er vaak op dat politici alleen uit zijn op politiek gewin door makkelijk scoren zonder het probleem bij de bron aan te pakken.

myrmidon

Registered User
ik ben nog opgevoed met normen en waarden, omdat ik altijd wist dat er consequenties aan vast zaten liet ik het wel uit mijn bolle hoofd om me te misdragen, maar nu krijgen kinderen als ze zowat zelf kunnen lopen een sleutel van huis omdat pappa en mamma carriere willen maken, en op straat leer je (bijna) niets goeds! naar mijn mening moet er eens gekeken worden bij opgepakte jongeren vanwege vandalisme o.i.d. naar de thuis situatie, zijn de ouders heel de dag werken? of word er toch nog enige zorg besteed aan de opvoeding, mocht dat laatste niet het geval zijn, ook de ouders beboeten!

magnolia

Registered User
nou jogens als jullie mij vragen waar de rare baldadige mentaliteit vandaan komt dan weet ik dat echt niet .
ik heb dat vroeger nog nooit en mijn hoofd gehaalt om dat ik dat simpelweg raar vond .
en zullen er wel lieden zijn die denken dat ik een jaar of 40 ben .
nou jongens ik ben 26 en ik heb dat 10 jaar geleden nog nooit maar dan nog nooit in mijn kop gehaald .
het klinkt heel zwak hoor maar dat slopen zal wel in het aard van het beestje zitten .
meer kan ik er echt niet van maken :embarrased:

rodepo

Registered User
Ik hou niet van generaliseren. Dus de jeugd vind ik geen fijn begrip.
Ik spreek liever over de Vandalen.
Ik vraag me af waarop je baseert dat er in nederland meer gesloopt wordt dan in andere eu landen, kan je dit onderbouwen of is dit je gevoel?
Ik kan niets verzinnen waarom er zo nodig gesloopt moet worden.
Wat ik wel weet dat ik rond mijn 14e behoorlijk ego was en niet nadacht over gevolgen.
Ik heb eens een programma gezien over de werking van de hersens. Hier werd beweerd dat in bepaalde ontwikkeling van de hersens(m.n. in de pubertijd) je niet of minder goed kan inleven in andere en niet over gevolgen kan nadenken. Dit kan 1 van de oorzaken zijn van vandalisme.

Wat betreft opvoeding, Ja kan van invloed zijn, maar hoeft toch echt niet. Op het moment dat je je losmaakt van je ouders kan het alle kanten opgaan en dat heb je echt niet in de hand.
Kan je streng zijn en zwaardere straffen uitdelen, maar dat werkt dus ook niet omdat er simpel weg niet of minder over de gevolgen nagedacht kan worden.

Mijn conclusie is:
Alles is van invloed: opvoeding, de plek waar je opgeroeid, de mensen waar je mee omgaat (vrienden), lichamelijke aspecten(hersen ontwikkeling), samenleving, politiek, regelgeving, enz.

O ja wat me ook zo lekker irriteert is dat verveling een oorzaak zal zijn. Alsof je denkt "euh ik verveel me laten we wat gaan slopen"

Zo dat ben ik ook weer kwijt:embarrased: nu ga ik weer lekker vuurwerk snuffelen.

GMP82

Zilveren Member
Je hebt gelijk dat ontwikkeling van o.a. hersenen (en hormonen e.d.) invloed hebben, maar je hebt nog altijd bepaalde delen in de hersenen die bewust bepaalde prikkels kunnen onderdrukken. Een hoop dingen, zo niet alles, is daarom een KEUZE. En die keuzes maak en bepaal je naar aanleiding van wat is aangeleerd (goed of fout, gewenst of ongewenst, moreel of immoreel).

blackpowder

Registered User
Ik hou het op opvoeding.
Het is namelijk niet alleen een probleem met vuurwerk maar ook met drank drugs etc
Er zijn geen grenzen meer. Voorbeeld:
Vroeger als je een 3 op je rapport kreeg kreeg je op je ********************* van je ouders. Nu gaan de ouders naar school en bedreigen de leerkracht omdat hij hun zoon of dochter een 3 durft te geven.
Ik denk dus zeker dat de verandering van mentaliteit bij de jeugd mede komt door een vrijere opvoeding.
Er wordt door ouders minder gestraft ook komt dit doordat als bij wijze van spreke een tik op de billen nu wordt gezien als kindermishandeling.
De jeugd weet gewoon dat ze met "Fluwelen handschoenen" worden behandeld en durven daardoor ook steeds verder te gaan in hun acties.
En zoals Richardus al zei er zijn tegenwoordig zo veel stimulli dat de drang naar een kick erg groot is.
Ik ben ook van mening dat de sociale controle op de mensen is afgenomen. Vindt het wel een goed idee om de maatschappelijke dienstplicht in te stellen zoals is geopperd in de 2e kamer.

mvg blackpowder

rodepo

Registered User
Ik heb nog dienstplicht meegmaakt. Mijn ervaring is dat wat opgelegd wordt tegenovergesteld werkt.
Wat bedoel je met vrijere opvoeding?
In mijn ogen is een vrije opvoeding eerlijkheid en openheid naar je kinderen. Zodat ze met je blijven praten met hun eigen ideen en open staan voor informatie, en zo dus begrip voor andere mensen en spullen krijgen en behouden.
Ik weet ook niet precies wat goed is, maar als strenge straffen en simpel weg "moeders wil is wet" het antwoord is, hadden we nu deze discusie niet gehad denk ik.

blackpowder

Registered User
Ik heb zelf een redelik vrije opvoeding genoten maar zoals ik in mijn voorbeeld stelde lijkt nu de wereld af een toe op zijn kop te staan bij een onvoldoende van de leerling is het de fout van de leerkracht want die had beter moeten onderwijzen.
En moeders wil is wet is ook niet alles wat ik probeer te stellen maar nu wordt de jeugd niet tegengehouden.
vroeger mocht je niet buiten spelen en nu .... kinderen moeten gewoon beter leren wat de consequenties zijn van hun daden
turlijk als kind weet je ook niet alles en sommige dingen horen bij het leer proces maar ik vindt basisscholen in de brand steken niet bij een leerproces horen.
vroeger kreeg ik als ik iets doms deed op mijn kop nu wordst bijvoorbeeld gewezen naar de winkjelier die de lucifers verkocht.
Dat is de wereld op zijn kop

mvg blackpowder

Bovenaan