Archief Mega celebration XXL

Tony

Administrator
Medewerker
Persoonlijk denk ik zelf dat GBV-WECO vooruit loopt op de europees pyro-richtlijn....Het is een risico maar doeltreffend.

Dus als ik het goed begrijp zo dit weleens de nabije toekomst kunnen zijn?
Als dat zo is dan ben je een hoop van het gezeik kwijt en hou je alles zelf in de hand.
Ik word er een klein beetje blij van, een soort vlinders van verliefdheid. Maar ik weet ook dat morgen alles weer anders kan zijn en dat we dan gewoon blijven zitten met de klei rommel wat niet knalt.

Guillermo

Registered User
Kan mijzelf wel voor m'n kop slaan :D heb op het punt gestaan deze te kopen, maar op het laatste moment toch voor wat hindoerollen gekocht... Hopen dat hij er dit jaar ook nog is...

Ben erg benieuwd naar de samenstelling van het kruit...hoop trouwens dat ze mee lezen en ook nog wat losse knallers gaan produceren! :D

R

Ronny Vos

Guest
Dus als ik het goed begrijp zo dit weleens de nabije toekomst kunnen zijn?
Als dat zo is dan ben je een hoop van het gezeik kwijt en hou je alles zelf in de hand.
Ik word er een klein beetje blij van, een soort vlinders van verliefdheid. Maar ik weet ook dat morgen alles weer anders kan zijn en dat we dan gewoon blijven zitten met de klei rommel wat niet knalt.

Toon,

Ik denk zelfs dat die vlindertjes wel een beste vlinders kunnen gaan worden.
We krijgen te maken met een europese richtlijn........

Tony

Administrator
Medewerker
Toon,

Ik denk zelfs dat die vlindertjes wel een beste vlinders kunnen gaan worden.
We krijgen te maken met een europese richtlijn........

Ron, als dit doorkomt en we krijgen eens eindelijk normale rollen en normale knallers dan kom ik lopen en wel helemaal naakt naar Ulft om jou persoonlijk een kusje te geven.

Richardus

Registered User
Ron, als dit doorkomt en we krijgen eens eindelijk normale rollen en normale knallers dan kom ik lopen en wel helemaal naakt naar Ulft om jou persoonlijk een kusje te geven.
Whaha, dan kun je vast wel een knaller van 'm krijgen :tounge:

Ik vind het interessant om te volgen hoor; zou gaaf zijn als Nederland, die zo graag z'n wil aan iedereen wil opleggen, zou moeten buigen voor de Europese macht waar ze zelf zo hard voorstander van zijn. Toch moet ik eerst van de onzekerheid af van de mogelijkheid af intern afwijkende regels op te stellen. Dat je krijgt dat zo'n rol wel verhandeld mag worden maar niet afgestoken. Dan verkoopt WECO het misschien wel legaal, maar steekt de klant het illegaal af en het lijkt me dat een importeur dat niet wil en/of mee weg komt.

dominique

Registered User
Ga er maar niet vanuit dat rollen met flash ooit toelaten gaan worden; door die nieuwe Europese regels zijn ze hier in België niet meer toegestaan (mogen nog tot 2017 verkocht worden) dus ik vrees dat Nederland die ze altijd verboden heeft ze dan nu niet ineens gaat toelaten.

Combinaties van knallers (waartoe rollen behoren) uit klasse 2 mogen nog max 25 gr flash bevatten en slechts 0.5g. flash per knaller. Voor klasse 3 is dit max 250 g. flash en 5g. per knaller.
Indien klasse 3 wordt toegestaan zou je dus de huidige Belgische rollen kunnen behouden (3 rollen van 250 gr.) maar dan kom je weer vast te zitten met de nieuwe ADR classificatie.
Die zegt dat rollen nog enkel onder 1.4G vallen als ze minder dan 140 mg flash per knaller bevatten of minder dan 1 gr zwart kruit. Over het totaalgewicht van een rol wordt niks gezegd maar losse knallers zitten tegenwoordig in binnenverpakkingen om te voorkomen dat ze 1.1G zijn en zo'n binnenverpakking lijkt me niet echt haalbaar bij een rol en dus zullen die strikt gezien ook wel onder 1.1 gaan vallen.

Ik had hier nog een schema liggen van hoe een T809 rol is opgebouwd, een originele dan en niet die klikdingen.
Dit betreft een rol van 11.5 m. lengte en ze bevat 927 gr kruit waarvan 883 gr voor de knallers en 44 gr voor het lont. Er zitten 4946 kleine knallers op met 0.13gr flash, 288 dikke knallers met 0.6 gr flash en in hart zitten 61 knallers met 1.1 gr flash.
Met deze cijfers vrees ik dus dat het onmogelijk is om nog een rol legaal in Europa te gaan vinden, het zullen nog enkel wat flauwe afkooksels hiervan zijn of er moet productiefoutjes in sluipen.

Tony

Administrator
Medewerker
Ga er maar niet vanuit dat rollen met flash ooit toelaten gaan worden; door die nieuwe Europese regels zijn ze hier in België niet meer toegestaan (mogen nog tot 2017 verkocht worden) dus ik vrees dat Nederland die ze altijd verboden heeft ze dan nu niet ineens gaat toelaten.

Combinaties van knallers (waartoe rollen behoren) uit klasse 2 mogen nog max 25 gr flash bevatten en slechts 0.5g. flash per knaller. Voor klasse 3 is dit max 250 g. flash en 5g. per knaller.
Indien klasse 3 wordt toegestaan zou je dus de huidige Belgische rollen kunnen behouden (3 rollen van 250 gr.) maar dan kom je weer vast te zitten met de nieuwe ADR classificatie.
Die zegt dat rollen nog enkel onder 1.4G vallen als ze minder dan 140 mg flash per knaller bevatten of minder dan 1 gr zwart kruit. Over het totaalgewicht van een rol wordt niks gezegd maar losse knallers zitten tegenwoordig in binnenverpakkingen om te voorkomen dat ze 1.1G zijn en zo'n binnenverpakking lijkt me niet echt haalbaar bij een rol en dus zullen die strikt gezien ook wel onder 1.1 gaan vallen.

Ik had hier nog een schema liggen van hoe een T809 rol is opgebouwd, een originele dan en niet die klikdingen.
Dit betreft een rol van 11.5 m. lengte en ze bevat 927 gr kruit waarvan 883 gr voor de knallers en 44 gr voor het lont. Er zitten 4946 kleine knallers op met 0.13gr flash, 288 dikke knallers met 0.6 gr flash en in hart zitten 61 knallers met 1.1 gr flash.
Met deze cijfers vrees ik dus dat het onmogelijk is om nog een rol legaal in Europa te gaan vinden, het zullen nog enkel wat flauwe afkooksels hiervan zijn of er moet productiefoutjes in sluipen.

Dat ze in Belgie na 2017 niet meer verkocht mogen worden is door de Belse wetgever zelf bepaald. Er staat nergens in de EU regeltjes dat rollen met flash niet mogen. Belgie heeft dus net als Nederland eigen regels gemaakt binnen de EU regelgeving. Daarbij met 0.5gram flash kan je hele leuke knallers maken, 10 keer beter dan wat wij nu in Nederland hebben.

sprinkhaan

Registered User

"Ron heeft het huis te koop gezet en verhuisd naar de andere kant van het land dit jaar".

:tounge:

dominique

Registered User
Dat ze in Belgie na 2017 niet meer verkocht mogen worden is door de Belse wetgever zelf bepaald. Er staat nergens in de EU regeltjes dat rollen met flash niet mogen. Belgie heeft dus net als Nederland eigen regels gemaakt binnen de EU regelgeving. Daarbij met 0.5gram flash kan je hele leuke knallers maken, 10 keer beter dan wat wij nu in Nederland hebben.

Dat zeg ik toch ook niet; rollen met flash mogen nog tot 25 gr max kruitgewicht dus het grootste/heftigste wat er nog zal mogelijk zijn is een chainthunder van 50 shots (klasse 2).
En leuke knallers met 0.5 gr ... misschien als ze er een mooie wikkel omheen doen :tounge:

Maar het zal vooral die ADR classificatie zijn die voor problemen zorgt, je blijft met 1.3G of zelfs 1.1G zitten met al dat flash en dat gaan ze nooit toestaan om dat op te slaan of te verkopen aan consumenten.
Je kan dan weer beginnen met die kooien enzo maar eigenlijk slaat dat ook nergens op. Vuurpijlen die meer dan 20 gr kruit en/of meer dan 1 gr flash bevatten vallen onder 1.3G. Omdat consumentenvuurwerk enkel 1.4S en 1.4G mag zijn hebben ze de pijlen nu in kooien verpakt waardoor die 1.3 dan 1.4 wordt. Geen enkel probleem totdat ik die doos openknip om bij mij in de bunker te zetten en te verkopen want dan is die kooi weg en wordt die karton weer terug 1.3G. In mijn vergunning staat nochthans duidelijk dat ik geen 1.3 mag opslaan en dus ben ik in principe in overtreding. De bedoeling is goed en voor mij is het allemaal prima maar eigenlijk is die regel ook zo krom als maar kan zijn.

Tony

Administrator
Medewerker
Maar jij zit toch in Belgie! Hier in NL mag je de dozen namelijk niet zomaar open maken.
Hier heb je 2 bunkers. De grote opslag en de uitpak bunker waar zo goed als altijd veeeeel minder in mag staan. En zodra een product uit een doos is gehaald dan vervalt de classificatie. Zover ik weet is de classificatie ook alleen maar gericht op ADR en niet voor een bunker.

In NL mag je zogezegd ook geen 1.3G opslaan maar heel veel cakes in NL vallen buiten het karton "eigenlijk: in de 1.3G klassen omdat ze veelal rond de 1 a 2 gram burst hebben. Maar zodra uit doos geen classificatie dus is het geen probleem.

Wat jij zelf al aangeeft..Het is zooooo krom. In Nederland zeiden ze ook altijd 1.3G is prof vuurwerk maar dat slaat nu helemaal nergens meer op.

0.5grams knallers met het geluid van de treuno 1. van lidu wil ik best een rol hebben hoor. Je weet niet wat je hoort. Ik denk nog beter dan de rollen die er nu op de markt zijn in bijvoorbeeld Belgie.

dominique

Registered User
Tja, hier kan je over blijven discussieren! Dus salutes bv zijn niet meer 1.1G van zodra ze uit de doos zijn?

Bij ons mag trouwens ook van alles maar 1 doos open in de bunker staan hoor en het grote verschil met Nederland is natuurlijk ook dat een doorsnee winkel hier maar 25 kg pts opslag heeft tov van het 10voudige of meer bij de meeste winkels in Nl.
Of die classificatie vervalt weet ik eigenlijk niet, hier zie je het nooit maar in Spanje staat op veel blokjes op de wikkel wel een classificatie. En een bunker is in feite ook maar hetzelfde als een grote doos, of ze nu per 6 in een doos zitten of ze staan naast elkaar op een rek.

Die trueno n°1 zullen best mooi zijn om daar een rol van te maken, dat ga ik zeker niet ontkennen. En beter doen dan de meeste Belgische rollen is nu ook niet echt moeilijk maar noem jij 50 trueno's een rol?
Ik weet vrijwel niks af van de Nederlandse regels dus daar kan ik ook weinig van zeggen maar ik ken wel de Belgische en de Europese. Als er bij jullie rollen toegestaan worden (met of zonder flash) kan dat enkel als ze in Nl klasse 3 toestaan voor consumenten en dan mag er max 250 gr flash of 1000 gr zwart kruit in een rol zitten. Dit zou ook betekenen dat jullie wetgeving dan plots een stuk minder streng wordt dan die van België en Duitsland terwijl dat altijd net omgekeerd geweest is. Als dat zo zou zijn neem ik met alle plezier ieder woord terug dat ik hierboven gezegd heb en kom ik bij jullie wonen ;-)

dominique

Registered User
U kent mij, als ik éénmaal gepikeerd raak!

Maar ik had het pittoreske Ravenstein in gedachte, tussen al dat andere onmogelijke tuig daar val ik niet zo op.

R

Ronny Vos

Guest
De rollen vallen nu al in CAT 3 ook met zwart buskruit,ook belgië kan wel vertellen dat ze de knallers willen verbieden na 2017.
Ook belgië zou zich moeten houden aan de europese richtlijn,Brussel en de lidstaten willen eenheid in het vuurwerk,d.w.z dat alle landen dezelfde regels zal moeten gaan toepassen.Sommige landen moeten water bij de wijn doen....Persoonlijk denk ik dat Nederland het als beste er vanaf zal komen.....meer pluspunten dan minpunten.

mickeyzegtboem

Registered User
Inderdaad vallen rollen op dit moment al in klasse 3 voor NL, dit is ook aan het karton te zien.
Hier staat duidelijk op vermeld "geschikt voor partikulier gebruik, verkoop vanaf 18 jaar"
Aangezien de wetgever in nederland heeft bepaald dat 18 jaar de minimumleeftijd vook klasse 3 is, valt dit dus duidelijk in klasse 3.

Over de klasse's 1.3-1.4 verpakt of onverpakt kan ik alleen maar aangeven dat toon hier helemaal gelijk heeft.
De gevarenklasse is alleen geldig indien het vuurwerk in een ongeopende transportverpakking zit.
Hier staat ook de klasse op vermeld.
Op het moment dat vuurwerk uit het karton word gehaald, is het ongeclasificeerd, puur en alleen omdat de transportverpakking niet meer aanwezig is.

Over de 25 kilo PTS die men in belgie op mag slaan, dit is helemaal niet zoveel minder als in NL.
Wij rekenen hier in brutogewichten, en niet in kruitgewicht, dus met die 250 kilo bruto gewicht die we hier in de verkoopruimte mogen hebben, moeten we flink ons best doen om hier 25 kilo PTS in te stopppen...

--sjon beton--

Registered User
ik vind het nogal krom...
alsof een product van 1.4 buiten de kooi in 1x 1.3 wordt:s
waar slaan die nieuwe regeltjes op?
stel dat de hele zooi 1.4 in een bunker, in de kooien in de brand vliegt,
een andere werking heeft als wanneer het in een doos zonder kooi om de doos zit...
VOLGENS MIJ is er meer "schade" als vuurwerk in een doos met kooi constructie zit, aangezien het vuurwerk geen kant op kan met ontploffing/ontbranding, en dus de druk groter wordt in de doos met kooi, dan wanneer er geen kooi omheen zit.
en dus niet "veilig" kan ontbranden.
aangezien de doos (zonder kooi) waar het vuurwerk in zit met 1 knal open gaat.
met andere woorden: IK VIND dat een kooi meehelpt met druk opbouw wanneer er brand is, want de doos kan niet open in een kooi.
ik hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegt:)

D

Deleted member 17038

Guest
Interresante informatie, maar gaan we hier niet erg off topic?

Bovenaan