Mascletas on the Street

blaapaap

Registered User
Straat Mascleta @ Fallas de Valencia 18-03-2013 14:33
Na de mascleta op het plein snel de richting van falla 99 op gegaan. Toen kwamen we deze tegen.
Weet niet precies welke straat of wie hem schoot.

Poziloc

FPM Hangouderen
Straatnaam staat in je film in het begin :hehe!:
Plaza Obispo Amigo.

Deze werd in het verleden door Portugues geschoten.

blaapaap

Registered User
:smiling:
Ohja inderdaad ja. Vrij duidelijk in beeld... haha

Onderstaande filmpje is een dag later rond hetzelfde tijdstip 1 of 2 straten verder op.
Bij deze mascleta viel er een kaars om en die richte op het publiek. Bij ieder schot veranderd de kaars van richting. Wat mij enorm verbaasde was de reactie van de pyrotechnicus die in mijn ogen niet goed handeld. Volgens mij had hij de kaars desnoods met de hand recht op moeten houden.

Oordeel zelf...

Straat Mascleta @ Fallas de Valencia 19-03-2013 14:35

:

PyroPlop32

Registered User
weet je hoe heet zon candle word ?
die hou je echt ff niet zomaar in je hand ...of je moet gelijk het onderste stuk te pakken krijgen.
het lijkt erop of hij ook probeert om de candle te pakken maar die schiet gewoon uit zijn hand.....( en is erg heet ! )

tevens is dit gewoon prutswerk dat de candles los tussen een paar zandzakken te zetten
konden hem makkelijk aan het hekje vast tyreppen/tapen etc etc

Laatst bewerkt:

mickeyzegtboem

Registered User
Wat een prutser, ten eerste het vast zetten inderdaad, en ten tweede kon hij zo z'n voet erop zetten toen hij in de zandzakken lag.
Het is gewoon een fluitcandle, dus dan had hij netjes daarin leeggeschoten.

Tony

Administrator
Medewerker
Het kan zomaar zijn dat de candle wel vast stond met tape of iets dergelijks en door de hitte los laat.
Je ziet dat de pyro zich ook kapot schrikt en de candle inderdaad probeert te pakken. Maar doordat hij in paniek is ziet ie volgens mij niet meer wat er nou daadwerkelijk gebeurd.

Helaas dat dit gebeurd maar het zijn van die dingen die je eigenlijk wel kan verwachten. Het kan niet altijd goed gaan.

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Candle kun je onderaan best beetpakken. Daar zijn ze niet heet. Ik vind trouwens dat de schieter de verantwoordelijkheid heeft om dit te doen ook al verbrand hij z'n eigen klauwen.
Na het derde schot valt de candle om, en dan moet je m.i. uit alle macht proberen je publiek te beschermen, om je domme fout goed te maken.
Iemand die de Oranje polo's van deze prutser herkent? Valenciana?

Je ziet trouwens vaker in VLC dat de kracht van 40 - 60 mm candles ernstig word onderschat.
Met 1 ty-rap vast aan een krakkemikkig rekje komt daar te vaak voor.
Jammer dat de veiligheidsafstand voor deze dingen zo klein blijft....

Firecrack-R

Registered User
Ja de kracht ervan word inderdaad vaker onderschat in Valencia. Stom stom stom, vicente is nog wel het grootste voorbeeld, die doet niet anders. En zet die candles gewoon in een rekje mortierbuizen. Weet je zeker dat het vast staat en dit kost helemaal geen moeite.

Tony

Administrator
Medewerker
Alles word onderschat..vaak nog het meest door het Hollandse publiek.
Ik sta liever naast zo een candle dan naast een rek salutes..vooral als die door Dragon gemaakt zijn.:tounge:

blaapaap

Registered User
Candle kun je onderaan best beetpakken. Daar zijn ze niet heet. Ik vind trouwens dat de schieter de verantwoordelijkheid heeft om dit te doen ook al verbrand hij z'n eigen klauwen.
Helemaal mee eens! Hij raakt totaal in paniek. Iets wat bij een pyrotechnicus nooit mag gebeuren vind ik.

Jammer dat de veiligheidsafstand voor deze dingen zo klein blijft....
Nee juist niet. Het is jammer dat ze hem niet goed vast zetten.

klopt, ik ben in de loop der jaren trouwens wel steeds voorzichtiger geworden maar het blijft gekkenwerk. Vooral dit jaar veel dingen mis zien gaan...
Volgend jaar dus nog een metertje meer naar achter. :)

Firecrack-R

Registered User
Ik sta liever naast zo een candle dan naast een rek salutes..vooral als die door Dragon gemaakt zijn.:tounge:

Dat is natuurlijk omdat het in Nederland nooit zou kunnen.. 5 meter van een saluterek afstaan. Maarja als er 1 in de buis klapt kan het raar aflopen ja. Het filmpje waar jij op doelt Tony loopt het nog bijzonder goed af trouwens.

Bovenaan