mascleta

Ik zou het daarom ook niet willen zien als respectloos naar de Valencianen, maar juist respectvol. Je laten inspireren door iets of iemand is toch de mooiste waardering die je iemand kan geven?
.

Noem het dan AUB geen "Mascleta" er wordt wel vaker gegerepen naar het begrip "Mascleta" . Natuurlijk kan je dit verschillend interpreteren, maar mijn inziens wordt er wat te gemakkelijk hier naar gekeken. We hebben het er wel vaker over gehad, bijv toen hadden ze een string vol met no 4 op hadden gehangen en werd ook de link gelegd naar de "Mascleta", wat ook heel onterecht was. Als je iets wilt doen met vele knalers acheter elkaar verzin zelf een orginele benaming, en laat de Valenciaanse "Mascleta " voor wat het is en vooral in zijn waarde.

jasonkoevoet

Registered User
Nou ik kan daar heel kort over zijn. Het zal je nooit lukken om een mascleta te schieten zoals deze geschoten worden bijv op "LA PLaza Ayuntamiewnto"
Om een promille aan kennis te vergaren zal al een heel groot probleem zijn, laat staan om deze "MAscleta"werkelijk uit te voeren.
Dus bespaar je de illussie om een mascleta te kunnen schieten.

Hier ben ik inderdaad achter gekomen, alleen pas na dat ik deze post heb geopend!! daarom zou ik graag wat info willen om een knalshow te maken.

Laatst bewerkt door een moderator:

vonk

FPM Moderator
Medewerker
Hier ben ik inderdaad achter gekomen, alleen pas na dat ik deze post heb geopend!! daarom zou ik graag wat info willen om een knalshow te maken
kijk nou eens in de tip van givemepowder.

dit zijn 3 pagina,s met veel tips over een knalshow!.

kom je er nog niet uit dan kan je je vragen stellen.

Laatst bewerkt:

jasonkoevoet

Registered User
QUOTE=GiveMePow(d)er;113705]Ik snap de commotie en deze is op een bepaalde manier ook terecht. ALS de persoon in kwestie daadwerkelijk een mascleta zou willen EVENAREN. Dit is volgens mij bij lange na niet het geval.

Het is toch een volkomen natuurlijke reactie, dat je je laat inspireren door iets dat je helemaal geweldig vindt? OK, er vallen mensen over dat het woord mascleta gebruikt wordt, maar dit is in mijn ogen enkel en alleen een verwijzing naar waar je je inspiratie en motivatie vandaan hebt. Het wil dus NIET zeggen dat wat je zelf probeert te organiseren/fabriceren een mascleta (volgens Valenciaanse maatstaven) genoemd kan/mag worden. Een echte mascleta is een kunst. Ter vergelijking: Een echte picasso is kunst, maar wie verbied je om 'te schilderen als picasso'. Zolang je jouw schilderij maar geen picasso noemt... is er geen vuiltje aan de lucht.

Ik zou het daarom ook niet willen zien als respectloos naar de Valencianen, maar juist respectvol. Je laten inspireren door iets of iemand is toch de mooiste waardering die je iemand kan geven?
Ik heb namelijk niemand horen zeggen: "dat wat die Valencianen doen, dat is een eitje, dat doe ik ook wel even". DÃ?T zou pas respectloos zijn. En zo wordt het volgens mij niet gezegd, maar door sommigen wel geinterpreteerd.[/QUOTE]

Dit bedoel ik precies!
En na alle info die ik verzameld heb (hier bedoel ik dus niet mee dat ik nu weet wat een mascleta is maar dat ik weet dat ik er zelf nooit een zal kunnen maken) wil ik even het onderstaande puntje erbij halen

Misschien moeten we er een andere naam er voor verzinnen, de self made Mascleta's.
Bijvoorbeeld: Knalvuurwerk kettingreactie.

waneer iedereen zich nu uit gaat leven op een ''knalvuurwerk reactie''
i.p.v. mij helemaal afkaffen dat ik geen respect heb voor mascleta's want dat heb ik nu egt wel!

dus wil iemand mij helpen met een ''knalvuurwerk reactie''?

Pyromaster2

Registered User
waneer iedereen zich nu uit gaat leven op een ''knalvuurwerk reactie''
i.p.v. mij helemaal afkaffen dat ik geen respect heb voor mascleta's want dat heb ik nu egt wel!

dus wil iemand mij helpen met een ''knalvuurwerk reactie''?

Wat is je budget voor de show?

We kunnen je wel tips geven maar wat voor ons van belang is het budget, dategene wat je kan krijgen, wil je met losse shells gaan werken (afgeraden), wil je werken met professionele cake's, met welke knallers wil je gaan werken, wil je er matten in toelaten, welke lontsoorten heb je tot je beschikking of kun je krijgen, kun je vlechten, hoe wil je het laten onsteken, electronisch of handmatig?

Ik denk dat jij ons het best eerst een beeld kunt schetsen en geven van datgene wat jij het liefste ziet in je show.
Daarna kunnen wij eventueel de richtlijnen en denkwerk voor je doen, anders komen we niet veel verder en zijn we straks zo 10 pages verder terwijl er nog geen 1 verlossend schema gegeven is.

Doe je best!!:cool:

jasonkoevoet

Registered User
budget: 100
geen shells
alle aanraders qua cake's zijn welkom
ik hoop dat ik aan zink 901 kan komen en gigavlinders
ik wil er chain500 en trueno's zowiezo in en verder zijn alle tips welkom
alle soorten lont van alpeco deze zullen alleen wel van het budget afgetrokken moeten worden ik heb geen ervaring dus kan niet vlechten.
ik schiet electronisch.

fexZy

Registered User
geen shells
alle soorten lont van alpeco deze zullen alleen wel van het budget afgetrokken moeten worden ik heb geen ervaring dus kan niet vlechten.
ik schiet electronisch.

misschien dat je het beter bij legale matjes kan laten.:blink:

PeterVuurwerk

Registered User
Pff met 100 euro kom je echt niet ver. Alleen een doosje trueno no. 4 ben je al 15 euro aan kwijt. Zink 901 kom je tegenwoordig ook niet zo 123 tegen. Reken daar maar ong 8 a 10 euro per stuk voor als je geluk hebt. China thunders 500 zijn standaard 25 euro per stuk. Dus echt een knalshow kan je nietgeven met 100 euro.

Pyromaster2

Registered User
geen shells
ik schiet electronisch.

Je budget is te mager om er een fatsoenlijke show van te maken, zoals je zelf al zegt moet alles er nog af.
Chainthunders kosten al zo'n 25 euro per mat, de lonten bij alpeco zijn ook niet goedkoop, je hebt dan vooral de Wasag Rood en Geel nodig en je kan als finale een eigengemaakte traca maken door behulp van stoppine lont.
Qua cake's kan je het beste grijpen naar fluitbatterijen van 500 sh. gebruik hier er 2 van, zet deze aan in je finale samen met je chainthunder en je eigengemaakte traca.
Ik zal als ik jouw was meer aandacht besteden aan de finale, dan aan de show in het algemeen.
De show in het algemeen is wel op te vullen met losse knallers die langzaam aan naar de finale toegewerkt worden door het ritme op te voeren, eerst van bijvoorbeeld 1 voor 1, daarna in salvo's van 3.
Daarnaast moet je enig verstand hebben van het aanbrengen van ontstekers op lonten, je kan namelijk niet simpelweg zomaar een ontsteker plakken aan Wasag of viscolont.
Bij gebruik van stoppine lonten kan men de ontsteker tot ongeveer 6 cm erin steken, dan vouwt men het lont dubbel met behulp van het stugge draad die aan de ontsteker zit en legt men er een knoop in of men steekt het er een stuk in en bevestigd de ontsteker met behulp van tape.
Brugontbranders met kap zijn opzich niet nodig bij gebruik van stoppine lonten, aangezien stoppine lont enkel maar een lichte ontsteking nodig heeft aangezien bij tackeren de kans al groot is dat het lont ontstoken wordt.
Daarnaast bespaart het je weer enkele euro's.
Brugontbranders met kap heeft men wel nodig bij gebruik van lonten met een BP-core zoals Wasag, visco en ook bij black match is dit verstandig, of natuurlijk ook als je vertragers gebruikt zoals Pyroclocks maar dat is enkel doelstellend voor het gebruik van display shells en dat komt hier niet aan de orde.:blink1:

jasonkoevoet

Registered User
een vriend van mij die me wil helpen heeft het volgende nog over:
5 meter visco
2 zink901
ong 8 gigavlinders
en hij betaalt de chainthunder500.

ik hoop dat er met de overige 100euro nu nog genoeg opties openstaan?

ik gebruik trilaminaat ontbranders deze hoef je ook niet in de prijs mee te rekenen

Laatst bewerkt:

GMP82

Zilveren Member
Noem het dan AUB geen "Mascleta" er wordt wel vaker gegerepen naar het begrip "Mascleta" . Natuurlijk kan je dit verschillend interpreteren, maar mijn inziens wordt er wat te gemakkelijk hier naar gekeken. We hebben het er wel vaker over gehad, bijv toen hadden ze een string vol met no 4 op hadden gehangen en werd ook de link gelegd naar de "Mascleta", wat ook heel onterecht was. Als je iets wilt doen met vele knalers acheter elkaar verzin zelf een orginele benaming, en laat de Valenciaanse "Mascleta " voor wat het is en vooral in zijn waarde.

Dit was echter wel overduidelijk gebaseerd (geinspireerd) op een mascleta, al waren de matten natuurlijk een "onzinnige toevoeging" en het ontbrak aan een luchtgedeelte (om van ritme enzo maar te zwijgen). Maar buiten dat vond ik het een leuk initiatief en zeer zeker leuk om te zien. Maar goed, ik denk niet dat we het eens gaan worden en dat hoeft ook niet. Even goede vrienden :amuse:. Ik wilde alleen een andere zienswijze toelichten. :smile:

Misschien moeten we er een andere naam er voor verzinnen, de self made Mascleta's.
Bijvoorbeeld: Knalvuurwerk kettingreactie.

Misschien is het inderdaad beter om hier een andere naam voor te verzinnen, om toekomstige soortgelijke discussies te voorkomen. Alleen een 'knalshow' klinkt zo slapjes :smile1: :embarrest:
Ama-Scleta (samentrekking amateur en mascleta) :toung:
MascletAmatoriale
klinkt ook niet echt :sick: :blink1:

zou er bijna een poll van maken :laugh: :idea:

fexZy

Registered User
klinkt Bmascleta een beetje? (probeer mijn fout goed te maken)

In precipe maakt hiet niet uit hoe het heet! als je maar plezier erin hebt, bouwen,afsteken misschien meer. De naam is niet echt belangenrijk. Als ik een partijtje shells/cakes afsteek noem ik het ook niet gelijk malta ofzo. maarja veel succes jasonkoevoet .

jasonkoevoet

Registered User
gezien het budget echt veel knallers uitsluit ben ik op het volgende idee gekomen:
colour ring to thunder
five thunder rocket
diavolo
zink 901
een beetje door elkaar schieten en dan als finale
een chain 500 met een paar gigavlinders als eindknal.

In precipe maakt hiet niet uit hoe het heet! als je maar plezier erin hebt, bouwen,afsteken misschien meer. De naam is niet echt belangenrijk. Als ik een partijtje shells/cakes afsteek noem ik het ook niet gelijk malta ofzo. maarja veel succes jasonkoevoet .

Natuurlijk maakt het uit hoe het heet!!!!!!!!!!!!! Maar geen Mascleta!!!!!!:Dat je bent geinspireerd door een mascleta alla, maar het gaat echt te ver om hier en vergelijking te trekken naar deze kunstvorm. En natuurlijk zal je plezier erin beleven, maar het verbaasd me dat je niet orgineel genoeg bent om zelf een noemer te geven. Als een Valenciaan dit zal horen zal ook hij het totaal niet begrijpen dat elke keer de link wordt gelegd met de mascleta. Dus bouwen maar en schieten maar, en noem het een....................................
AMAZING THUNDER MOMENT:weird: :idea: :eek:h: :blink:

jasonkoevoet

Registered User
ook een goed idee maar zullen we nu weer overgaan op hoe je een
amazing thunder moment, bmascleta, Ama-Scleta (of hoe dit forum ook had moeten heten) te bouwen/samenstellen...

jasonkoevoet

Registered User
waarom zijn er mensen die alleen maar commetaar geven dat ik de verkeerde naam voor deze thread heb gebruikt en als ik daar dan mijn excuses voor aanbied kunnen ze ineens geen info of tips geven..
iedereen die wel info heeft gegeven heel erg bedankt!

Pyromaster2

Registered User
Ik zal voor die 100 euro 2/3 aan de finale besteden, zoals 2 fluitbatterijen van 500sh. en 3 x thundering heaven van Original.
Deze zal ik in de finale gebruiken, eerst een aantal stringen met gevlochten knallers, welke knallers is aan jouw de keus, ik zal de giga's ook richting de finale bewaren, zoals eerst 4 tussendoor en als eind ook 4 tegelijk.
Ik zag dat je weinig visco had, je zal dus met 5 meter 1 string moeten maken.
Beste is voor deze string ijzerdraad te gebruiken, zodat je draad niet knapt en alle knallers op de grond komen te liggen.
Ik zal van rustig naar snel gaan en paar knallers voor het einde van de string de fluitbatterijen en thundering heavens af laten gaan, hierna gevolgd door 4 Giga's.
De mat zal ik voor de finale doen, dus eerst knallers met een paar giga's er tussen door, daarna de chain500, daarna de 2 fluitbatterijen van 500sh en 3 thundering heavens gevolgd door 4 giga's als eindslot.
Mooiste is de thundering heavens gelijk met de fluitbatterijen te doen of direct na de fluitbatterijen, het gata erom dat de finale veel geluid produceert, hoe meer hoe beter.
Het visco kan je aan het ijzerdraad binden door kabelbinders of je draait het draad om het visco in grote spiralen.

KoenL

Registered User
Ik zal van rustig naar snel gaan en paar knallers voor het einde van de string de fluitbatterijen en thundering heavens af laten gaan, hierna gevolgd door 4 Giga's.

Om te beginnen zou ik meer gaan voor de legale matten gezien de prijs. Goede knallers heb je al, en ik denk dat legale matten hard genoeg zullen gaan om de aandacht erbij te houden.

Vuurwerk wat je al hebt:
- 8x Giga vlinder
- 2x Zink 901
- 1x Chainthunder 500

Vuurwerk wat ik er nog in zou toepassen:
- 2x Fluted Satellite (€14,95 bij Halfords) Totaal: €29.90
- 2x Power Cracker 2000 schots (€5,95) Totaal: €11,90
- 3x Power Cracker 3000 schots (€6,95 bij Halfords) Totaal: €20.85
- 4x Flower Thunders (€4,25 bij Halfords) Totaal: €17.00
- 2x Ferro Flower Thunder Battery (€9,95) Totaal: €19,90
--------------------------Totaal: €99,55--------------------------​

Ik zou meer gaan voor een goed begin, zodat je mensen trekt. Van die giga vlinders zou ik er in de opbouw maar 1 of 2 van gebruiken. Zodat je na de finale, nog 4 giga vlinders te gelijk kan laten gaan, en dan afsluiten met 2 giga vlinders met een pauze van 4 á 5 seconden.

1> Start met één Zink 901 pijl.
2> Steek een stuk of 4 salvo's van 5 Trueno's af.
Als opbouw zou ik het zo doen. Tussen de salvo's wel even een korte pauze houden van ongeveer 3 seconden.

3A> Powercracker 2000 met direct daarop nog een Powercracker 2000
3B> Tijdens die Powercrackers een stuk of 8 FlowerThunders erbij afsteken

Dit zorgt ervoor dat erop de grond iets afgaat en tegelijkertijd ook in de lucht wat te zien is.

4> Zorg dat je een Flowerthunder ontsteekt, en op het moment dat de knal in de lucht is geweest, erop de grond 5 Trueno's afgaan.

Doe dat een aantal keer.

5> Ontsteek één Powercracker 3000 en ook hieronder weer een aantal Flowerthunders afsteken.

6> Nu 2 Powercracker 3000 afsteken. Wanneer deze klaar zijn, een stuk of 6 Flowerthunders tegelijk de lucht in laten gaan.

7> Nu even een pauze

8> Nu de 2 FluteSatellites aansteken. Deze beginnenrustig en worden later een stuk heftiger. Tijdens deze cakes, weer een aantal flowerthunders afsteken.

9> Direct daarop volgend de Chainthunder in combinatie met de 2 FlowerThunder Battery's tegelijkertijd afsteken. Aan het eind van de Chainthunder direct 6 Gigavlinders afsteken.

10> Om af te sluiten de 2 overige giga's met pauze's ertussen afsteken, en als laatste de andere Zink 901 pijl.

Dit is de manier die ik zou toepassen als ik het vuurwerk tot mijn beschikking had. Misschien vind je het wat.

Groeten Koen

(Ps. ik ben even met deze post bezig geweest, dus het kan zijn dat er ondertussen al op- en aanmerkingen zijn geweest:blink1:)

Bovenaan