Lunteraan met afkeer van vuurwerk valt op

Moontan

Moderator
Medewerker
Lunteraan met afkeer van vuurwerk valt op

Met plakkaten langs het fietspad en folders op de deurmat worden we dezer dagen uitgenodigd. Bezoek toch vooral een van de tijdelijke vuurwerkparadijzen om de hoek. Voor al uw vuurpijlen, grondbloemen en fonteinen.
Ik heb voor die korte opsomming even een online-bestellijst geraadpleegd. Want als ik ergens geen kijk op en geen gevoel bij heb, is dat het afsteken van vuurwerk. Een bunker boordevol ‘oudejaarsknallers’ heb ik nooit van dichtbij gezien. Aan het einde van 2015 kost het mij opnieuw geen enkele moeite het omstreeks 1975 aan mezelf opgelegde vuurwerkverbod stilzwijgend te verlengen.

Oorlogsgebied
Dat is voor iemand met Lunterse wortels best opmerkelijk. Het dorpshart veranderde in mijn jeugdjaren op oudejaarsavond regelmatig in oorlogsgebied. Het laten uitbranden van autowrakken – volgepropt met rubber banden – vormde een terugkerend tafereel in de Dorpsstraat, die eens helemaal werd schoongeveegd door de Mobiele Eenheid.

Ordentelijk De jaarwisseling verloopt in Lunteren al jaren ordentelijk. In de Dorpsstraat regisseren uitbaters van het Chinees restaurant een vu
urwerkshow. Dat is wel het meest in het oogspringende. Attributen voor dat spektakel komen niet uit de vuurwerkshop van mijn neef Martien, iets verderop.

Van der Knaap
De Edese burgemeester Cees van der Knaap zal donderdagnacht niet verschrikt hoeven opspringen voor een achter zijn rug ontploffende illegale strijker. Eén van zijn voorgangers (Pim Blanken) overkwam dat in de wilde jaren 90 wel bij een inspectie van het Nieuwe Erf.
© De Gelderlander 2015, op dit artikel rust copyright.

happy4ever

Registered User
Het kan aan mij liggen, maar het punt van deze meneer ontgaat me een beetje...

Aan de ene kant bevestigd hij zijn eigen gevoel dat hij nog steeds niets heeft met vuurwerk, maar aan de andere dat het er in het verleden veel ernstiger aan toeging, en dat het tegenwoordig best wel mee valt met de overlast.

Bovenaan