Leo Groeneveld: Bejaarden willen thuis naar vuurwerk kijken

Moontan

Moderator
Medewerker
In navolging van Hilversum stellen steeds meer gemeenten tijdens de jaarwisseling vuurwerkvrije zones in. Leo Groeneveld van de branchevereniging Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland (BPN) kan veel besluiten van burgemeesters begrijpen, zo zei hij tegen het ANP, maar hij vindt ook dat sommigen van hen te ver gaan in het aanwijzen van die gebieden. Het gaat er volgens hem vooral om dat er beter en strenger wordt gekeken naar illegaal vuurwerk.

„Dat er geen vuurwerk mag worden afgestoken bij een dierenasiel of in een heel smal straatje, daar heb ik alle begrip voor. Dat is bijna vanzelfsprekend. Maar waar ik een beetje bang voor ben is een totaalverbod. Voor mij is vuurwerk toch vooral het zien van hele mooie lichteffecten in de lucht en feest”, legt Groeneveld uit. „En dat is volgens mij voor de meeste mensen zo.”

Het grootste vuurwerkvrije gebied komt dit jaar in Hilversum, daar mag in vrijwel het hele centrum niet worden geknald. Groeneveld vindt dat overdreven. „Burgemeester Broertjes is een hele felle tegenstander. Het gaat er om goed met mensen te praten. Zo zijn er ook bejaarden in tehuizen die helemaal geen verbod willen. Zij willen juist graag binnen met een wijntje in de hand naar het vuurwerk kijken.”

Volgens de voorzitter van de branchevereniging ligt de oplossing bij het illegale vuurwerk. „De bereidheid om illegaal vuurwerk aan te pakken is bepalend als het over dit onderwerp en deze discussie gaat”, denkt Groeneveld. „In geen ander land is zoveel illegaal vuurwerk als in Nederland. Mede daardoor gaat het ook alleen bij ons over een vuurwerkverbod. In andere landen is dat helemaal niet het geval en wordt het nog steeds als mooie en belangrijke traditie gezien.”

http://rtihilversum.nl/bejaarden-willen-thuis-naar-vuurwerk-kijken/

densta

Registered User
Dit is ook allemaal overdreven. Kan me haast niet voorstellen dat de oudjes zitten te klagen. Dat een gemeente dit bepaald kan er bij mij niet in. Komop de oudjes hebben al niks meer. Die genieten gewoon van een mooi stukje vuurwerk.

P.s

Zolang ze het nog kunnen komen er elk jaar in de straat waar ik stook en oud echtpaar voorbij. Elke keer wacht ik netjes tot ze voorbij zijn. En elke keer krijg ik te horen nee nee jonge man ga rustig door. Dan zijn ze t hoekje om en dan zie je ze samen hand in hand omhoog kijken en genieten. Dat is toch mooi om te zien dit. Ik geniet hier dan ook weer van.

Sweet Laker

Registered User
Denk dat het demografisch gezien ook gezwets is dat ouderen, vergeleken met andere leeftijdsgroepen, niet van vuurwerk zouden houden. Om mij heen hoor ik vanuit alle leeftijdsgroepen verschillende meningen. Mensen die liever in een hutje op de hei zitten met die dag of mensen die helemaal los gaan. Zou dan ook graag de onderzoeksresultaten willen zien (al zijn die hoogstwaarschijnlijk dan toch niet objectief,..).

En heb medelijden met de ouderen in 'mijn' verpleeghuis die wel van vuurwerk houden en de dupe worden van dit omgevingsverbod. Want het gebouw is niet hoog genoeg om ver over de omgeving heen te kunnen kijken.

Laatst bewerkt:

Firewebs

kalender beheerder / fotograaf
Mijn beiden oma's houden NIET van vuurwerk, vinden het geldverspilling. Maar zodra t 12 uur is, zitten zij ook na buiten te kijken en te genieten.
Om maar een heel simpel voorbeeld te geven dat wat de gemeenten (en andere haters met hun vrije zones) totale onzin is.

Ouderen worden in dit land behandeld zoals terroristen en criminelen behandeld zouden moeten worden. En nu willen ze dit ook nog afpakken ook.
Word tijd dat dat eens gaat veranderen.

joszie

Zilveren Member
ik vind het zo onnodig dat mensen menen te weten wat er voor een ander nodig is. rondom een dierenasiel of kinderboerderij kan ik een afsteekverbod begrijpen, rondom een verzorgingstehuis niet.

Bovenaan