Het "Leidens ontzet", een jaarlijks terugkerend evenement waar iedere leidenaar trots op is. Er wordt dan gevierd dat Leiden werd bevrijd (ontzet) van de spanjaarden, die in de 80 jarige oorlog de stad belegerden. De dag dat de stad Leiden werd ontzet was op 3 oktober 1574.
Het Leidens ontzet wordt ieder jaar groots afgesloten met spectaculair vuurwerk. Dit jaar werd ik in de mogelijkheid gesteld om foto's te nemen van de bouw van het vuurwerk, en tevens ook onder toezicht het één en ander te mogen uitvoeren. Welnu de foto's van de opbouw.
Om 11 uur s'ochtend had het team zich verzameld in het Ankerpark in Leiden. Dat park ligt aan de singels of te wel; de toenmalige stadsgrens in 1574. Nadat de busjes waren gearriveerd kon er worden begonnen met uitladen van de o-zo benodigde materialen.
Vaste racks zo uit het busje, erg handig en snel klaar voor gebruik.
Om droog te kunnen werken was het noodzakelijk om een werktent op te zetten.
Om 11:30 arriveerde het busje met het groot vuurwerk.
Inmiddels werden de racken in elkaar gezet zodat het vuurwerk geplaatst en gemonteerd kon worden.
Rond 13:00 zat een groot deel van de professionele romeinse kaarsen van 1,5" en 3" in de racken.
Er moesten heel wat effecten worden voorzien van een elektrische ontsteking.
Duidelijk te zien is dat grote jongens blij worden van grote dingen in hun handen.
Nog meer elektrische ontstekingen die gemonteerd moesten worden.
Rond 15:30 gingen de eerste racks de verdedigingswal (1574) op.
Te zien is hoe de mines op zijn mortieren liggen ter controle, ze ogen echter als 3" shells, maar zijn het niet. We waren allemaal verrast bij het aanblik ervan.
En weer moest een goed gevuld rack de verdedigingswal op.
Een totaalaanblik van het gene wat op de verdedigingswal staat. Het betrof 5 posities.
Ook de kanonnen op de wal werden na ruim 4 eeuwen weer voorzien van een nieuw soort kruitlading.
Om de opening knallend te beginnen werden er knallers opgehangen die 122 dB produceren op 20 meter afstand.
Rond 20:45 stonden alle posities op de verdedigingswal er ongeveer zo bij. De één wat meer dan de ander maar het was een mooie opstelling.
Van het vuurwerk aan de waterkant heb ik geen foto's gemaakt want dat mocht pas na 21:00 worden geplaatst. Dus zo goed als ik kon heb ik mijn handjes laten wapperen en heb ik meegeholpen waar ik kon.
Om 23:30 was het dan zo ver de show kon beginnen, en uiteraard regent het dan op dat moment dan, de hele dag veel wind met de vraag of het wel of niet kon doorgaan, maar geen regen. Dan mag het doorgaan en dan gietende regen. Wat de show betreft zal ik daar niets over vermelden, dat hebben anderen al gedaan. Voor mijn was het in elk geval een onvergetelijke en leerzame dag.
Crew bedankt!