Leiden

joosti

Registered User
ZONDE dat is het juiste woord op dit moment,heb toch een hele leuke show gezien met mooie producten, felle crosettes,en candels en mines die er mochten zijn.
Volgend jaar hoppelijk beter.

PyroPlop32

Registered User
Welke grote aanfluiting ?
ik quote ff een opmerking van jezelf:
"Ik ben misschien toch niet zo'n groot vuurwerkliefhebber dan ik dacht. :)"

Dat zal waarschijnlijk wel kloppen want dit was echt SUPER !
supervette producten, mines die de hele stad deed trillen, super gave candles.
mooie opbouw, en ja het is *************** dat het voortijdig werd afgebroken, maarja vuurwerk ( en het weer, en debielen met een bootje midden in de show ) blijven onvoorspelbaar.

maar dit was wel ff 10 keer vetter dan dat standaard wagenvoort showtje van continu blokjes de lucht in jagen, dat kunnen wij zelfs beter nml!
Complimenten voor de mannen die dit opgebouwd en ontworpen hebben!
dit is wel even wat het publiek ( en de meeste freaks ! ) willen zien!
volgend jaar gewoon weer in dezelfde stijl !

( basic doe ik thuis ook met oud en nieuw ! )

Laatst bewerkt:

nitraat4life

Registered User
Heeel jammer, kwam al te laat aan vanuit de stad omdat het soms lastig is om je maten mee te krijgen. Kwam niet meer door de zijlpoort ivm drukte dus moest het vanuit een rotte hoek bekijken waar ik alleen alles de lucht in zag ontploffen maar helaas de rest niet goed. Wat ze schoten was super en het was zeker beter alleen heel jammer wat er allemaal misging, weer zat niet mee effecten gingen niet goed door de wind.. bootjes die er tussen kwamen en ook nog de mines die de verkeerde kant op gingen

Weet niet wat er precies is mis gegaan maar ik hoop dat het later dit jaar nog over wordt gedaan en anders volgend jaar een nieuwe show ik kijk er naar uit!

KoenL

Registered User
Zo, ook weer thuis. Ook voor ons (de bouwers) was het een behoorlijke teleurstelling. Er stonden prachtige producten klaar, ook nieuwe zoals de Silver Salute!

Het is niet aan mij om precies te vertellen wat er is 'fout' gegaan. Het enige wat ik kan zeggen is dat er door het team hard is gewerkt om de show voor elkaar te krijgen en dat het vooral door de wind niet altijd even prettig werken was.

De show moest helaas stilgelegd worden door omstandigheden. Klinkt vaag, maar so be it. Morgen wordt er misschien meer verteld.

De show kwam zeker goed op gang. Flinke knallers als opening, prachtige staarten en natuurlijk het prachtige blok de Sniper!

Morgen zal ik nog een kleine review schrijven. Ik heb tenslotte toch een hele leuke dag gehad.

dieter

Registered User
Jongens het is laat maar kon het toch even niet laten om naar de reacties te kijken en zelf een kleine reactie te schrijven.

De windgoden zaten ons niet echt mee maar het belangrijkste was dat het droog bleef op een klein spatje dan.
Ik moet je wel zeggen dat ik blij was dat Maassluis niet doorging en het team van daar ons kon blijven helpen.
De wind maakte het werken niet makkelijker en de mannen van de provicie ook niet.
Als het aan hun had gelegen we praten nu over 22.45 uur had het niet door gegeaan.
Zij vroegen constant het weer op in de Bilt en die zijden 10 mtr/sec en hoger, ja wat nou.
De wind ging in vlagen liggen en wij vonden dat je dar gebruik van moest maken.
Na lang wikken en wegen met de mannen van de provicie werd afgesproken dat we toch gingen afsteken en als hun vonden dat de grens berijkt werd het vuurwerk gestaakt.
Ben je lekker de show gestart komt er ineens een bootje de veiligheidscircel binnen varen waarop wij direct van de provincie moesten staken.
Overigens vond ik persoonlijk dat de mensen die op de steigers zaten digter bij zaten als waar het bootje ging liggen............................
Ja en dan 2 rare momenten ( details doen er niet toe ) dat wij vinden dat we moeten staken met de show.
Ik ben blij met de reacties die er nu al zijn en kan alleen maar zeggen dat de mensen er hard aan hebben gewerkt om deze show neer te zetten.
Alle bouwers bedankt namens het Azuma team, Aat, Bob en Dieter en team Maassluis Jaco, Peter H. en Andy dat jullie ook lekker gezellig hebben meegeholpen..........
Wij hopen volgend jaar jullie kunnen te laten zien wat echt de bedoeling was.

Laatst bewerkt:

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Jawe en ik wouden ook gaan, maar na het lezen van de berichten dat deze show misschien door zou gaan en dat het in het midden van het land ook goed waaide, zijn we toch maar thuis gebleven.

Wel jammer dat de show is afgebroken, maar misschien ook wel terecht want als er meer vuurwerk in het publiek waait, daarvan wordt niemand blij van.

En ik hoop, dat ik er volgend jaar wel bij ben.
Maar dat gaat wel lukken.

Vinnie

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Hier mijn film van Leiden geschoten vanaf de begraafplaats boven de zijlspoorbrug.
de eerste paar minuten heb ik niet gefilmt door de hevige regenval, daarna ben ik gaan filmen. dus het is geen compleet beeld van wat er geschoten is.
beter iets dan niets.

Laatst bewerkt:

heartworm

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Thanks for the movie!

Alleen door die mislukte mine werd het afgeblazen? Veiligheid voorop natuurlijk, en zeker als je midden in een stad aan het schieten bent met 4"(?) mines.
Voordeel van harde wind: Geen rook die in de weg hangt en mooi breed veld aan effect.

jetztgehtslos

Registered
Zonde dat die show stopgezet moest worden. Eerst voor de Titanic later omdat vuurwerk in het publiek kwam.
Ondanks dat het consumentenvuurwerk betrof, was er wel duidelijk een mooie opbouw zichtbaar en was er absoluut geen sprake van blind cakes stoken.
Ondanks alles was voor mij de opzet goed en hebben de heren goed werk afgeleverd.

:idea:

Dreek

Registered User
Voordeel van harde wind: Geen rook die in de weg hangt en mooi breed veld aan effect.

Als ik de film bekijk zie ik eigenlijk geen voordelen van de harde wind, alle effecten verwaaien helemaal, zeker candles en mines.

En met een zuchtje wind is de rook ook geen probleem.

Thanks voor het filmen trouwens Vin!:cool:

KoenL

Registered User
De Silver Salute, Camuro King, Sniper, Panter, de Temple of Stone…een paar namen die bij de show ingezet werden. Naast het consumenten vuurwerk zouden er ook weer mooie candles en mines gebruikt worden. Er stond een leuke show op het programma!

Zelf kwam ik rond 17:30 op het terrein aan. ’s Ochtends gewerkt en ’s middags nog even wat aan school gedaan waardoor ik wat later aan schoof. De bouwers waren al een behoorlijk eind op weg. Op een paar lege rekken en het consumenten gedeelte stond alles al op z’n plaats.

Het weer zat zeker niet mee, als je op de berg stond moest je gewoon je best doen om te blijven staan. Gelukkig is het ‘s middags wel droog gebleven, want het was anders een leuke glijbaan geworden.

Ongeveer 5 minuten voor de kwam er nog een flinke bui naar beneden. Aan het begin van de show bleef het ook nog regenen waardoor de camera nog even in de tas bleef. Het begin was onverwacht hard en goed. Het ging erg goed totdat er een mine richting het publiek ging. De show moest even stopgezet worden, maar toen bleek dat er gelukkig niets aan de hand was konden we doorgaan.

En het ging door. Mooie blokken, mooie tails en mooie mines. Vooral de kleuren waren heel helder en goed gecombineerd. Weer moest de show stopgezet worden, omdat er een boot binnen de afzetting op het water kwam. Na de show zagen we dat deze nog werd bekeurd, waarschijnlijk ook ivm te veel alcohol. Helaas viel de show door deze ‘grap’ iets van 2 minuten stil, erg zonde natuurlijk.

We gingen verder. Het wachten was op de 4 inch mines, die er als product al prachtig uitzagen. T*ring wat een klappen geven die dingen, hele grote, volle en vooral harde mines. Helaas ging er ook hier een niet goed. Wat daar de reden van was weet ik niet, maar het leidde er wel toe dat we de show moesten stoppen.

Na het opruimen bleek er toch nog veel wel geschoten te zijn. Vooral het aantal afgestoken blokken was aanzienlijk.

Ondanks het einde heb ik wel weer een leuke dag gehad. Het blijft leuk om een show voor te bereiden en uiteindelijk het resultaat ervan te zien. Azuma en alle anderen; bedankt en tot de volgende keer !

Hier onder nog wat foto’s. Het was voor het eerst dat ik mijn nieuwe camera, de Nikon D90, gebruikte dus het was even zoeken naar de juiste instelling.

DSC_1368.JPG

DSC_1381.JPG

DSC_1392.JPG

Meer foto's staan in dit album; klik hier!

Laatst bewerkt:

Vinnie

FPM Kalender Beheer
Medewerker
Heey Koen , leuk verhaal , en leuke fotos met je nieuwe camera geschoten hoor. nu hopen dat de rest ook nog wat foto's plaatst.
van wie zijn trouwens deze witte kadetten??

DSC_13421.JPG

roelz

Registered User
:rolleyes: Die zijn van Dennis.. Een selectie van mijn foto's staan in het album; KLIK HIER .
De hele dag was iedereen druk-druk over de windkracht, uiteindelijk was de wind het enige wat wel mee zat leek het wel. De bui in het begin waardoor het letterbord eerder af moest gaan dan de planning, de boot die zo nodig over de boeien moest varen en dat er wat mis ging met het vuurwerk zelf. Erg spijtig voor Azuma, organisator en publiek. :worried:
Hier een paar picz;

3-10-09_leiden_Azuma_12.jpg

De goud fonteinen, helaas niet in actie gezien.

3-10-09_leiden_Azuma_15.jpg

Het letterbord, heel mooi; rood en blauw is voor mij dan ook een favo kleuren combi.

3-10-09_leiden_Azuma_03.jpg

De pontons, hier nog leeg. Pff; wankele drijfdozen, en ik heb al geen zeebenen :laugh: Hier stonden de cakes op.

slingerland81

Registered User
Het "Leidens ontzet", een jaarlijks terugkerend evenement waar iedere leidenaar trots op is. Er wordt dan gevierd dat Leiden werd bevrijd (ontzet) van de spanjaarden, die in de 80 jarige oorlog de stad belegerden. De dag dat de stad Leiden werd ontzet was op 3 oktober 1574.

Het Leidens ontzet wordt ieder jaar groots afgesloten met spectaculair vuurwerk. Dit jaar werd ik in de mogelijkheid gesteld om foto's te nemen van de bouw van het vuurwerk, en tevens ook onder toezicht het één en ander te mogen uitvoeren. Welnu de foto's van de opbouw.

Om 11 uur s'ochtend had het team zich verzameld in het Ankerpark in Leiden. Dat park ligt aan de singels of te wel; de toenmalige stadsgrens in 1574. Nadat de busjes waren gearriveerd kon er worden begonnen met uitladen van de o-zo benodigde materialen.
DSC_4432.jpg

Vaste racks zo uit het busje, erg handig en snel klaar voor gebruik.
DSC_4436.jpg

Om droog te kunnen werken was het noodzakelijk om een werktent op te zetten.
DSC_4442.jpg

Om 11:30 arriveerde het busje met het groot vuurwerk.
DSC_4447.jpg

Inmiddels werden de racken in elkaar gezet zodat het vuurwerk geplaatst en gemonteerd kon worden.
DSC_4463.jpg

Rond 13:00 zat een groot deel van de professionele romeinse kaarsen van 1,5" en 3" in de racken.
DSC_4468.jpg

Er moesten heel wat effecten worden voorzien van een elektrische ontsteking.
DSC_4471.jpg

Duidelijk te zien is dat grote jongens blij worden van grote dingen in hun handen.
DSC_4497.jpg

Nog meer elektrische ontstekingen die gemonteerd moesten worden.
DSC_4511.jpg

Rond 15:30 gingen de eerste racks de verdedigingswal (1574) op.
DSC_4559.jpg

Te zien is hoe de mines op zijn mortieren liggen ter controle, ze ogen echter als 3" shells, maar zijn het niet. We waren allemaal verrast bij het aanblik ervan.
DSC_4582.jpg

En weer moest een goed gevuld rack de verdedigingswal op.
DSC_4591.jpg

Een totaalaanblik van het gene wat op de verdedigingswal staat. Het betrof 5 posities.
DSC_4598.jpg

Ook de kanonnen op de wal werden na ruim 4 eeuwen weer voorzien van een nieuw soort kruitlading.
DSC_4602.jpg

Om de opening knallend te beginnen werden er knallers opgehangen die 122 dB produceren op 20 meter afstand.
DSC_4621.jpg

Rond 20:45 stonden alle posities op de verdedigingswal er ongeveer zo bij. De één wat meer dan de ander maar het was een mooie opstelling.
DSC_4623.jpg

Van het vuurwerk aan de waterkant heb ik geen foto's gemaakt want dat mocht pas na 21:00 worden geplaatst. Dus zo goed als ik kon heb ik mijn handjes laten wapperen en heb ik meegeholpen waar ik kon.

Om 23:30 was het dan zo ver de show kon beginnen, en uiteraard regent het dan op dat moment dan, de hele dag veel wind met de vraag of het wel of niet kon doorgaan, maar geen regen. Dan mag het doorgaan en dan gietende regen. Wat de show betreft zal ik daar niets over vermelden, dat hebben anderen al gedaan. Voor mijn was het in elk geval een onvergetelijke en leerzame dag.

Crew bedankt!

Laatst bewerkt:

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Mooie foto's Slingerland81!

Jammer dat het allemaal zo gelopen is.
Aan het materiaal en de inzet van de crew lag het niet aan.
Zij hebben immer hun best gedaan.
Slechte beloning voor de crew, als de show zo eindigt.

dieter

Registered User
Drukte bij het nieuwe openingsevenement op de Garenmarkt, enthousiasme over de optocht en tussen de 1200 en 1300 nieuwe leden maken dat bestuurslid Frans Schohaus van de 3 October Vereeniging zijn mening over de feestelijkheden van het afgelopen weekeinde in één woord kan samenvatten. ,,Fantastisch.''

Goed, er waren wat kleine onregelmatigheden. Op de Breestraat viel in de optocht een paard flauw van de schrik, toen bij een café in de buurt opeens de rookmachine werd aangezet. Maar paard en ruiter konden na een tijdje ongedeerd hun weg vervolgen. En het vuurwerk bij de Zijlpoort waarmee 3 oktober traditioneel wordt afgesloten, moest even worden stilgelegd omdat een vuurpijl door de harde wind niet het luchtruim koos, maar over het water richting publiek vloog. Maar ook dat evenement kon met een kleine vertraging gewoon worden afgemaakt.

,,Het was vanwege de harde wind tot het laatst onzeker of het vuurwerk wel kon doorgaan'', vertelt Schohaus. ,,Maar uiteindelijk gaf de provincie-ambtenaar die daarin het laatste woord heeft toestemming.'' Op de kermis konden alle attracties blijven draaien, omdat de wind nooit aanzwol tot boven kracht 7.

De optocht met het thema 'American Dream' was 'de mooiste die we ooit gehad hebben', zegt Schohaus. ,,Ten minste, dat hoorde ik van de mensen om me heen. En afgezien van dat flauwgevallen paard en een auto die stuk ging waren er volgens mij geen incidenten.''

Bij het optreden van zanger Gordon op de Garenmarkt was het zo druk, dat op een gegeven moment werd besloten voor de veiligheid van het publiek een aantal hekken rond het plein maar weg te halen. Bijna alle evenementen op het plein trokken veel publiek. ,,Dat vinden wij natuurlijk prachtig.

RoYvette

FPM Filmer
Jammer genoeg konden we zelf deze dag niet meebouwen ivm eigen werk en geen oppas, maar nu hebben we toch n indruk gekregen van de dag en wat er gebouwd moest worden. Koen, Roelz Slingerland bedankt voor het delen van de foto's en leuke verslagen!! Vincent bedankt weer voor de film!! Ondanks dat de show is stopgezet zag het er verder super uit!
Gr.

Laatst bewerkt:

Pyromuis

Registered User
Het vuurwerk vond ik erg mooi en knalde lekker door. Jammer van de problematiek die zich afspeelde.

Laatst bewerkt:
Bovenaan