legaal of illegaal?

nilo19

Registered User
ten eerste iedereen een super 2010! gewenst!

even een vraagje... ik had 2 100.000 duizend klappers gekocht bij ed raket in Apeldoorn.
toen ik me vuurwerk mocht op halen kreeg ik 2 dozen mee van 120.000 duizend. opzich geen probleem.
maar op oud jaarsdag stak ik de eerste af rond 12.00 uur, en hij ging lekker!
knalde hard flinke eindbom.

Maar is was het wel legaal vuurwerk:
100.000 duizend is toch het maximale?
en de knallen die er van af kwamen waarom naar mijn mening ook niet onder de toegestane decibel.

Pyroclastic

Registered User
Wat voor kruit zat erin? 100K is niet het maximum, gaat meer over de hoeveelheid kruit in de rol (en dus de maximale hoeveelheid kruit per knal).

vonk

FPM Moderator
Medewerker
ten eerste iedereen een super 2010! gewenst!

even een vraagje... ik had 2 100.000 duizend klappers gekocht bij ed raket in Apeldoorn.
toen ik me vuurwerk mocht op halen kreeg ik 2 dozen mee van 120.000 duizend. opzich geen probleem.
maar op oud jaarsdag stak ik de eerste af rond 12.00 uur, en hij ging lekker!
knalde hard flinke eindbom.

Maar is was het wel legaal vuurwerk:
100.000 duizend is toch het maximale?
en de knallen die er van af kwamen waarom naar mijn mening ook niet onder de toegestane decibel.

In nederland zijn er ook rollen van 250.000 verkrijgbaar. Het is namelijk maar een naam. Het gaat om het maximale aan toegestane kruit wat erin mag zitten.
Je kan zo.n rol ook een miljoen klapper noemen, dat wil echt niet zeggen dat er dan ook 1 miljoen knallers op zitten.

Een 100.000 klapper heeft ook geen 100.000 klappers.....

Maar heb je geen foto van de doos of rol?

fpmfreak

Registered User
@vonk
dat verhaal kreeg ik inderdaad ook bij de tientonner in den haag te horen
dat er op sommige dozen ook 120 000 en soms wel meer op staat maar gwn hetzelfde is als de 100k alleen de dozen hebben een andere label

nilo19

Registered User
In nederland zijn er ook rollen van 250.000 verkrijgbaar. Het is namelijk maar een naam. Het gaat om het maximale aan Toegestane Kruit wat erin mag zitten.
Je kan ook een rol zo.n miljoen Klapper noemen, dat wil echt niet Zeggen dat er dan ook 1 miljoen knallers op zitten.

Een 100.000 Klapper heeft ook geen 100.000 klappers .....

Maar heb je geen foto van de doos van de rol?

nee heb de dozen toen verbrand...helaas.
maar dan neem ik aan dat het gewoon legaal spul was.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan