Ik mag hopen dat jouw pijlen van stokken zijn voorzien, anders zou ik persoonlijk drie keer nadenken alvorens de lont aan te steken, if at all.
Maar omdat je het vraagt: bepaal eerst het gewicht van de pijl-huls zelf, er zijn formules beschikbaar voor het berekenen van de benodigde lengte stok afgezet tegen het gewicht van de huls (motor+effectlading, dus).
Hoe zwaar zijn ze qua gewicht? In grammen uitgedrukt? en hoe lang? Dat zijn essentiële vragen die je moet weten. Dan kan je de dikte van de stok bepalen en de lengte.
Een zeer basale methode om vast te stellen of een pijl goed uitgebalanceerd is, is om de pijlstok op jouw vinger te laten balanceren, waarbij de afstand tussen jouw vinger en de motor 1-2 cm is. Slaat de balans uit in het voordeel van de motor+effectlading: dan is de stok te kort en ook te licht.
In dat geval is de baan die de pijl zal beschrijven zeer onvoorspelbaar, en is de kans groot dat je een horizontale vlucht (met een afbuiging naar de grond) krijgt al na enkele meters, met alle gevolgen van dien.
Valt de balans uit naar de stok, dan is die te lang of te zwaar, inkorten dus, maar met mate. Licht overhellen van de stok-kant is vele malen beter dan andersom.
Bedenk goed dat de stok het meest essentiële deel van elke vuurpijl is: het fungeert als roer, en is bedoeld om de pijl een zo rechtstandig mogelijke vlucht omhoog te laten maken. Daarom is het afsteken van vuurpijlen bij sterke wind ook altijd af te raden: de wind krijgt al snel vat op de stok en duwt de pijl in een eliptische baan, terug naar de grond, of in ieder geval sterk uit koers: levensgevaarlijk.
Ik kan je niet tegenhouden om die pijlen af te steken, maar bedenk héél goed wat je gaat doen. Helemaal omdat je het hebt over zware knalpijlen.