Lawinepijl zonder stok

vuurwerkdordt

Registered User
Ik heb een vraag over lawinepijlen.
Ik heb 10 lawinepijlen gekocht maar nu is het niet zeker of hier een stok bij zit dus nu wil ik graag weten wat voor soort stok ik daar voor zou moeten kopen.
Moet ik dan denken aan een bezemsteel, of gewoon klein vierkant houten stokje?
Alvast bedankt!

appiehappie

Registered User
Ik mag hopen dat jouw pijlen van stokken zijn voorzien, anders zou ik persoonlijk drie keer nadenken alvorens de lont aan te steken, if at all.

Maar omdat je het vraagt: bepaal eerst het gewicht van de pijl-huls zelf, er zijn formules beschikbaar voor het berekenen van de benodigde lengte stok afgezet tegen het gewicht van de huls (motor+effectlading, dus).

Hoe zwaar zijn ze qua gewicht? In grammen uitgedrukt? en hoe lang? Dat zijn essentiële vragen die je moet weten. Dan kan je de dikte van de stok bepalen en de lengte.

Een zeer basale methode om vast te stellen of een pijl goed uitgebalanceerd is, is om de pijlstok op jouw vinger te laten balanceren, waarbij de afstand tussen jouw vinger en de motor 1-2 cm is. Slaat de balans uit in het voordeel van de motor+effectlading: dan is de stok te kort en ook te licht.

In dat geval is de baan die de pijl zal beschrijven zeer onvoorspelbaar, en is de kans groot dat je een horizontale vlucht (met een afbuiging naar de grond) krijgt al na enkele meters, met alle gevolgen van dien.

Valt de balans uit naar de stok, dan is die te lang of te zwaar, inkorten dus, maar met mate. Licht overhellen van de stok-kant is vele malen beter dan andersom.

Bedenk goed dat de stok het meest essentiële deel van elke vuurpijl is: het fungeert als roer, en is bedoeld om de pijl een zo rechtstandig mogelijke vlucht omhoog te laten maken. Daarom is het afsteken van vuurpijlen bij sterke wind ook altijd af te raden: de wind krijgt al snel vat op de stok en duwt de pijl in een eliptische baan, terug naar de grond, of in ieder geval sterk uit koers: levensgevaarlijk.

Ik kan je niet tegenhouden om die pijlen af te steken, maar bedenk héél goed wat je gaat doen. Helemaal omdat je het hebt over zware knalpijlen.

T-sec

Registered User
En nu even zonder te veel info:

Zink leverd AL zijn raketten zonder dat de houten stok gemoteerd is aan de pijl zelf. De stokken krijg je er normalitter altijd los bij en kun je er met ty-wraps of tape aan plakken.
Mocht dit totaal niet het geval zijn, koop dan bij de Gamma etc. stokken die 10x10mm groot zijn en hou die minimaal 1 meter lang. Plak die aan de motor van de pijl zoals je dat gewend bent en succes verzekerd.

Laatst bewerkt:

vonk

FPM Moderator
Medewerker
een foto van de betreffende pijlen zou ook geen overbodige luxe zijn dit omdat niet alleen zink zijn pijlen zonder stok levert.

vuurwerkdordt

Registered User
Het zijn 10 pijlen voor 50 euro.
Misschien kunnen jullie hier wat meer mee.
Want de pijlen heb ik zelf ook nog niet gezien.
Alvast bedankt voor de reacties

Freddy

Registered User
misschien kun je er achter komen om welke soort pijl het precies gaat? € 5.- per pijl is een koopje. echter verwacht ik wel een pijl van mindere kwaliteit. maar je weet het niet?!?(win)

kruitsnuiver

Registered User
Als het een zink lawine pijl is (waar ik niet van uit ga gezien de prijs) dan moet je een stok hebben van 90cm lang en een kleine cm ''dik''

AWG

Registered User
wat appie zegt is zo.

alleen hou ik hem gelijk achter de uitlaat mijn vinger.

neem een langere stok en neem daar dan wat af. en maak de rest van de stokken even lang als de ander.

Laatst bewerkt:

Rookwolk

Registered User
Twee vraagjes;)?
WAt voor tape?
Gewoon dat zwarte? of verftape?

en waar maak je precies de stok eraan?
Gewoon zo:

zont9.png

????

Bovenaan