Komende jaarwisseling al verbod op rotjes

Tony

Administrator
Medewerker
Om oud en nieuw veiliger te maken, worden rotjes nog dit jaar verboden. Ook worden vuurwerkverkopers verplicht hun klanten veiligheidsbrillen en stabiele afschietbuizen voor vuurpijlen mee te geven.

Dat melden ingewijden aan de Haagse redactie van het RTL Nieuws.

Gevaarlijkste dag van het jaar
Eind vorig jaar kwam de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) met een schokkend onderzoek: de jaarwisseling is het gevaarlijkste moment van het jaar. Elk jaar raken honderden mensen gewond en sinds 2000 valt er gemiddeld één dodelijk slachtoffer per jaar. Om daar een einde aan te maken wil de OVV een verbod op vuurpijlen en knalvuurwerk.

Zo ver willen minister Ferd Grapperhaus van Justitie en staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) niet gaan. Ze voeren nu een verbod op rotjes in, of zoals het in het jargon heet: werpbaar knalvuurwerk.

Verplichte bril en afschietbuizen
Een ander voorstel om de veiligheid te vergroten, is het verbeteren van de stabiliteit van vuurpijlen. Vuurwerkverkopers zouden bij de verkoop van pijlen verplicht ook stabiele afschietbuizen moeten leveren. Ook moeten ze verplicht een veiligheidsbril en aansteeklonten meeleveren bij de verkoop van vuurwerk. Het kabinet wil de productie van zwaar knalvuurwerk verbieden. Nu is alleen de verkoop verboden.

Het plan om alleen rotjes te verbieden wordt in regeringskringen gezien als een eerste stap. Het kabinet is bang voor groot maatschappelijk verzet als in één keer de verkoop van al het vuurwerk wordt verboden. Om de weerstand te beperken, willen de bewindslieden volgens een betrokkene 'een behapbare stap' zetten.

's Nachts
Kamerleden van de regeringspartijen zouden al zijn geïnformeerd over de maatregelen. Het definitieve besluit wordt de komende weken door de ministerraad genomen.

Ook komt er overleg met politie over de handhaafbaarheid van de nieuwe regeling. Verder denken de bewindslieden aan het nog verder beperken van de periode dat vuurwerk afgestoken mag worden. Nu mag dat op oudejaarsdag van 18.00 uur 's avonds tot 02.00 uur 's nachts.

https://www.rtlnieuws.nl/nederland/politiek/komende-jaarwisseling-al-verbod-op-rotjes

Robin84

Registered User
Om oud en nieuw veiliger te maken, worden rotjes nog dit jaar verboden. Ook worden vuurwerkverkopers verplicht hun klanten veiligheidsbrillen en stabiele afschietbuizen voor vuurpijlen mee te geven.

Dat melden ingewijden aan de Haagse redactie van het RTL Nieuws.

Gevaarlijkste dag van het jaar
Eind vorig jaar kwam de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) met een schokkend onderzoek: de jaarwisseling is het gevaarlijkste moment van het jaar. Elk jaar raken honderden mensen gewond en sinds 2000 valt er gemiddeld één dodelijk slachtoffer per jaar. Om daar een einde aan te maken wil de OVV een verbod op vuurpijlen en knalvuurwerk.

Zo ver willen minister Ferd Grapperhaus van Justitie en staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) niet gaan. Ze voeren nu een verbod op rotjes in, of zoals het in het jargon heet: werpbaar knalvuurwerk.

Verplichte bril en afschietbuizen
Een ander voorstel om de veiligheid te vergroten, is het verbeteren van de stabiliteit van vuurpijlen. Vuurwerkverkopers zouden bij de verkoop van pijlen verplicht ook stabiele afschietbuizen moeten leveren. Ook moeten ze verplicht een veiligheidsbril en aansteeklonten meeleveren bij de verkoop van vuurwerk. Het kabinet wil de productie van zwaar knalvuurwerk verbieden. Nu is alleen de verkoop verboden.

Het plan om alleen rotjes te verbieden wordt in regeringskringen gezien als een eerste stap. Het kabinet is bang voor groot maatschappelijk verzet als in één keer de verkoop van al het vuurwerk wordt verboden. Om de weerstand te beperken, willen de bewindslieden volgens een betrokkene 'een behapbare stap' zetten.

's Nachts
Kamerleden van de regeringspartijen zouden al zijn geïnformeerd over de maatregelen. Het definitieve besluit wordt de komende weken door de ministerraad genomen.

Ook komt er overleg met politie over de handhaafbaarheid van de nieuwe regeling. Verder denken de bewindslieden aan het nog verder beperken van de periode dat vuurwerk afgestoken mag worden. Nu mag dat op oudejaarsdag van 18.00 uur 's avonds tot 02.00 uur 's nachts.

https://www.rtlnieuws.nl/nederland/politiek/komende-jaarwisseling-al-verbod-op-rotjes

Dit zegt zoveel over het niveau van onze bewindslieden... Een treurig bericht.

Tony

Administrator
Medewerker
Ze snappen er inderdaad niet heel erg veel van.
We gaan rotjes verbieden want dan hebben we geen last meer van harde knallen, opgeblazen verkeersborden, afgerukte armen etc.

Schuim

Moderator
Medewerker
Ik ben even voorzichtig, het gaat hier wel om RTL he..
Maar als je het stuk leest dan gaan me de nekharen wel overeind staan, waar komt bijv die term "werpbaar vuurwerk" in een keer vandaan?

EDIT: er staan een aantal dingen in, van die kul die ik op gemeentelijk niveau verwacht, maar niet op landelijk, en helemaal niet op Gabberhouse z'n niveau.

Laatst bewerkt:

roelz

Registered User
Het gaat druk worden in Baarle. Als dit allemaal 'echt' gaat worden. En, nog erger; illegale knallers stijgen enorm in straatwaarde. Erg gevaarlijk besluit. En denken die oelewappers nou echt dat er met de NL fluister rotjes overlast, doden en gewonden veroorzaakt worden? Bizar.

Laatst bewerkt:

goofygrunn

Registered User
Ze snapper er inderdaad niet heel erg veel van.
We gaan rotjes verbieden want dan hebben we geen last meer van harde knallen, opgeblazen verkeersborden, afgerukte armen etc.

Ze hebben een bret voor de kop en snappen werkelijk niet hoe de vork in de steel zit. Vind het zeer teleurstellend dat er geen gehoor gegeven wordt aan tegen argumeneten of een luisterend oor geven aan freaks. We kennen de wet bijna van haver tot gort. Maar zoals elders al gezegt, groen links grootste in amsterdam en utrecht gemeenteraad dus een inkt zwarte dag voor ons freaks. Helaas pissen alle politici nu weer in dezelfde pot en is er geen enkele partij die tegen een totaalverbod zal zijn.

Ik ben nederland en betutteling moe en alle azijnzeikers van deze dag. Lang leven de media die aan brainwashen doet

petertje23

Registered User
Dit is zeer zeker geen goed nieuws! Is er dan helemaal niemand die onze bestuurders aan het verstand krijgt
hoe het werkt?

"een behapbare eerste stap" wat zegt dat over de toekomst?

Baron van lunt zu sas

Registered User
Eens met alle kritiek hierboven. Daarbij valt me op dat ze KLEINE STAPJES willen maken want te veel tegelijk levert weerstand op. Dat houd dus letterlijk in dat er elk jaar de kaasschaafmethode wordt gebruikt.
Mijn pijlkens zijn nog een jaartje gered, maar ik reken op slechtere tijden.

Laatst bewerkt:

joszie

Zilveren Member
EINDELIJK!

en ieder 9 jarigkind met 1 overgebleven astronautje oppakken en berechten via terrorisme wet!
Levenslang! Wat? De DOODSTRAF voor zo'n kind.

Inclusief de ouders.
Wat zal Nederland veilig zijn op de GEVAARLIJKSTE dag van het jaar!

Man man man, laten ze daar in Den Haag allemaal op een groot vlot gaan drijven op zee.

Koetje

Registered User
Eens met alle kritiek hierboven. Daarbij valt me op dat ze KLEINE STAPJES willen maken want te veel tegelijk levert weerstand op. Dat houd dus letterlijk in dat er elk jaar de kaasschaafmethode wordt gebruikt.
Mijn pijlkens zijn nog een jaartje gered, maar ik reken op slechtere tijden.

Kleine stapjes naar een totaalverbod. Klote land.

gizmo75

Registered User
Allemaal weer veel te voorbarig. Ik ga bijna zover om het Fake News te willen noemen. De allerbelangrijkste paragraaf uit alle media-artikelen die vanavond zijn verschenen is de volgende:

Bronnen binnen de VVD laten weten dat het voorstel nog in de voltallige ministerraad moet worden besproken. De liberalen laten echter bij voorbaat weten niet te zullen instemmen met wat voor vuurwerkverbod dan ook. Liever heeft de partij een strengere aanpak van illegaal vuurwerk.

Dat betekent dat er dus binnen het Kabinet eerst nog over gesproken gaat worden waarbij de VVD, de grootste van het stel, dus al heeft aangegeven hiermee niet akkoord te gaan. Zonder hen kan een wetsvoorstel nog steeds wel worden ingebracht in de Kamers maar niet zonder Kabinetscrisis. En dat zie ik over dit onderwerp niet gebeuren.

Stel dat zelfs dat wel gebeurt, dan moet het eerst nog over diverse schijven zoals de Tweede én Eerste Kamer voordat het aangenomen wordt en de wet officieel aangepast kan worden. Dat duurt dan zowieso nog even. Maar zoals gezegd is de eerste schijf, de VVD en daarmee het Kabinet, het dus niet met elkaar eens. Erg voorbarig nieuws dus...

Robin84

Registered User
Allemaal weer veel te voorbarig. Ik ga bijna zover om het Fake News te willen noemen. De allerbelangrijkste paragraaf uit alle media-artikelen die vanavond zijn verschenen is de volgende:

Bronnen binnen de VVD laten weten dat het voorstel nog in de voltallige ministerraad moet worden besproken. De liberalen laten echter bij voorbaat weten niet te zullen instemmen met wat voor vuurwerkverbod dan ook. Liever heeft de partij een strengere aanpak van illegaal vuurwerk.

Dat betekent dat er dus binnen het Kabinet eerst nog over gesproken gaat worden waarbij de VVD, de grootste van het stel, dus al heeft aangegeven hiermee niet akkoord te gaan. Zonder hen kan een wetsvoorstel nog steeds wel worden ingebracht in de Kamers maar niet zonder Kabinetscrisis. En dat zie ik over dit onderwerp niet gebeuren.

Stel dat zelfs dat wel gebeurt, dan moet het eerst nog over diverse schijven zoals de Tweede én Eerste Kamer voordat het aangenomen wordt en de wet officieel aangepast kan worden. Dat duurt dan zowieso nog even. Maar zoals gezegd is de eerste schijf, de VVD en daarmee het Kabinet, het dus niet met elkaar eens. Erg voorbarig nieuws dus...

Klopt

https://www.ad.nl/binnenland/regeri..._medium=social&utm_campaign=socialsharing_web

Tony

Administrator
Medewerker
'Regeringspartijen ruziën over verbod op knalvuurwerk'

De regeringspartijen ruziën over strengere regels voor vuurwerk. Minister Grapperhaus (Justitie) en staatssecretaris Van Veldhoven (Milieu) hebben een voorstel gedaan om knalvuurwerk zoals rotjes te verbieden. Regeringspartij VVD heeft echter al laten weten daar niet mee te zullen instemmen.

Afgelopen december kwam de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV) met het advies om knalvuurwerk en vuurpijlen te verbieden. De OVV onderzocht de oorzaken van de extreme overlast die elk jaar oud en nieuw teistert. Elk jaar raken er met de jaarwisseling te veel mensen gewond. ook valt er jaarlijks minimaal één dode. Het kabinet heeft toegezegd met een reactie te komen op het OVV-advies. Maar die reactie laat nu al maanden op zich wachten.

De twee verantwoordelijke bewindslieden hebben meerdere opties in kaart gebracht. De meest haalbare optie is volgens Grapperhaus en Van Veldhoven een verbod op rotjes en de verplichting om bij vuurpijlen ook stabiele afschietbuizen en veiligheidsbrillen te verkopen. Die laatste maatregel is niet omstreden. De eerste wel. Bronnen binnen de VVD laten weten dat het voorstel nog in de voltallige ministerraad moet worden besproken. De liberalen laten echter bij voorbaat weten niet te zullen instemmen met wat voor vuurwerkverbod dan ook. Liever heeft de partij een strengere aanpak van illegaal vuurwerk.

'Afbreuk van traditie'
Leo Groeneveld, voorzitter van vuurwerkbranchevereniging Pyrotechniek Nederland, zegt dat een verbod op knalvuurwerk een enorme domper zou zijn. ,,Qua omzet weliswaar niet zo, knalvuurwerk is acht procent van de totale vuurwerkverkoop. Maar dit doet zou wél enorme afbreuk doen aan de vuurwerktraditie van oud en nieuw. En het is een schijnoplossing. Het helpt qua veiligheid niks. Sierpijlen knallen ook. We wonen hier in Nederland ook niet op een eiland. Knalvuurwerk kun je overal om ons heen krijgen. We waren trouwens allang op de goede weg. De overlast afgelopen jaarwisseling was al een stuk minder dan voorgaande jaren.''

Bron: https://www.ad.nl/binnenland/regeringspartijen-ruzien-over-verbod-op-knalvuurwerk~abc545b9/

Plum Bloom

Registered User
VVD kraakt rotjesverbod

DEN HAAG - Om ongelukken met vuurwerk te voorkomen heeft het kabinet een verbod op rotjes in het vizier. Dat bevestigen bronnen aan De Telegraaf.

Ook wordt er gedacht aan strengere regels voor vuurpijlen. Die zouden stabieler moeten zijn bij het afschieten, zodat ze niet plotseling richting toeschouwers vliegen.

Minister Grapperhaus (Justitie) en staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur) werken nog aan een voorstel. Het is nog niet honderd procent zeker of het verbod op rotjes het gaat halen, stellen meerdere ingewijden.

Illegaal vuurwerk
Regeringspartij VVD laat dinsdagavond weten helemaal niets te zien in een rotjesverbod. „Achterlijkheid ten top”, reageert VVD-Kamerlid Erik Ziengs. „Wij gaan daar nog over spreken, maar wij willen sturen op illegaal vuurwerk. Veel meer handhaven, iedereen weet dat er van alles makkelijk over de grens te koop is.”

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1845426/vvd-kraakt-rotjesverbod

Laatst bewerkt:

gizmo75

Registered User
Dus de VVD snapt het wel? Man man. Mag hopen dat er vele partijen gaan volgen.

De voorganger van Grapperhaus, Dijkhof de (nieuwe) huidige fractievoorzitter van de VVD, snapte toen hij nog Minister was ook al dondersgoed hoe de vork echt in de steel zat. Ik was juist ook blij met hem als Minister en baal er nog steeds van dat hij dat nu niet meer is. Hij heeft voordat hij Minister werd een behoorlijke tijd namens de VVD in de Commissie gezeten die elk jaar de Jaarwisseling met de betrokken Minister(s) en Staatsecretaris(sen) bespreekt en ook daar hamerde hij continue op aanpak van illegaal vuurwerk en de aanpak van onjuist gebruik i.p.v. een verbod op legaal consumentenvuurwerk. Die visie is er gelukkig nog steeds!!

Koetje

Registered User
Zou bijna op de VVD gaan stemmen.
Goede reactie ook van Leo Groeneveld, mag ook weleens gezegd worden.

Plum Bloom

Registered User
Rotjesverbod: vuurwerksector teleurgesteld, oppositie tevreden

Van 'dit is een schijnmaatregel die niets oplevert' tot 'een goede eerste stap'. Het voorgenomen rotjesverbod leidt tot verdeelde reacties. De vuurwerksector vreest dat mensen hierdoor meer illegaal knalvuurwerk uit het buitenland halen. De oppositiepartijen GroenLinks, SP, PvdA en de PvdD noemen het juist een goede eerste stap.

Ingewijden melden vandaag aan de Haagse redactie van het RTL Nieuws dat rotjes dit jaar nog worden verboden om oud en nieuw veiliger te maken. Ook worden vuurwerkverkopers verplicht hun klanten veiligheidsbrillen en stabiele afschietbuizen voor vuurpijlen mee te geven.

Overdreven
Het kabinet neemt de maatregel nadat eind vorig jaar de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) met het advies kwam om vuurpijlen en knalvuurwerk te verbieden.

Willem Duist van vuurwerkhal Woerden vindt de maatregel te ver gaan. "Dat verbod op knalvuurwerk vind ik erg overdreven. De kanonslagen die wij verkopen, daar richt je echt geen schade mee aan. Aan de andere kant, het zijn producten waar totaal geen marge op zit. Vuurpijlen daarentegen, daar kan ik inkomen. Zeker als mensen gedronken hebben, dan kan je met een pijl als snel calamiteiten veroorzaken."

Reactie verbond van verzekeraars

"Ik denk dat verschil nihil is", zegt woordvoerder van het verbond van verzekeraars Rudi Buis. "Het zal vooral veel uitmaken voor de overlast. Maar als we kijken naar schade met nieuwjaar, van zo'n 10 tot 15 miljoen, dat is vandalisme, bekrassen en opblazen. De schade die ontstaat is veelal veroorzaakt door illegaal vuurwerk. Qua overlast zal het zeker schelen, maar qua schade zal het niet veel effect hebben. Dat is met name door illegaal vuurwerk zoals lawinepijlen. Niet door de rotjes die je koopt bij de vuurwerkhandelaar."

Meer slachtoffers
Leo Groeneveld van de belangenvereniging pyrotechniek ziet niets in een verbod op knalvuurwerk. "Het is een schijnmaatregel die niks gaat opleveren. Sterker nog, het bevordert illegaal zwaar knalvuurwerk uit het buitenland. Het is absoluut onverstandig. We zijn bang voor een toename van illegaal vuurwerk en daardoor ook voor veel meer vuurwerkslachtoffers."

Kevin Gerrits van Vuurwerkhal Zwolle ziet er ook niets in. "Ongelukken gebeuren niet met een astronaut. Die rotjes, wij noemen het kippenscheetjes in de winkel. Een kanonslag durf ik nog wel in mijn huis af te steken. Daarnaast, wij verdienen er geen reet aan. Dat kleine knalvuurwerk kost ons klappen met geld."

Gerrits kan zich nog wel vinden in de vuurwerkbril en de pijlenstandaard. "Dat vind ik heel verstandig, ook voor kinderen. Maar we verpesten wel het hele feestje. Ik ben bang, dat kinderen nu het verkeerde spul in handen krijgen. Als een kindje van 12 daarmee aan de straat staat, dat kan toch niet."

Niet ver genoeg
Oogarts Tjeerd de Faber van het Oogziekenhuis Rotterdam vindt het juist prima dat het knalvuurwerk wordt verboden. "30 procent van het oogletsel door vuurwerk wordt veroorzaakt door knalvuurwerk. De rest komt door pijlen en siervuurwerk. Dus ik ben blij met deze stap. Maar het gaat me nog lang niet ver genoeg. Ook de rest van het vuurwerk moet verboden worden. Verder ben ik erg blij met de vuurwerkbrillen."

Tijdens oud en nieuw zijn er volgens Faber zo’n 150 mensen met oogletsel in het ziekenhuis terechtgekomen. "Inmiddels zijn er twaalf mensen aan een oog blind. Van alle patiënten is de helft omstander."

Handhaving politie
GroenLinks-Tweede Kamerlid Kathalijne Buitenweg is ook blij met de maatregel van het kabinet. Sterker nog, het mag van haar nog wel verder gaan. "Uiteindelijk wil GroenLinks naar het advies van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Dit besluit is een prima stap hiernaar toe”, zegt Buitenweg. Ze wil dat er ook meer moet worden geïnvesteerd in het handhaven van het verbod. "Om ook echt te controleren dat er geen rotjes meer worden afgestoken", vindt Buitenweg.

Ook Ronald van Raak van de SP is blij met de maatregel. "Dit is een eerste echte goede stap. Het verbieden van de verkoop van rotjes maakt het ook voor de politie makkelijker om te handhaven." Oppositiepartij PvdA laat via Attje Kuiken weten tevreden te zijn met de maatregel. "We willen er zeker van zijn de oud en nieuw voor iedereen een leuk feest blijft. Daarom is dit besluit een eerste, goede stap."

De Partij voor der Dieren vindt het rotjesverbod nog niet ver genoeg gaan. "Wat betreft de Partij voor de Dieren wordt voor komende jaarwisseling niet alleen de verkoop en afsteken van rotjes verboden, maar ook alle andere vormen van knalvuurwerk, vuurpijlen en siervuurwerk. In plaats daarvan kunnen gemeenten profesionele vuurwerkshows organiseren. Als we echt willen dat het aantal gewonden door vuurwerk naar nul gaat, is een verbod op vuurwerk het enige dat echt helpt."

https://www.rtlnieuws.nl/nederland/rotjesverbod-vuurwerksector-teleurgesteld-oppositie-tevreden

Bovenaan