Knalsensoren nieuw wapen tegen illegaal vuurwerk

vuurwerkfreakz

Nieuwe Member
Leefbaar Capelle heeft het college van Capelle aan den IJssel gevraagd na te denken over knalsensoren. Dat is een nieuwe manier waarmee illegaal vuurwerk en te harde knallen kunnen worden tegengegaan.

De knalsensors zijn ontwikkeld door kennisinstituut TNO in Den Haag. Het systeem kan berekenen waar de knal heeft plaatsgevonden. Hierdoor kan de politie effectiever optreden tegen vuurwerkoverlast. In Hilversum zijn tijdens de jaarwisseling ook mensen opgepakt door de knalsensoren.

Volgens Leefbaar-fractielid Albert van Bart zijn die sensoren overal hard nodig. "Het gaat ons niet om het normale vuurwerk, maar vooral om die zware knallen. Ik denk de sensoren een heel sterk instrument zijn om die overlast weg te halen."

Bron: Rijnmond.nl

vuurwerkfreakz

Nieuwe Member
Ik hoop dat ze onderzoek doen en kijken naar de resultaten van Hilversum.
Kosten waren daar omgerekend €169 per geregistreerde knal (€20000 / 118 knallen). En dat allemaal voor een boete van €100,-.

genius

Registered User
Ik hoop dat ze onderzoek doen en kijken naar de resultaten van Hilversum.
Kosten waren daar omgerekend €169 per geregistreerde knal (€20000 / 118 knallen). En dat allemaal voor een boete van €100,-.

Ik denk dat het niet draait om die €100,- maar dat de mensen die harde klappen gewoon helemaal spuugzat zijn en mensen zoeken nu eenmaal graag een oplossing als ze een probleem hebben.

Hairy Harry

Registered User
Ach, als het helpt om de harde knallen, die veel mensen ervaren als overlast gevend, te verminderen, is het alleen maar goed voor ons.

Pyrohond

Registered User
Hoe veel last kan je nou eigenlijk hebben van harde knallen. Er ging hier ook wel af een toe een cobra of iets in die buurt af. Zelfs daarbij heb ik nog zoiets van, ok tring dat was een harde knal, maar ik ga er niet dood aan of zo. Laat staan de minder harde knallen. Die hoor je als je binnen zit, maar daar kan je nooit last van hebben lijkt me.

RedBaron

Registered User
Hoe veel last kan je nou eigenlijk hebben van harde knallen. Er ging hier ook wel af een toe een cobra of iets in die buurt af. Zelfs daarbij heb ik nog zoiets van, ok tring dat was een harde knal, maar ik ga er niet dood aan of zo. Laat staan de minder harde knallen. Die hoor je als je binnen zit, maar daar kan je nooit last van hebben lijkt me.

Hoeveel last? oudere mensen die zich kapot schrikken. Honden die angstig gaan lopen rond blaffen voor lange tijd na een knal. Angstige kinderen en huisdieren. Kinderen die wakker schrikken. jij, ikzelf of een ander die uit zn slaap geknald wordt. Mensen die een late of vroege dienst werken en graag nog even willen (bij) slapen, en dat niet kunnen. Paarden of ander dieren die op drift kunnen raken.. moet ik nog even door gaan?

Vuurwerk023

Registered User

Mensen kunnen zich rot schrikken, huisdieren die er last van kunnen hebben, etc...

tronetti

Registered User
maar daar kan je nooit last van hebben lijkt me.

Dan zal het jouw wel een kick geven denk ik.

Die sensoren gaan gewoon niet werken, als die dingen wat registreren, zijn de vogels vervolgens al lang gevlogen vóór er actie ondernomen kan worden.
Bij ons op het werk heb ik ook e.e.a. horen waaien, maar zie dit nu niet echt als een doeltreffend item om die doorgeslagen pubers met hun veels te kleine pikkies te stoppen.

Misschien toch weer terug naar de tijd van de Stasi...

petertje23

Registered User
Ze hebben die dingen vorig jaar geprobeerd volgens mij.
Er was hier zelfs een topic over.

Het was toen geen succes zoals ik mij herinner.
Omdat zoals gezegd de vogel al gevlogen was.

En
Hoe veel last kan je nou eigenlijk hebben van harde knallen.
Zoals het eerste antwoord op jou post een hele hoop!
Die harde knallen verpesten voor 99% van de inwoners van dit land het plezier in vuurwerk.

ReFa

Registered User
De notoire 'bommenafstekers' doen dat vaak in dezelfde buurt en rond hetzelfde tijdstip. Raar maar waar.
Icm met genoemde knalsensoren kan dan gerichter gepatrouilleerd worden en wordt de pakkans groter.

The Cigarman

Moderator
Medewerker
Nou dat wordt geen hachee met uien eten meer....

----
Leuk idee, maar zijn de daders niet allang gevlogen als de politie ter plaatse komt?
Er gaat wel een tijd overheen van registreren, politie er op af sturen (Als die in de buurt zijn) en aanpakken.

Bovenaan