Kinderen geronseld voor reclame vuurwerk

KoenL

Registered User
AMSTERDAM - Handelaren in illegaal vuurwerk blijken kinderen en jongeren te ronselen om filmpjes van ontploffende bommen te maken en op internet te zetten. Voor deze reclame worden soms geldprijzen aangeboden.

De criminelen doen er alles aan om een zo groot mogelijk publiek te bereiken door die video’s via internet te verspreiden. Zo willen ze hun verkoopcijfers opkrikken, aldus Stichting Consument en Veiligheid.

In een week tijd zijn door een speciale taskforce meer dan 300 online video’s van mortieren en nitraatbommen opgespoord. Bijna 120 makers van die filmpjes werden achterhaald. Iets meer dan de helft (zo’n 55 procent) van deze groep gaf gehoor aan de eis om het filmpje van internet te verwijderen. Wie blijft weigeren, kan op bezoek van de politie rekenen en uiteindelijk voor de rechter belanden.

Volgens Consument en Veiligheid maken de handelaren met de filmpjes reclame voor de vuurwerkbommen. De filmpjes zijn razend populair en worden daardoor veel rondgestuurd. De illegale explosieven komen vaak uit Tsjechië, Italië en Polen.

Een filmpje over dit item is te vinden op de website van de Telegraaf, te bereiken via onderstaande link.

Bron: www.telegraaf.nl/binnenland/11030281/__Geld_voor_vuurwerkfilmpjes__.html
 

vonk

FPM Moderator
Medewerker
Kan er niks aan doen maar ik geloof het niet zo. Normaal reageer ik niet op dit soort berichten maar volgens mij is dit echt bangmakerij.

Het is volgens mij de tijd die we leven alles moet maar openbaar en op het net, ik denk dus ook niet dat het de handelaren zijn die hier op aansporen en zelfs betalen om het online te zetten.
 

Tony

Administrator
Medewerker
Kan er niks aan doen maar ik geloof het niet zo. Normaal reageer ik niet op dit soort berichten maar volgens mij is dit echt bangmakerij.

Het is volgens mij de tijd die we leven alles moet maar openbaar en op het net, ik denk dus ook niet dat het de handelaren zijn die hier op aansporen en zelfs betalen om het online te zetten.

Ik denk het eigenlijk wel. Hoe sneller een naam bekend is op de markt en bij de jeugd hoe sneller de vraag bij de handelaar terecht komt. En er lopen genoeg mensen rond met een verrotte hersenkwab dus ik vind het helemaal niet zo een rare gedachte.
 
Bovenaan